Nastja Säde Rönkön videoteos for those yet to be käsittelee ympäristötuhon herättämiä tunteita

Vuoden nuori taiteilija 2019, Nastja Säde Rönkkö, kuvaa videoperformanssissaan ympäristökatastrofien ja ilmastonmuutoksen koskettamia paikkoja ympäri maailmaa. Jokaiseen paikkaan liittyy viesti, jonka taiteilija jakaa pitelemässään pahvinpalassa. For those yet to be kuuluu EMMA-kokoelmaan ja se esitetään kokonaisuudessaan ensimmäistä kertaa. Teos on esillä 26.2.–23.8.2020.

Nastja Säde Rönkkö: for those yet to be, 2016–2018. Video still. © Nastja Säde Rönkkö

Tšernobylin, Talvivaaran ja Fukushiman kaltaisista paikoista on tullut käsitteitä, jotka toimivat synonyymeina onnettomuuksille ja ympäristötuholle. Ihmisen toiminnan, kuten teollisuuden aiheuttamat ympäristökatastrofit ovat usein laaja-alaisia ja pitkäkestoisia – ne läpäisevät kokonaisia ekosysteemejä ja niiden vaikutukset saattavat säilyä yli useiden sukupolvien.

Moniosainen videoperformanssi, for those yet to be (2016–2018), luo näkymiä ilmastonmuutoksen ja ympäristökatastrofien koskettamiin paikkoihin, joista taiteilija lähettää viestejä jälkipolville. Rönkkö hyödyntää teoksessaan poliittisissa mielenilmaisuissa käytettyä elettä – hänet nähdään kussakin videossa käsissään pahvinen kyltti, johon on kirjoitettu lyhyt viesti.

“Ilmastonmuutosta ja ekologista kriisiä käsitellään harvoin tunteiden kautta. Tarkastellessamme tunteita ja niiden merkityksiä pystymme luomaan syviä ja tarkoituksellisia yhteyksiä toisiimme ja ympäröivään maailmaan. Teoksen ytimessä on tarve ymmärtää, haastaa ja muuttaa aikamme problemaattista arvomaailmaa ja kuluttavia olemisen muotoja”, pohtii Rönkkö.

Nastja Säde Rönkkö on vuonna 1985 syntynyt nykytaiteilija, joka työskentelee pääsääntöisesti performanssin ja mediataiteen välineillä. Rönkkö valmistui kuvataiteen maisteriksi (MFA) Lontoon Slade School of Fine Art -taidekoulusta 2011. Hänet valittiin vuonna 2019 Vuoden nuoreksi taiteilijaksi ja samana vuonna hänen yksityisnäyttelynsä nähtiin Tampereen taidemuseossa ja Aboa Vetus & Ars Nova -museossa Turussa. Rönkkö on myös osa taiteilijakollektiivia, johon kuuluvat myös Shia LaBeouf ja Luke Turner. Kolmikon teoksia on nähty muun muassa nykytaiteen museossa Kiasmassa (2016) ja Rakkautta ja Anarkiaa -elokuvafestivaalilla (2018).

EMMAssa käsitellään ilmastokriisiä kevään aikana ja teemaan pureudutaan muun muassa EMMA Talks -keskusteohjelmassa. 25.3. aiheesta Ilmasto muuttuu, mitä voimme tehdä? keskustelevat taiteilija Nastja Säde Rönkkö, Helsingin yliopiston ilmakehätieteiden keskus INAR:sta tutkijatohtori Laura Riuttanen ja Zero Waste Finland ry:n perustajajäsen Susanna Luukinen. Keskustelua moderoi museonjohtaja Pilvi Kalhama.

EMMA on aloittanut yt-neuvottelut27.3.2020 15:00:00 EETTiedote

EMMA – Espoon modernin taiteen museo on aloittanut yhteistoimintaneuvottelut torstaina 26.3.2020. Neuvottelut koskevat koko henkilökuntaa eli 44 työntekijää. Syynä yt-neuvotteluille ovat koronatilanteen aiheuttamat pääsylippu- ja muiden tulojen menetykset sekä asiakaspalvelutoiminnan lakkaaminen poikkeustilanteen ajaksi. EMMA on ollut suljettuna yleisöltä Suomen hallituksen ja Espoon kaupungin ohjeiden mukaisesti 17.3.2020 alkaen. Yt-neuvottelut saattavat merkitä toimintojen supistamista ja lomautuksia. Museonjohtaja Pilvi Kalhaman mukaan tavoitteena on turvata museon toimintakyky tulevaisuudessa.

EMMA har inlett samarbetsförhandlingar27.3.2020 15:00:00 EETTiedote

EMMA – Esbo moderna konstmuseum har torsdagen 26.3.2020 inlett samarbetsförhandlingar. Förhandlingarna gäller hela personalen, det vill säga 44 arbetstagare. Orsaken till samarbetsförhandlingarna är förlusten av biljettintäkter och andra intäkter förorsakade av coronasituationen, samt att kundservicen har stängts ner för den tid undantagstillståndet är i kraft. EMMA har sedan den 17.3.2020 varit stängt, i enlighet med Finlands regerings och Esbo stads anvisningar. Samarbetsförhandlingarna kan innebära nedskärningar i museets funktioner och permitteringar. Enligt museidirektör Pilvi Kalhama är målet att trygga museets framtida verksamhetsförmåga.

Lasten museofestarit siirtyvät maaliskuusta syksylle 202012.3.2020 14:24:08 EETTiedote

Näyttelykeskus WeeGeen toimijat ovat yhteisesti päättäneet, että tapahtuma siirretään syksylle 2020 Suomen hallituksen suosituksen mukaisesti. Festivaali järjestetään syksyllä myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Muutoksesta huolimatta Näyttelykeskus WeeGee on edelleen auki normaalisti. Päätös siirtämisestä tehtiin museovieraiden, esiintyjien ja henkilökunnan terveyden turvaamiseksi vallitsevassa koronavirustilanteessa.

Nastja Säde Rönkkö’s video work for those yet to be addresses the emotions ecological destruction awakens25.2.2020 12:00:00 EETPress release

In her video performance, Young Artist of the Year 2019 Nastja Säde Rönkkö depicts places around the world impacted by environmental disasters and climate change. A message is attached to each place, shared on a piece of cardboard held by the artist. For those yet to be is a part of EMMA’s collection and is showed in its entirety for the first time. The piece is on display during 26 February – 23 August 2020.

Nastja Säde Rönkkös videoverk for those yet to be behandlar de känslor miljöförstöringen väcker25.2.2020 12:00:00 EETTiedote

Årets unga konstnär 2019, Nastja Säde Rönkkö, beskriver i sin videoperformance olika platser i världen som berörts av miljökatastrofer och av klimatförändringen. Varje plats är förknippad med ett budskap som konstnären vill dela, på en pappbit hon håller i händerna. For those yet to be hör till EMMA-samlingen och det visas för första gången i sin helhet. Verket visas 26.2–23.8.2020.