NoHo Partnersin kasvu Norjassa kiihtyy – hankki viisi uutta ravintolaa

Ravintolayhtiö NoHo Partners vahvistaa asemaansa Norjan ravintolamarkkinassa. Viime keväänä ravintolatoimintaansa Norjaan laajentaneen yhtiön liiketoiminta ja sen kannattavuus maassa on ylittänyt alkuperäiset odotukset. Nyt yhtiö on hankkinut viisi uutta ravintolaa. Yhteensä 20 ravintolan myötä yhtiö on Norjan merkittävimpiä ravintolatoimijoita.

Oslon ytimessä sijaitseva Cafe Christiania on sekä suosittu ruokaravintola että cocktaileistaan tunnettu yökerho.

NoHo Partners laajensi huhtikuussa liiketoimintaansa Norjan ostovoimaiseen markkinaan 15 ravintolan hankinnalla. Nyt yhtiö on vahvistanut jalansijaansa Oslon markkina-alueella ja Tromssassa ostamalla viisi suosittua ravintolaa. Jatkossa yhtiön omistukseen kuuluvat Cafe Christiania Oslossa, yökerho Z Nightclub ja ruokaravintola Brask og Bramm Drammenissa sekä ikoninen ravintola Emmas Tromssassa. Lokakuussa yhtiö osti vuodesta 1989 Oslossa palvelleen klassikkopubi Eilefs Landhandlerin.

– Kansainvälinen kasvumme etenee hyvin. Norjan markkina on todistanut, että varsinaiselle vientituotteellemme, operatiiviselle toimintamallillemme, löytyy kilpailuetua myös Suomen ulkopuolella ja se skaalautuu tehokkaasti. Norjan markkinan kasvunäkymät ovat kiinnostavat myös pääoman tehokkuuden kannalta. Norjassa on useita kannattavia klassikkoravintoloita, jotka tekevät hyvää kassavirtaa, eivätkä vaadi isoja investointeja. Myös EV/EBITDA-kertoimet ovat houkuttelevia ja kasvunäkymät näyttävätkin ensi vuoteen positiivisilta, kertoo NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström.

– Olemme tällä hetkellä erittäin merkittävä ja kiinnostava toimija Norjan fragmentoituneessa, noin 9 miljardin euron arvoisessa ravintolamarkkinassa. Tämän kokoluokan toimijoita ei markkinassa juuri ole. Selkeä etumme on laaja ravintolakattaus ja lukuisat erilaiset ravintolakonseptit aina pubeista peli- ja viihderavintoloihin, ruokaravintoloista yökerhoihin, sanoo NoHo Partnersin kansainvälisten liiketoimintojen johtaja Juha Helminen.

Norjalainen ravintolakulttuuri eroaa suomalaisesta

Helmisen mukaan norjalaiset kuluttavat suomalaisia enemmän rahaa ravintolapalveluihin ja käyvät arkisin ahkerammin ravintoloissa. Ravintolatoiminta on hyväkatteista ja myös sunnuntait ovat kannattavia, sillä Norjassa henkilöstölle ei makseta pyhinä tuplapalkkoja.

– Norjan ravintolamarkkinan koko on Suomeen verrattuna 1,8-kertainen, vaikkakin väkimäärä on sama. Norjalaiset ovat suosikkiravintoloilleen hyvin uskollisia, mikä selittää klassikkoravintoloiden menestystä ja pitkää ikää. Norjan ravintolamarkkinan kysyntä on tasaista läpi vuoden, mikä kertoo kehittyneestä ulkonasyömisen kulttuurista, Helminen listaa eroja.

– Osaamisellamme yhdessä paikallisten kumppaneidemme kanssa voimme parantaa norjalaisten ravintoloiden liikevaihtoa ja tulosta entisestään. Ammattimainen ohjausmalli toiminnan suunnittelussa, tavarantoimittajasopimusten uudelleenneuvottelut sekä tehokas tuntisuunnittelu ovat hyviä esimerkkejä kannattavuuden kehittämisestä, Helminen lisää.

Yhtiön ravintoloihin Norjassa kuuluvat muun muassa perinteikäs irlantilaispubi The Dubliner, neljällä paikkakunnalla toimiva viihderavintolakonsepti Camping, nuorison suosimat Kulturhuset ja Youngs, ruokaravintolat Grisen ja Colonel Mustard sekä yökerho-kahvila Skatten.

Aku Vikström, toimitusjohtaja, NoHo Partners Oyj, puh. +358 44 011 1989

Juha Helminen, kansainvälisten liiketoimintojen johtaja, NoHo Partners Oyj, puh. +358 40 535 5560

Jo vuodesta 1989 asiakkaitaan uskollisesti palvellut brittipubi Eilefs Landhandleri tarjoilee perinteikästä pubiruokaa ja -juomaa. Vastaavanlaisia vahvan kassavirran klassikkoravintoloita on Norjan markkinassa runsaasti.
Yökerho Z sijaitsee Drammenissa, 40 kilometrin päässä Oslosta.
Ravintola Brask og Bramm toimii yökerho Z:n alakerrassa Drammenissa.
Emmas Drømmekjøkken on yksi turistien suosiman Tromssan pitkäikäisimpiä ravintoloita.

NoHo Partners Oyj on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin erikoistunut konserni. Vuonna 2013 ensimmäisenä suomalaisena ravintolatoimijana NASDAQ Helsinkiin listautunut pörssiyhtiö on kasvanut voimakkaasti koko historiansa ajan. Konsernin yhtiöihin kuuluu noin 250 ravintolaa Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. Yhtiön tunnettuja ravintolakonsepteja ovat mm. Elite, Savoy, Teatteri, Yes Yes Yes, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Hanko Sushi, Friends & Brgrs ja Cock's & Cows. NoHo Partners Oyj:n vuoden 2019 liikevaihto oli 272,8 miljoonaa euroa ja liikevoitto 30,6 miljoonaa euroa. Konserni työllistää sesongista riippuen noin 2 100 henkilöä kokoaikaiseksi muutettuna.