Nästa vecka möts de professionella inom museibranschen virtuellt

De riksomfattande museidagarna ordnas virtuellt under nästa vecka 26–27.5.2021. Temat för evenemangdagarna som samlar upp över 700 professionella och influerare inom museibranschen är berättelser och känslor.

På programmet finns aktuella anföranden, diskussioner samt Finlands museiförbunds 98:e årsmöte. Museidagarna kulminerar i Museiprisgalan torsdagen 27.5 kl 18-19. Finalisterna för Årets museum 2021 är Apoteksmuseet och Qwenselska huset i Åbo, Helinä Rautavaaras museum i Esbo, Maritimcentret Vellamo i Kotka, Museifartyget Pommern i Mariehamn, Finlands lantbruksmuseum Sarka i Loimaa och Idrottsmuseet i Helsingfors. Dessutom utdelas priset för Årets museikommunikationsgärning, Årets museibutikspris samt Museikortets specialpris.

I museidagarnas program reflekteras över vilken slags roll museerna har i ett samhälle där berättelser och känsloreaktioner har en allt större betydelse. Med en berättelse som drar människor med sig får man till stånd stora samhälleliga förändringar och känslornas betydelse i beslutsfattandet är något man förstår allt bättre. Med vilka och med vems berättelser inverkar vi på föreställningar, värderingar, ideal eller en världsbild?

I temat för den första dagen 26.5. ger oss FD Tiina Raevaara en inledning under rubriken ”Om vad berättar vi när vi berättar berättelser?”. Andra keynote-talare är professor Lauri Nummenmaa från Åbo PET-centrum och Pepijn Wilbers från content design agency Studio Louter.

Till den andra dagens program 27.5 hör bland annat ett anförande av professor Kirsi Vainio-Korhonen som via de livsskeden som människorna på 1800-talet genomgick på Klosterbacken i Åbo, reflekterar över vems förflutna som är värt att minnas och forskas i, vem som har en plats och en röst i historien och vilka som möjligtvis är de som historien har glömt bort. I den paneldiskussion som Emmi Nuorgam drar diskuterar å sin sida museiprofessionella om valen bakom besluten. På vilken grund fattar museerna sina beslut till exempel om temana för utställningarna, eller vad styr museernas samlingsanskaffningar?

Man kan följa med programmet på nätet oberoende av position

På grund av coronasituationen sänds programmet virtuellt från Åbo stadsteater. Museidagarna och årsmötet genomförs som virtualevenemang på Liveto-plattformen. På plattformen är det möjligt att se och lyssna på programmet som streamas från Åbo stadsteater, diskutera med andra deltagare på tumanhand eller på ett virtuellt kafé, delta i digitalguidningar på Åbo museiobjekt samt bekanta sig med tjänsteerbjudare på EXPO-området.

Medias representanter är varmt välkomna att följa med programmet virtuellt samt att intervjua experter och influerare inom museibranschen. Det är möjligt att delta från vilken ort som helst. Representanterna för medierna ber vi anmäla sig senast 24.5.2021 per email på adressen tuuli.rajavuori@museoliitto.fi.

Tilläggsinformation (på finska)

Museidagarnas program

Onsdag 26.5.2021

Torsdag 27.5.2021

Pressmeddelande 4.2.2021 finalisterna för Årets museum valda

Pressmeddelande 19.2.2021 finalisterna för Årets museikommunikationsgärning valda

Pressmeddelande 29.3.2021 finalisterna för Årets museibutik valda

Evenemanget organiseras av Finlands museiförbund i samarbete med Åbo museicentral och de åboländska museerna.

Utbildnings- och utvecklingschef Leena Tokila
leena.tokila@museoliitto.fi

Medias representanter

Kommunikationschef Tuuli Rajavuori
tuuli.rajavuori@museoliitto.fi

Pohjoisesplanadi 35 Aa

Finlands museiförbund är museibranschens centralorganisation. Dess 211 samfundsmedlemmar upprätthåller över 400 professionellt skötta museimål: kulturhistoriska museer, konstmuseer och vetenskapscentra. Museiförbundet bevakar museernas intressen, representerar museerna i gemensamma frågor som berör området samt tjänstgör som museernas samarbetsnätverk.

Följ Suomen museoliitto

Senaste pressmeddelandena från Suomen museoliitto

Museoliitto ja ICOM Suomen komitea palkitsevat Vuoden museon – kilpailun finaalin on valittu viisi vaikuttavaa museota12.2.2024 12:00:14 EET | Tiedote

Suomen museoliiton ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOMin Suomen komitean järjestämän Vuoden museo 2024 -kilpailun finaaliin on valittu viisi museota. Voitosta kilpailevat Chappe, Luostarinmäen museokortteli, Suomen Metsämuseo Lusto, Saamelaismuseo ja luontokeskus SIIDA sekä Varkauden museokeskus Konsti. Vuoden museo -tunnustuspalkinto jaetaan tänä vuonna kymmenettä kertaa