Niko Saxholm FA:n turvallisuus- ja varautumisjohtajaksi

Niko Saxholm aloittaa Finanssiala ry:ssä (FA) johtajana 1.3.2020 alkaen. Hänen vastuualueisiinsa kuuluvat vahingontorjunta ja turvallisuus sekä petos- ja talousrikostorjunta. Saxholmin vastuulle tulevat myös huoltovarmuusorganisaatioon kuuluvat rahoitushuollon ja vakuutusalan poolien sihteerin tehtävät.

Niko Saxholm siirtyy FA:han Handelsbankenin turvallisuus- ja hallintojohtajan tehtävästä. Sitä ennen hän on toiminut yli kymmenen vuotta erilaisissa turvallisuustehtävissä finanssialalla ja aiemmin 12 vuotta poliisina Helsingissä ja keskusrikospoliisissa. Poliisikoulutuksen lisäksi Saxholm on tradenomi AMK pääaineenaan turvallisuusjohtaminen.

Tällä hetkellä FA:ssa vahingontorjunnan ja turvallisuuden sekä petos- ja talousrikostorjunnan asioista vastaava johtaja Risto ”Joppe” Karhunen jää alkukesästä eläkkeelle.

”Haikealta tuntuu, kun alansa grand old man Joppe vetäytyy kesän korvalla vapaaherraksi ja jättää isot saappaat seuraajalleen täytettäväksi. Onneksi Nikolla on vankka käytännön kokemus niistä haasteista, joiden pariin hän tänne meille FA:han siirtyy” toteaa Infra ja Turvallisuus -ryhmän vetäjä, johtaja Taina Ahvenjärvi.

Saxholm sanoo olevansa innoissaan tehtävän tarjoamista uusista ja monipuolisista haasteista.

”Digitalisaatio ja uudet teknologiat nopeuttavat ja muuttavat finanssialan toimijoiden, viranomaisten, asiakkaiden sekä rikollisten toimintaa. Tässä kentässä myös yhteistyön muotoja ja lainsäädäntöä tulee kehittää vastaamaan paremmin alan tarpeita.”

Sama koskee myös varautumista poikkeusoloihin.

”Käytettävissä olevan ja eheän tiedon nopea jakaminen finanssialan toimijoiden, viranomaisten ja asiakkaiden välillä, sekä kehityksessä mukana pysyminen ovat tämän ajan haasteita jo nyt. FA:n vahvuus asettamiensa tavoitteiden edistäjänä tulee sen jäsenten merkittävästä yhteiskunnallisesta asemasta. On hienoa päästä olemaan mukana siinä työssä omalla panoksellani”, Saxholm sanoo.

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä vilkastunut – yritykset edelleen alamaissa22.9.2020 15:11:10 EESTTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on kesän 2020 aikana palautunut normaaliksi. Koronapandemian vaikutus näyttää jääneen vain tilapäiseksi pudotukseksi. Myös odotukset lainanottohalukkuudesta ovat parantuneet. Sen sijaan yritysten luotonkysyntä on edelleen alamaissa. Kesän aikana luottoja on myönnetty vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Investointeihin ei näytä olevan juurikaan lainanottohalukkuutta. Barometrikysely III/2020 tehtiin pankinjohtajille elo-syyskuun vaihteessa.

Muistutuskutsu webinaariin: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta21.9.2020 13:49:28 EESTKutsu

Korona on mullistanut arkemme sekä Suomen ja muun Euroopan talouden odotettuakin nopeammin. Ilmastopolitiikka on noussut uuteen valoon. Pitäisikö meidän nyt luopua kunnianhimoisista ilmastotavoitteista vai kannattaisiko juuri nyt keskittyä erityisesti vihreään ja ilmastoystävälliseen elvytykseen? Näistä aiheista keskustellaan Finanssiala ry:n ja vastuullisen sijoittamisen foorumin Finsifin järjestämässä vihreän rahoituksen webinaarissa keskiviikkona 23.9.2020 klo 9 - 11.

Webinaari: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta16.9.2020 08:41:42 EESTKutsu

Sijoitusrahastoihin uusia sijoituksia 343 miljoonaa euroa elokuussa – osakerahastoihin eniten8.9.2020 12:09:32 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin elokuussa nettomääräisesti yhteensä 343 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta asti sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.