NETTIPOLIISIN TOIMINTA VUODEN VIESTINTÄTEOKSI

Viestintäammattilaisten järjestö ProCom ry palkitsi jälleen viestintävaikuttajia. Vuoden viestintätekoon ylsi poliisin toiminta sosiaalisessa mediassa. Vuoden johtajaksi nostettiin OP-Pohjola-ryhmän Reijo Karhinen. Vuoden viestijäksi valittiin Pekka Haaviston kampanjapäällikkö Riikka Kämppi ja elämäntyöstään viestinnän parissa palkittiin Leif Åberg.

Vuoden viestintäteoksi nousi jäsenistön joukosta tulleiden ehdotusten pohjalta Suomen poliisin toiminta sosiaalisessa mediassa . Nettipoliisit osaavat lähestyä nuorisoa sen omissa kanavissa ja sen hyväksymillä tavoilla. Henkilökohtaisilla poliisiprofiileilla sosiaalisessa mediassa työskentelee päätoimisesti kolme nettipoliisia Helsingin poliisilaitokselta. Heidän lisäkseen työssä on mukana toistakymmentä poliisia eri puolilta Suomea. Myös Keskusrikospoliisin ylläpitämän ”Nettivinkin” kautta on annettu vajaan kahden vuoden aikana lähes 20.000 vinkkiä verkossa olevasta epäilyttävästä aineistosta. Poliisihallituksen ylläpitämällä Suomen poliisin Facebook-sivulla on lähes 180.000 fania. Yksittäisillä poliiseilla on sen lisäksi yli 50.000 seuraajaa. Tunnetuin nettipoliisi Marko ”Fobba” Forss valittiin vuoden poliisiksi vuosi sitten. Helposti lähestyttävä nettipoliisi auttaa nuoria pohtimaan, mikä on väärin, ja mihin poliisin pitää puuttua.

Elämäntyöpalkinto professori Leif Åbergille
Helsingin yliopiston viestinnän professori Leif Åbergin viestintäpizzat ja palmusaaret ovat jokaisen mielessä, kun viestinnästä puhutaan. Åberg jaksaa innostua ja innostaa. Hän hyödyntää uusinta viestintäteknologiaa opetuksessaan ja työssään. Viimeisin uroteko on Vuosisata suhdetoimintaa -kirja, johon hän on kirjoittanut merkittävän kappaleen maamme viestintähistoriasta. Ennen akateemista uraansa Åberg toimi ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n edeltäjän, Tiedotusmiehet ry:n, toiminnanjohtajana.

Karhiselle Vuoden johtaja -palkinto maineen puolestapuhujana
OP-Pohjola-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhisen tapa edistää läpinäkyvyyttä ja eettisyyttä johtamisessa ja taloudessa tuli esiin samaan aikaan, kun optio- ja lahjuskeskustelu kävivät kuumimmillaan Suomessa. Palkintoraati arvioi, että Karhinen ymmärtää viestinnän strategisen arvon yritystoiminnassa ja sisäistänyt esimerkillisesti eettisyyden ja maineen lisäarvon johtamisessa. Johtaminen on aina ennen kaikkea viestintää.

Vuoden viestinnän ammattilainen -palkinto Riikka Kämpille

Pekka Haaviston presidentinvaalikampanja on jäänyt ihmisten mieliin. Kansanjoukot virkamiehistä taiteilijoihin osallistettiin sosiaalisen median avulla omaehtoisesti ottamaan kantaa ja toimimaan moniarvoisemman ja paremman Suomen puolesta. Tämän rauhaan ja diplomatiaan uskovan kampanjan takaa löytyy todella taitavia strategisen viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia − keskeisimpänä heistä kampanjapäällikkö, vielä hetken Ylen Hyvä Säätiön toiminnanjohtajana vaikuttava Riikka Kämppi , joka palkittiin vuoden viestinnän ammattilaisena.

Tuomaristo ja valintaprosessi
Ehdotuksia palkittaviksi kerätään vuosittain jäsenistöltä. Lopullisen valinnan tekee tuomaristo, johon kuuluivat tänä vuonna Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun viestinnän professori Johanna Moisander , ProComin puheenjohtaja Ulrika Romantschuk , DNA:n viestintäjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck sekä ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin .

Palkinnot jaettiin 5.6.2012 ProCom-päivän päätteeksi. Yhdistys juhli samalla 65-vuotista taivaltaan. Juhlaan valmistui seniorien ponnistuksena Vuosisata suhdetoimintaa – Yhteisöviestinnän historia Suomessa -kirja, joka avaa viestinnän ja viestijöiden ammattikunnan kehityskaarta maassamme. www.procom.fi/viestinnanhistoria/

Lisätietoja:

Elina Melgin, ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, puh. 040 8211 688
Laura Kaustinen, ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, puh. 0400 757 228

Palkittujen kuvat:
Minna-Liisa Nurmilaakso, minna-liisa.nurmilaakso@procom.fi, 040 501 7255

ProCom-päivä ja Vuoden viestintäpalkinnot

ProCom on Suomen suurin viestinnän ammattilaisten järjestö ja alansa vanhin järjestö Euroopassa. Liiton vuosittain järjestämän ProCom-päivän seminaariosuuden teemana oli tänä vuonna Perspektiiviä PR:ään. Viestijöiden vuosittaista tapahtumaa on järjestetty Suomessa jo vuodesta 1949. (www.procom.fi)

ProCom jakaa vuosittain viestintäpalkintoja. Perinteisimmät palkinnot ovat lyhyt ja pitkä riimusauva. Järjestön edeltäjä Tiedotusmiehet ry luovutti ensimmäisen riimusauvan vuoden 1977 kunniapuheenjohtaja Veli Virkkuselle. Riimusauva on puinen riimukalenteri, todellinen kestävän kehityksen mallituote – samasta almanakasta seurattiin päivien kulkua vuosisatojen ajan.

Laura Kaustinen
johtaja, viestintä ja koulutus
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry
Kalevankatu 30, 7. krs, 00100 Helsinki
Puh. (09) 135 7775, 0400 757228
S-posti: laura.kaustinen@procom.fi
www.procom.fi

Antti Oksanen ProComin puheenjohtajaksi, hallitukseen neljä uutta viestintäalan vaikuttajaa23.11.2023 08:45:53 EET | Tiedote

Suomen suurin viestinnän alan järjestö ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on vuosikokouksessaan valinnut hallituksensa puheenjohtajaksi Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja Antti Oksasen. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin neljä uutta viestintäalan vaikuttajaa: Senior Communications Manager Gia Forsman-Härkönen KONEelta, viestintäpäällikkö Hanna Leppäniemi S-Ryhmästä, viestintäyrittäjä Atte Palomäki sekä viestintäjohtaja Johanna Vesikallio valtiovarainministeriöstä.