Noin joka kymmenes Sortti-asemien asiakas käyttää eSortti.fi-palvelua

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY uudisti sähköisiä itsepalveluasioinnin palvelujaan Sortti-asemilla huhtikuun alusta alkaen. Puoli vuotta käyttöönoton jälkeen eSortti.fi-palvelua on käytetty noin 30 000 kertaa, asemilta löytyviä itsepalvelulaitteita yli 45 000 kertaa.

eSortti.fi-palvelussa asiakas voi ilmoittaa etukäteen jätteet, joita on tuomassa Sortti-asemalle. Jos joukossa on maksullisia jätteitä, ne voi maksaa ennakkoon.

HSY on kehittänyt eSortti.fi-palvelun jätteiden ennakkoilmoittamista ja -maksamista varten. Verkkopalvelu oli ensin koekäytössä pelkästään kotitalousasiakkaille, mutta huhtikuusta 2021 alkaen myös yritysasiakkaat ovat voineet käyttää sitä.

Kotitalousasiakkaat voivat halutessaan kirjata ja maksaa jätteensä ilman tunnistautumista. Uusina ominaisuuksina huhtikuussa otettiin käyttöön omien asiakastietojen hallinta ja laskutussopimuksen tekeminen, jotka edellyttävät vahvaa tunnistautumista Suomi.fi-palvelussa.

- Olemme saaneet kiitosta verkkopalvelun helppokäyttöisyydestä ja asioinnin nopeutumisesta Sortti-asemalla. Jos eSorttiin on syöttänyt auton rekisterinumeron, portilla oleva järjestelmä tunnistaa auton ja avaa puomin automaattisesti. Tämä on ollut ilahduttava yllätys monelle, toteaa käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen.

Kotitalousasiakkaat voivat käyttää nyt myös ajokorttia sähköiseen asiointiin

Sortti-asemapalveluja paljon käyttävät solmivat yleensä laskutussopimuksen HSY:n kanssa ja keräävät useamman asemakäynnin samalle laskulle. Sopimusasiakkaita varten HSY:llä on jo vuosia ollut käytössä Sortti-kortti. Huhtikuusta alkaen sitä on voinut käyttää myös kaikille Sortti-asemille asennetuilla itsepalvelulaitteilla.

Itsepalvelussa asiakas tunnistautuu Sortti-korttia käyttäen sisäänajopuomilla, ajaa Sortti-asemalle sisään ja lajittelee jätteensä. Asema-alueella on itsepalvelulaite, jossa asiakas näyttää Sortti-korttia uudelleen ja kirjaa tuomansa jätteet.

- Olemme nyt kehittäneet itsepalveluasiointia edelleen ja 1.9. alkaen kotitalouden sopimusasiakas on voinut liittää Sortti-kortin omaan ajokorttiinsa. Erillistä muovikorttia ei enää tarvitse, vaan asiakas käyttää ajokorttia tunnistautumiseen, Mäntynen selvittää.

Yritykset eivät tunne Suomi.fi-valtuuttamista

Yritysten pitää aina jätteitä tuodessaan asioida tunnistautuneena. Sopimuksen tekeminen onnistuu eSortti.fi-palvelussa. Suomi.fi-tunnistautumisen jälkeen yritysasiakas voi hallinnoida omia asiakastietojaan ja Sortti-korttejaan sekä seurata jätepalvelunsa arvoa. Lisäksi Sortti-korttiin voi lisätä pin-tunnuksen, minkä jälkeen tunnusta voi käyttää jätteiden kirjaamiseen ennakkoon eSortissa.

- Yritykset ovat ottaneet lisäpalvelut tyytyväisenä vastaan. Tällä puolella haasteena kuitenkin on se, että Suomi.fi-valtuuttamista ei selvästikään tunneta kovin hyvin. Henkilö, jolla on yrityksen allekirjoitusoikeus, voi Suomi.fi-palvelussa valtuuttaa haluamiaan henkilöitä hoitamaan jäteasioita puolestaan aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi valtuuttaa kirjanpitäjän yrityksen tilien hoitoon. Valtuutuksesta meiltä kysytään paljon, Marjut Mäntynen kertoo.

Sortti-asemien asiakasmäärä on noussut vuosittain, ja erityisesti koronan aiheuttama lisääntynyt kotonaolo on innostanut ihmisiä siivoamaan ylimääräistä tavaraa pois nurkistaan. Sortti-asemille on joutunut välillä jonottamaan.

- Toivomme, että mahdollisimman moni käyttäisi sähköisiä palvelujamme asioinnin sujuvoittamiseen. Yritämme vielä kehittää liikenteen ohjausta, jotta ennakkoon maksaneiden ei tarvitsisi jonottaa infopisteessä asioivien perässä ennen itsepalvelukaistojen alkamista. Haasteena on kuitenkin käytössä oleva tila ajokaistoille, Mäntynen myöntää.

Käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen puh. 0400 609 493, marjut.mantynen(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 15.10.202115.10.2021 10:54:16 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle hyväksyttäviksi: - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2022 - 2024 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - Kruunusillat-hankkeen toteutusvaiheen vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelma. Hallitus päätti hyväksyä HSY:n vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon jätetaksan 1.1.2022 alkaen. Hallitus päätti hyväksyä myös seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Finavian vedenjakelun varmuus ja Aviapoliksen kehittyminen -hankesuunnitelma - Kivikon vaarallisen jätteen varaston saneerauksen ja laajennuksen rakennustöiden urakoitsijaksi valittiin Rakennusliike V. Mättölä Oy - jätevesilietteen kuljetus jaksolla 2022 - 2023 tilataan Rauno Tarkkonen Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2021

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.10.202112.10.2021 16:06:22 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.10.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi: - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2022 - 2024 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - Kruunusillat-hankkeen toteutusvaiheen vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelma. Hallitus päättää HSY:n vesihuollon maksujen ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon jätetaksan hyväksymisestä 1.1.2022 alkaen ja seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Finavian vedenjakelun varmuus ja Aviapoliksen kehittyminen -hankesuunnitelma - Kivikon vaarallisen jätteen varaston saneerauksen ja laajennuksen rakennustöiden urakoitsija - jätevesilietteen kuljetus ajanjaksolle 2022 - 2023. Lisäksi hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja tal

Tuulettuva jäteastia tyhjennetään vain tilauksesta – HSY etsii keinoja pidentää biojäteastian tyhjennysväliä11.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut kokeilee uudenlaista tuulettuvaa biojäteastiaa 150 pientalolla. Kokeilussa selvitetään, voisiko uuden astian avulla pidentää biojäteastian tyhjennysväliä nykyisestä kahdesta viikosta. Lähes viisinkertainen määrä asukkaita haki mukaan vuoden kestävään maksuttomaan kokeiluun. Uudet jäteastiat saapuivat kokeilijoiden pihoille syyskuun lopussa.