NoHo Partnersin kansainvälistymistrategiassa seuraava askel – Toimintaa laajennetaan Norjaan

NoHo Partners Oyj laajentaa ravintolaliiketoimintaansa strategiansa mukaisesti uudelle markkina-alueelle Norjaan. Konserni perustaa yhdessä paikallisen ravintolatoimija Crea Diem-gruppenin kanssa yhteisyrityksen, josta NoHo Partnersin omistus on 80 prosenttia. Perustettava yhtiö ostaa tiettyjen Carpe Diem- ja Crea Diem -tytäryhtiöiden osakekannat sekä 70 prosenttia Trobbelskyter-yhtiön osakekannasta. Kaupan ja 15 ravintolan myötä NoHo Partnersista tulee merkittävä toimija Norjan ravintolamarkkinassa.

Oslossa sijaitseva suosittu Kulturhuset on yksi viidestätoista norjalaisesta ravintolasta, jotka kuuluvat jatkossa NoHo Partnersin ravintolaportfolioon. Kuva: Kulturhuset

Yrityskauppa tukee NoHo Partnersin kannattavan kasvun strategiaa 2019–2021 sekä visiota olla Pohjois-Euroopan merkittävin ravintolatoimija.

- Kannattavan kasvun strategiamme painopiste on kotimaan liiketoiminnan kannattavuuden selkeässä parantamisessa ja Royal Ravintolat -integraation loppuun viemisessä. Samanaikaisesti haluamme rakentaa jo pohjaa tulevaisuuden kasvulle, jota odotamme erityisesti kansainvälisiltä markkinoilta. Kansainvälistyminen on tärkeä osa tulevaisuuden kannattavaa kasvupolkua ja Pohjoismaat keskeinen markkina-alue sen toteuttamisessa. Ostovoimainen Norjan ravintolamarkkina on arvossa mitattuna lähes kaksi kertaa Suomea suurempi, ja näemme siinä paljon kasvupotentiaalia, NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström kommentoi.

- Kannattavuusohjelmamme etenevät aikataulussa, ja kun nyt tarjolle tuli hyvin kannattava ja strategisesti sopiva kokonaisuus vieläpä houkuttelevaan hintaan, viime vuoden toteutuneita lukuja alle viiden EV/EBITDA-kertoimella käyttäen, päätimme toimia. Lisäksi kaupan myötä saamme yhtiöön paikallista näkemystä ja yrittäjäkokemusta yli sadan vuoden verran, mikä mahdollistaa meille myös Norjan liiketoiminnan orgaanisen jatkokasvun, lisää Vikström.

Vahva jalansija Norjan markkinaan

Yrityskauppaan kuuluva ravintolakokonaisuus sisältää yhteensä 15 ravintolayksikköä, joista NoHo Partnersilla on kaupan jälkeen enemmistöosuus 8 yksikössä ja merkittävä vähemmistöosuus 7 yksikössä. Esimerkkejä ravintoloista ovat legendaarinen irlantilaispubi The Dubliner, nuorison suosima Kulturhuset sekä ruokaravintolat Grisen ja Colonel Mustard. Kokonaisuuteen kuuluu myös neljässä kaupungissa toimiva, skaalattavissa oleva Camping-viihderavintolakonsepti.

Crea Diem-gruppenin pääomistajina toimivat Olaf Masterman Loly ja Karl-Henning Svendsen ovat pitkän linjan ravintola- ja viihdealan yrittäjiä. He jatkavat perustettavan yhtiön liiketoimintojen operatiivisessa johdossa. Trobbelskyter-yhtiön pääomistajat ja alan edelläkävijät Runar Eggesvik, Arnt Andersen sekä Morten Usterud jatkavat partnereina ja ravintoloiden operatiivisessa toiminnassa.

- Saamme vahvan kasvualustan Norjan noin 9 miljardin euron arvoiseen HoReCa-markkinaan. Markkina on fragmentoitunut, ja tämän kaupan myötä meistä tulee heti merkittävä toimija markkinassa. Yrittäjävetoinen Crea Diem-gruppen omistaa useita menestyneitä, tunnettuja ja paikallisia ravintolabrändejä aina kortteliravintoloista yökerhoihin, kertoo NoHo Partnersin kansainvälisten liiketoimintojen johtaja Juha Helminen.

Suuren yhtiön skaalaedut ja partnerimalli kilpailuetuina

NoHo Partners laajensi toimintaansa Tanskaan huhtikuussa 2018. Tanskassa NoHo Partnersin omistuksessa tulee olemaan toukokuun 2019 loppuun mennessä yli 20 ravintolaa.

