Neuvottelut paperiteollisuuden työehtosopimuksesta

Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto ry ovat neuvotelleet keväästä alkaen paperiteollisuuden työehtosopimusmuutoksista. Metsäteollisuus ry on esittänyt, että nykyistä sopimusta jatkettaisiin sellaisenaan vuodella ja että neuvotteluja tuottavuutta parantavista sopimusmuutoksista voitaisiin jatkaa välittömästi. Tavoitteena on saada samantyyppiset, joustavat työehdot kuin muilla teollisuusaloilla jo on.

Paperiliitto ry ei ole ollut halukas keskustelemaan merkittävistä tuottavuutta parantavista muutoksista paperiteollisuuden työehtosopimukseen. Sen vuoksi ei ole ollut edellytyksiä keskustella palkankorotuksista.

Paperiteollisuuden työehtosopimuksen mukaan palkat sovitaan paikallisesti. Tämä takaa ansiokehityksen siinäkin tilanteessa, että työehtosopimuksella palkkoja ei koroteta.

Metsäteollisuus haluaa turvata tuotannon ja työpaikat Suomessa, mutta se edellyttää työehtosopimuksen päivittämistä vastaamaan nykypäivän kilpailutilannetta ja työelämää.

Merkittävien ja aidosti tuottavuutta parantavien työehtosopimusmuutosten tekeminen on välttämätöntä. Esimerkiksi paino- ja kirjoituspaperin kysyntä metsäteollisuuden päämarkkina-alueella Euroopassa supistuu edelleen ja samaan aikaan paperin tuotannossa on ylikapasiteettia.

Esimerkiksi alihankinnan käyttökiellon poistaminen mahdollistaisi yrityksissä mm. paremman varautumisen ruuhkahuippuihin. Vastaavaa kieltoa ei ole muilla vientiteollisuuden aloilla. Tällaisista muutoksista saatavista tuottavuushyödyistä Metsäteollisuus ry on ollut valmis maksamaan palkankorotuksia.

Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 150 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

Anne Pirilä, viestintäjohtaja puh. 09 132 6645 tai 050 550 9480

The forest industry directly and indirectly employs approximately 150,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Anne Pirilä, Communications Director, tel. +358 9 132 6645 or mobile +358 50 550 9480

Metsäteollisuus ry hyväksyi paperiteollisuuden työehtosopimuksen: Paikallinen sopiminen lisääntyy merkittävästi17.11.2017 14:50Tiedote

Metsäteollisuus ry:n hallituksen työvaliokunta hyväksyi tänään neuvottelutuloksen, joka koskee paperiteollisuuden työehtosopimusta. Merkittäviä uudistuksia ulkopuolisen työvoiman käyttöön ja seisokkikorvauksiin sisältävä työehtosopimus edistää paikallista sopimista. Muita teollisuudenaloja vastaava kustannusvaikutus myös vahvistaa viennin avausta.

Tutkimus: Metsäteollisuudella suuri kansantaloudellinen merkitys Suomessa – verokertymä lähes 4 miljardia euroa9.11.2017 08:43Tiedote

Metsäteollisuus tuottaa yhteiskunnalle merkittävää taloudellista hyötyä. Alan koko arvoketjun verokertymä oli vuonna 2014 lähes 4 miljardia euroa, johon sisältyy myös tärkeimmiltä hankintatoimialoilta ja metsätaloudesta karttuvista kantorahatuloista maksettavat verot. Veroeuroilla pyöritetään lukuisia työpaikkoja myös metsäsektorin ulkopuolella ja muualla yhteiskunnassa, niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.