Nälkäpäivän lipaskeräys tuotti 1 112 000 euroa

Nälkäpäivän lipaskeräyksen aikana 26.–28.9. kerättiin noin 1 112 000 euroa Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Lahjoittaa voi verkossa ja mobiilisovelluksilla vielä lokakuun loppuun saakka.
Kuva: Benjamin Suomela / Suomen Punainen Risti

– Haluamme kiittää kaikkia Nälkäpäivään osallistuneita vapaaehtoisia kerääjiä ja lahjoittajia. Teidän avullanne Punainen Risti on valmiina auttamaan hädänalaisia ihmisiä kotimaassa ja maailmalla, sanoo Nälkäpäivä-keräyksen koordinaattori Raisa Heinämäki.

Juuri nyt Suomen Punaisen Ristin henkisen tuen koulutetut vapaaehtoiset ovat tukemassa Kuopiossa tapahtuneen väkivallanteon järkyttämiä ihmisiä.

Ulkomailla tehtävän avustustyön lisäksi Suomen Punainen Risti pystyy katastrofirahaston avulla mm. kouluttamaan vapaaehtoisia auttajia ja toimimaan nopeasti äkillisissäkin kriisi- ja onnettomuustilanteissa. Henkisen tuen lisäksi autetaan mm. tulipaloissa kotinsa menettäneitä sekä tuetaan Vapaaehtoisen pelastuspalvelun toimintaa.

Nälkäpäivän lipaskerääjiä oli tänä vuonna liikkeellä reilut 12 000 noin 400 paikkakunnalla.

Lipaskeräyksen tulos edellisvuotta pienempi

Heinämäen mukaan käteisen määrän jatkuva väheneminen näkyy lipaskeräyksen tuloksessa. Keräyksen muuttuminen pelkästä käteisen keräämisestä monikanavaiseksi lahjoitusten keräämiseksi on murrosvaiheessa.

– Kerääjillä on yhä useammin tarjota ihmisille mahdollisuus lahjoittaa MobilePaylla tai kortilla, ja näiden kanavien kautta tulevat lahjoitukset nousivatkin viime vuodesta jopa 260 %. Muut maksutavat eivät kuitenkaan vielä korvaa vähentyneiden käteislahjoitusten määrää, Heinämäki kertoo.

– Tarvitaan paljon työtä, jotta sekä vapaaehtoiset lipaskerääjät ja lahjoittajat ottavat uudet keräys- ja lahjoitustavat omikseen.

Nälkäpäivä-keräykseen voi lahjoittaa vielä lokakuun loppuun saakka. Keräyksen yhteenlaskettu tulos selviää marraskuun alussa.

Lahjoita katastrofirahastoon:

• tekstarilla - lähetä teksti SPR numeroon 16499, lahjoitat 15 €,
  • verkossa osoitteessa www.nalkapaiva.fi/lahjoita
  • MobilePaylla lahjoitusnumeroon 10900, tai
  • tilisiirrolla tilille FI52 5000 0120 4156 73, viite 5173

Nälkäpäivä-kampanjan koordinaattori Raisa Heinämäki, Suomen Punainen Risti, puh.  040 637 3379

Viestinnän asiantuntija Tuuli Daavittila, Suomen Punainen Risti, puh. 040 589 3414

Kuva: Benjamin Suomela / Suomen Punainen Risti