Niko Saxholm FA:n turvallisuus- ja varautumisjohtajaksi

Niko Saxholm aloittaa Finanssiala ry:ssä (FA) johtajana 1.3.2020 alkaen. Hänen vastuualueisiinsa kuuluvat vahingontorjunta ja turvallisuus sekä petos- ja talousrikostorjunta. Saxholmin vastuulle tulevat myös huoltovarmuusorganisaatioon kuuluvat rahoitushuollon ja vakuutusalan poolien sihteerin tehtävät.

Niko Saxholm siirtyy FA:han Handelsbankenin turvallisuus- ja hallintojohtajan tehtävästä. Sitä ennen hän on toiminut yli kymmenen vuotta erilaisissa turvallisuustehtävissä finanssialalla ja aiemmin 12 vuotta poliisina Helsingissä ja keskusrikospoliisissa. Poliisikoulutuksen lisäksi Saxholm on tradenomi AMK pääaineenaan turvallisuusjohtaminen.

Tällä hetkellä FA:ssa vahingontorjunnan ja turvallisuuden sekä petos- ja talousrikostorjunnan asioista vastaava johtaja Risto ”Joppe” Karhunen jää alkukesästä eläkkeelle.

”Haikealta tuntuu, kun alansa grand old man Joppe vetäytyy kesän korvalla vapaaherraksi ja jättää isot saappaat seuraajalleen täytettäväksi. Onneksi Nikolla on vankka käytännön kokemus niistä haasteista, joiden pariin hän tänne meille FA:han siirtyy” toteaa Infra ja Turvallisuus -ryhmän vetäjä, johtaja Taina Ahvenjärvi.

Saxholm sanoo olevansa innoissaan tehtävän tarjoamista uusista ja monipuolisista haasteista.

”Digitalisaatio ja uudet teknologiat nopeuttavat ja muuttavat finanssialan toimijoiden, viranomaisten, asiakkaiden sekä rikollisten toimintaa. Tässä kentässä myös yhteistyön muotoja ja lainsäädäntöä tulee kehittää vastaamaan paremmin alan tarpeita.”

Sama koskee myös varautumista poikkeusoloihin.

”Käytettävissä olevan ja eheän tiedon nopea jakaminen finanssialan toimijoiden, viranomaisten ja asiakkaiden välillä, sekä kehityksessä mukana pysyminen ovat tämän ajan haasteita jo nyt. FA:n vahvuus asettamiensa tavoitteiden edistäjänä tulee sen jäsenten merkittävästä yhteiskunnallisesta asemasta. On hienoa päästä olemaan mukana siinä työssä omalla panoksellani”, Saxholm sanoo.

Suomalaiset toivovat vanhempiensa käyttävän varansa hyvinvointiin eivätkä halaja perintöä15.1.2020 09:34:17 EETTiedote

Suomalaisista 90 prosentin mielestä omien vanhempien tulisi ikääntyessään käyttää omaisuuttaan ja säästöjään oman hyvinvointinsa rahoittamiseen. Vain 10 prosenttia ajattelee, että vanhempien tulisi jättää mahdollisimman paljon omaisuuttaan perinnöksi. Suomalaisilla on kyselyn mukaan myös valmiutta myydä omaisuuttaan, mikäli ikääntymisen myötä tarvitsee enemmän hoivapalveluja kuin yhteiskunnan on mahdollista tarjota. Tämä selviää Finanssiala ry:n (FA) Norstatilta tilaamasta kyselytutkimuksesta, johon vastasi tuhat suomalaista.

Finanssiala on Euroopan vihreässä kehityksessä paljon vartijana12.12.2019 10:15:22 EETTiedote

Suomalainen finanssiala on erittäin tyytyväinen, että Ursula von der Leyenin johtama EU-komissio lähestyy Euroopan vihreän kehityksen (Green Deal) tiedonannossaan ilmastokysymystä kokonaisvaltaisesti. ”Uusi komissio on oivaltanut hyvin, että kunnianhimoinen ilmastotavoite edellyttää sekä rahoittamisen että sijoittamisen tehokkaita keinoja. Finanssiala suurena sijoittajana, omaisuudenhoitajana ja luotottajana sekä vakuutusala riskin jakajana ovat keskeisessä roolissa ilmastotalkoissa”, korostaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.