Nappaa ammattimaisten kiinteistönomistajien energiatehokkuusvinkit

Energiakriisin uhatessa tarve vaikuttaville ja nopeasti käyttöön otettaville energiansäästötoimille kiinteistöissä on kiireellinen. Keinot, jotka voidaan ottaa käyttöön jo nyt, liittyvät erityisesti kiinteistöissä sijaitsevien järjestelmien toiminnan optimointiin ja toiminta-aikojen varmistamiseen.

Ammattimaiset kiinteistönomistajat ovat toteuttaneet sekä välittömästi vaikuttavia energiatehokkuustoimia sekä laajempia energiasaneerauksia jo pitkän aikaa osana vapaaehtoisia energiatehokkuussopimuksia.

Toimenpiteiden lisäksi on hyvä pohtia, miten kulutusta voisi siirtää huippukulutuksen ajankohdilta – eli arkipäivisin aamulla noin kahdeksasta kymmeneen ja illalla noin viidestä yhdeksään – vuorokauden muille tunneille tasaamaan kulutuspiikkejä.

Katso tästä listasta, onko omassa kiinteistössäsi käytössä jo nämä energiaa säästävät keinot. Huomioithan, että keinoja on tarkasteltava suhteessa säädöksiin sekä kiinteistöjen yksilöllisiin ominaisuuksiin.

Asuinkiinteistöt:

Lämmitysjärjestelmät
Lämpötilatasojen tarkastelu sekä asuinhuoneistoissa että muissa tiloissa:
- huoneistojen lämpötilojen tasaaminen lämmitysjärjestelmään kohdistuvien toimenpiteiden kautta yhdistettynä mahdolliseen lämpötilatasojen laskemiseen
- autohallin ja muiden yhteistilojen lämpötilojen mahdollinen laskeminen
- lämpöpumppujen ajaminen suhteessa tarpeeseen ja energianhintaan

Ilmanvaihtojärjestelmä
Ilmanvaihtojärjestelmän toiminnan tarkistaminen vastaamaan käyttöä:
- IV-koneiden ohjelmoinnin ja aikaohjelmien tarkastaminen
- IV-koneiden tehon puolitus, mikäli sisäilmaolosuhteiden osalta mahdollista

Käyttövesijärjestelmä
Veden kulutuksen ja veden lämmitykseen kuluvan energian vähentäminen:
- vesikalustevirtaamien rajoittaminen
- verkoston painetason alentaminen
- lämpimän käyttöveden lämpötilan alentaminen asetusten sallimissa rajoissa

Valaistus
Valaistuksen energiansäästö määrään ja ohjaukseen vaikuttamalla:
- yleisten tilojen valaistuksen tason ja ohjausarvojen tarkastaminen
- kellarikerrosten porrasvaloautomaatin viipeen laskeminen
- ulkovalaistuksen ohjausarvojen muutokset (lux-rajat)

Rakenteet
Rakennuksen tiiviyteen ja lämpöhukkiin vaikuttaminen:
- parvekeovien tiivistäminen
- asuntojen ulko-ovien tarkistaminen ja tiivistäminen

Energiansäästöpalvelut
Energiansäästöpotentiaalin ja rakennuksen taloteknisten järjestelmien optimaalisen toiminnan kartoittaminen asiantuntijoilla. Palveluissa hyödynnetään usein järjestelmien valvontaa verkkoyhteyksien kautta.

Muita
- Saunavuorojen kartoitus ja talosaunojen aikaohjauksien muutokset
- Sulanapitolämmityksien tarpeellisuuden tarkastelu, mm. räystäät

Toimitilakiinteistöt:

Lämmitysjärjestelmä
Kiinteistön lämpötiloihin ja lämmitysjärjestelmän toimintaan vaikuttaminen:
- sisälämpötilan muutokset
- lämmitysverkoston asetusarvo ja säätökäyrämuutokset
- käyttäjän poikkeusmahdollisuuden muuttaminen yhteistyössä käytön kanssa
- lämmityksen ja jäähdytyksen samanaikaisen käytön esto
- kiertovesipumppujen käyntioptimointi
- lämmityksen menoveden lämpötilan uudelleen säätö
- tyhjien tilojen lämpötilojen pudotus
- lämpöpumppujen ajaminen suhteessa tarpeeseen ja energianhintaan

Ilmanvaihtojärjestelmä
Kiinteistön ilmanvaihtojärjestelmän toiminnan säätäminen tarpeen mukaiseksi ja ohjattavuuden parantaminen:
- kiinteistön ilmanvaihdon käyntiaikojen optimointi vastaamaan kiinteistön tarpeita
- ilmanvaihdon säätöpiirien ja peltien tiiviyden varmistaminen
- ilmanvaihtokanavien puhdistus
- IV-koneiden ohjaus tilojen CO2-pitoisuuden mukaan
- IV-koneiden tehonpuolitus käyttöajan ulkopuolella ja osatehojen käyttöönotto mahdollisuuksien mukaan
- vyöhykeaikaohjelmien asettelu
- ilmanvaihdon pakkaspudotukset
- IV-koneiden puhallinnopeuksien ja ohjauksen muutokset
- ilmanvaihdon lämmöntalteenotto- eli LTO-piirien säätö
- LTO-nesteiden parannus
- verkostohuuhtelut
- LTO-pumpulle ohjaus lämmöntarpeen mukaan

Käyttövesijärjestelmä
Vedenkulutukseen ja vedenlämmitykseen kuuluvat energiansäästötoimenpiteet:
- käyttövesiverkoston paineen alennus
- lämpimän käyttöveden lämpötilan alentaminen asetusten sallimissa rajoissa
- vesi- ja hanavirtaamien rajoittaminen