- Olemme Tanskassa yhdessä vuodessa tuplanneet ravintoloidemme lukumäärän sekä investoineet vahvasti kasvuun. Partnerimallimme pohjautuu ajatukseen, että ostamme paikallista osaamista, jonka tueksi viemme suuren yhtiön skaalaedut hankinnoissa sekä hyväksi havaitut toimintamallit liiketoiminnan operatiivisessa johtamisessa, Helminen kertoo.

- Norjan yritysosto on varsin attraktiivinen, ja se vastaa kannattavuustasoltaan konsernin strategisia taloudellisia tavoitteita. Kaupan myötä tulemme keskittymään seuraavaksi kansainvälisten toimintojen integraatioon ja Tanskan kehitysohjelmien täysimääräiseen läpivientiin. Perusoletukset kansainvälistymisen strategian osalta ovat paikallaan; markkinakonsolidaatio jatkuu ja kilpailuetumme partnerimallista on otettu alan kannattavimpien yrittäjien kohdalla mielenkiinnolla vastaan, toteaa Vikström.

NoHo Partners tavoittelee yli 600 miljoonan euron liikevaihtoa ja noin 7,5 prosentin liikevoittomarginaalia vuoden 2021 loppuun mennessä.

Lisätietoja:
Aku Vikström, toimitusjohtaja, puh. +358 44 011 1989
Juha Helminen, kansainvälisten liiketoimintojen johtaja, puh. +358 40 535 5560

Legendaarinen irlantilaispubi The Dubliner, Oslo. Kuva: The Dubliner
Gastropubi Grisen, Oslo. Kuva: Grisen
Gastropubi Grisen, Oslo. Kuva: Grisen
Ruokaravintola Colonel Mustard, Oslo. Kuva: Colonel Mustard
Ruokaravintola Colonel Mustard, Oslo. Kuva: Colonel Mustard
Viihde- ja peliravintola Camping, Oslo. Kuva: Oslo Camping

NoHo Partners Oyj on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin ja henkilöstövuokraukseen erikoistunut konserni. Vuonna 2013 ensimmäisenä suomalaisena ravintolatoimijana NASDAQ Helsinkiin listautunut pörssiyhtiö on kasvanut voimakkaasti koko historiansa ajan. Konsernin yhtiöihin kuuluu yli 200 ravintolaa Suomessa ja Tanskassa. Yhtiön tunnettuja ravintolakonsepteja ovat mm. Elite, Savoy, Teatteri, Yes Yes Yes, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Hanko Sushi ja Cock’s & Cows. NoHo Partners Oyj:n vuoden 2018 liikevaihto oli 323,2 miljoonaa euroa ja käyttökate 28,4 miljoonaa euroa. Konserni työllistää sesongista riippuen noin 4 000 henkilöä kokoaikaiseksi muutettuna. NoHo Partnersin tytäryhtiö Smile Henkilöstöpalvelut Oyj työllisti tilikauden 2018 aikana noin 10 000 työntekijää.

NoHo Partners -kuluttajasivustot: www.ravintola.fi ja www.royalravintolat.fi
Smile Henkilöstöpalvelut: www.smilepalvelut.fi

NoHo Partners laajentaa lounas- ja henkilöstöravintolamarkkinaan – Pihka-ravintolat ja K-Kampus yhtiön ravintolaportfolioon5.8.2019 10:00:00 EESTTiedote

NoHo Partners laajentaa ravintolatoimintaansa kasvavaan ja kehittyvään lounas- ja henkilöstöravintolamarkkinaan. Ravintolayhtiö perustaa Juuri Yhtiöt Oy:n kanssa yhteisyrityksen, joka operoi jatkossa neljää Pihka-henkilöstöravintolaa sekä Tapahtumatalo Bankia. Lisäksi NoHo Partners vastaa K-ryhmän uuden päätoimitalo K-Kampuksen ravintola-, kokous- ja tapahtumapalveluista.

Savoylle ja Palacelle kovan tason omistajajoukko: Uusi ravintolayhtiö tähtää maailman huipulle1.3.2019 10:30:28 EETTiedote

Suomeen syntyy uusi huippuluokan ravintolayhtiö, joka ottaa hoitaakseen juuri Michelin-tähdellä palkitun Palacen ja legendaarisen Savoyn toiminnan. Uuden yhtiön perustajina ja omistajina toimivat NoHo Partners ja uuden yhtiön johtoryhmän muodostava nelikko: Lontoosta Suomeen palaava keittiömestari Helena Puolakka, Ravintola Palacen keittiömestari Eero Vottonen sekä yrittäjät Saku Tuominen ja Jyrki Sukula.