Naistenklinikalle avattiin 26 uutta perhehuonetta

HUSin Naistenklinikalla on valmistunut kahden synnyttäneiden osaston peruskorjaus. Uudistuneiden tilojen myötä perhehuoneiden määrä kaksinkertaistuu syyskuun alussa.

Uusi perhehuone Naistenklinikalla. Kuva: HUS / Matti Snellman

Aiemmin perhehuoneisiin on sijoitettu lähinnä ensisynnyttäjiä, mutta nyt myös uudelleensynnyttäjät ja keisarileikkauksella synnyttäneet saavat todennäköisemmin oman perhehuoneen. Synnyttäjät toivovat yhä useammin puolison voivan yöpyä sairaalassa, jolloin molemmat vanhemmat saavat tutustua uuteen perheenjäseneen yhdessä.

­ ”Perhehuoneet mahdollistavat sen, että kumpikin vanhempi pääsee välittömästi luomaan tasavertaista suhdetta vauvaan. Tuore äiti ja puoliso saavat saman ohjauksen vauvan hoitoon”, ylihoitaja Katja Koskinen kertoo.

Äidin ja vastasyntyneen vuoteiden lisäksi perhehuoneissa on myös yksi seinästä vedettävä lisäsänky, suihku ja WC. Puolisolta tai tukihenkilöltä peritään huoneen käytöstä sama hoitopäivämaksu kuin synnyttäjiltäkin. Ateriat kuuluvat huoneen hintaan.

”Naistenklinikalla on noin 60 synnyttäneiden vuodepaikkaa, joista perhehuoneissa on ollut 25. Nämä huoneet jäävät edelleen käyttöön, eli jatkossa perhehuoneita on yli 50. Nyt lähes kaikilla synnyttäneillä on mahdollisuus saada siten mukaan myös puoliso tai tukihenkilö koko hoitoajaksi.”

Naistenklinikan peruskorjaus jatkuu

Naistenklinikan eri osissa on tehty peruskorjauksia jo muutaman vuoden ajan. Tällä hetkellä peruskorjauksessa on osat 3. ja 4. kerroksista. Näiden peruskorjausten arvioitu valmistumisaika on vuoden 2020 lopussa.

Naistenklinikan toimintojen siirrot syyskuussa 2019

2.9.

• Synnyttäneiden salonki on siirtynyt synnytysosastolta osastolle 52. Salongissa seurataan synnyttäneen naisen ja vastasyntyneen vointia 6–12 tuntia synnytyksestä ennen polikliinistä kotiutumista tai siirtymistä Perhepesähotelliin.
  • Kaikki synnytykset hoidetaan lisäsiivessä sijaitsevalla synnytysosastolla. Neljännen kerroksen synnytyssalit jäävät pois käytöstä.

30.9.

• Sairaalahoitoa vaativien raskaana olevien hoito siirtyy osastolta 42 osastolle 52.

Ylihoitaja Katja Koskinen
katja.koskinen@hus.fi

Johtava ylihoitaja Kirsi Heino
kirsi.heino@hus.fi

Uusi perhehuone Naistenklinikalla. Kuva: HUS / Matti Snellman

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUSissa todettu koronavirustartunta26.2.2020 19:29:36 EETTiedote

HUSiin hoitoon hakeutuneella työikäisellä suomalaisella naisella on todettu koronavirustartunta (COVID-19). Tartunta varmistui 26.2.2020 iltapäivällä. Tartunta on saatu Milanosta Pohjois-Italiasta. Potilas saapui Suomeen 23. helmikuuta ja hän otti vuorokautta myöhemmin yhteyttä terveydenhuoltoon. ”Potilas toimi ohjeiden mukaisesti ja otti puhelimitse ensin yhteyttä. Riskiarvion jälkeen hänet ohjattiin näytteenottoon”, HUSin infektiotautien ylilääkäri Asko Järvinen sanoo. Potilas on osastohoidossa HUSissa. Hän on kuumeinen, mutta hyväkuntoinen. Suomessa hänellä on ollut kontakteja vain kahteen henkilöön. Heidät on tavoitettu ja ohjeistettu pysymään kotioloissa ja heidän terveydentilaansa seurataan. ”Terveyden ja hyvinvoinnin laitos käy läpi tartunnan saaneen matkareittiä ja mahdollisiin lähikontakteihin ollaan yhteydessä. Tiedotamme tästä lisää huomenna”, sanoo THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen. ”HUSissa on varauduttu ja valmistauduttu erilaisiin epidemioihin jo aiemmin ja heti korona

HUSissa todettu koronavirustartunta26.2.2020 17:45:00 EETTiedote

HUSiin hoitoon hakeutuneella työikäisellä suomalaisella naisella on todettu koronavirustartunta (COVID-19). Tartunta varmistui 26.2.2020 iltapäivällä. Tartunta on saatu Milanosta Pohjois-Italiasta. Potilas on osastohoidossa HUSissa. Hän on kuumeinen, mutta hyväkuntoinen. HUS ja THL järjestävät aiheeseen liittyen tiedotustilaisuuden 26.2.2020 klo 18.30. Paikka on Puistosairaalan (entinen Lastenklinikka) Niilo Hallman -sali osoitteessa Stenbäckinkatu 11, Helsinki. THL seuraa kansainvälistä tilannetta ja päivittää tietoja sivulle: Ajankohtaista koronaviruksesta COVID-19

Apotti har som helhet fungerat enligt förväntningarna14.2.2020 16:40:06 EETTiedote

Patient- och klientdatasystemet Apotti har efter övergången den 1 februari som helhet fungerat enligt förväntningarna, även om det förekommit tekniska problem. Utifrån en anmälan från en användare 9.2 korrigerades ett dataskyddsfel i listorna över inskrivna patienter. Den positivaste överraskningen har varit att den nya dikteringsfunktionen som fungerar i realtid så snabbt blivit populär bland läkarna.