Jäähdytys
Jäähdytysjärjestelmän toiminta ja ohjauksen parantaminen:
- jäähdytyksen ohjaus ja toiminnan tarkastaminen
- jäähdytyksen estäminen talvisaikaan
- jäähdytyksen pumppujen ohjausten parannus
- jäähdytyskoneiden käyntiajan rajoitus
- päällekkäisen lämmityksen ja jäähdytyksen eliminointi

Valaistus
Valaistuksen ohjauksen parantaminen, valaistustasojen säätö ja valaistuksen energiatehokkuus:
- LED-valaisimet
- valaistuksen aikaohjelmien muuttaminen
- sisävalaistuksen käyttöajat ja näiden mahdollinen lyhentäminen
- ulkovalaistuksen lux-rajat ja ohjaustavat
- paikoitustilan valaistuksen lux-rajan tarkistaminen,
- porrasvaloautomaatin ohjaus (esim. viipeen lyhennys viidestä kahteen minuuttiin)

Rakenteet
Rakennuksen tiiviyden parantaminen:
- ikkunoiden tiivistys
- lisälämmöneritys

Ulkoalueet
Ulkoalueiden kiinteistötekniikan energiankulutus:
- sulanapitolämmityksien asetuksien ja ohjauksen tarkistus (esimerkiksi ajoluiskien, räystäs- ja kattokaivojen sulanapitolämmityksien asetusarvot)
- rakennusautomaation asetusarvojen optimointi ohjaamaan kiinteistön järjestelmiä tarpeenmukaisesti

Energiansäästövinkkejä erityyppisten kiinteistöjen käyttäjille jaetaan myös Astetta alemmas -kampanjassa, jonka kampanjakumppanina Rakli toimii. Kampanjassa kannustetaan jokaista suomalaista tekemään nopeavaikutteisia ja konkreettisia energiansäästötoimia. Astetta alemmas on Motivan, Energiaviraston, työ- ja elinkeinoministeriön, valtioneuvoston kanslian, ympäristöministeriön ja Sitran yhteistyökampanja.

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Rakli: Asuntorakentamisen pudotus kääntää pääkaupunkiseudun rakentamisen laskuun1.12.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Rakentamisen ja kiinteistöalan näkymät ovat sumuiset niin Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla. Korkojen ja kustannustason nousu sekä talouden epävarmuudet vähentävät rakentamisen ja kiinteistökauppojen määrää. Rakentamisen määrän pääkaupunkiseudulla ennakoidaan laskevan ensi vuonna erityisesti asuntorakentamisessa, mutta myös toimisto- ja liikerakentamisessa. Rakentamisen kysynnän hiipuminen parantanee urakkapyyntöihin kohdistuvaa tarjoushalukkuutta.

Työympäristöissä trendaavat nyt henkilöstön hyvinvointi ja työntekijöiden kohtauspaikat24.11.2022 15:30:00 EET | Tiedote

Vuoden työympäristöteko -kilpailussa etsittiin parhaita työympäristöjä yrityskulttuurin, uusien työvälineiden, fyysisen työympäristön, vastuullisuuden sekä suurten työympäristötekojen kategorioissa. Voittajiksi nousivat vakuutusyhtiö If, suunnittelutoimisto Workspace, muotoilutoimisto Rune & Berg asiakkaanaan PostNord, Mushrooming-palvelun ja kiinteistömanageri Monoman yhteistyö sekä työympäristöjen kehittämiseen erikoistunut Agile Work asiakkaanaan Bluefors. Kaikissa kilpailun voittajateoissa työympäristömuutosta lähdettiin tekemään työntekijäkokemus ja työntekijöiden hyvinvointi edellä.

Fingrid ja Rakli kutsuvat kiinteistönomistajat torjumaan sähköpulaa9.11.2022 14:32:33 EET | Tiedote

Sähköpulan torjumiseksi Fingrid on kehittänyt uuden Sähköjärjestelmän tuki -menettelyn. Kiinteistönomistajat voivat menettelyyn liittymällä auttaa sähköpulan välttämisessä. Mukaan toivotaan laajalti erilaisia kiinteistönomistajia, joilla on mahdollista joustaa lyhytaikaisesti ja lyhyellä varoitusajalla vähintään megawatin tehon kiinteistökannassaan. Menettely otetaan käyttöön tulevana talvena joulukuusta 2022 alkaen.

EU leikkaamassa kaupunkien elinvoiman edellytyksiä - reagoiko Suomi?8.11.2022 17:12:08 EET | Tiedote

Euroopan komissio on laatinut ehdotuksensa luonnon ennallistamisasetuksesta. Suomessa tähän on reagoitu vilkkaalla metsätalousväittelyllä. Kaupunkiympäristö on jäänyt täysin vaille huomiota, vaikka asetuksen artikla 6 rankaisee kaupunkien kestävää kasvua. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin mukaan Suomen tulee vaatia artiklan poistoa luonnon ennallistamisasetuksesta tai vähintäänkin sen palauttamista uudelleenvalmisteluun.

Kiinteistövero uhkaa nousta lähes 10 prosenttia – hallituksen tehtävä nopeasti päätöksiä tämän estämiseksi31.10.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Kiinteistöverotusta uhkaa ensi vuonna historiallisen korkea korotus. Syynä tähän on rakennuskustannusindeksin vuosimuutos, joka kohosi kesäkuussa lähes kymmeneen prosenttiin. Ensi vuoden kiinteistöveroa tämä indeksimuutos olisi nostamassa 7–9 prosenttia. Kasvavien energiakulujen ja hintojen nousun kanssa kamppaileville kiinteistöveron roima korotus tarkoittaisi merkittävää lisätaakkaa. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustava Rakli vaatii hallitukselta pikaisia päätöksiä korotuksen estämiseksi.