Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä

Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.

(Suomen Tekstiili & Muoti ry järjestää selvitystyön tuloksista mediainfon maanantaina 13.12. klo 13.00. Median edustajat voivat ilmoittautua Teams-tilaisuuteen tästä.)

Suomalaisen tekstiili- ja muotialan tavoitteena on kasvaa ja kansainvälistyä samalla kun ala tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Vastuullisuus, vähäpäästöisyys ja kiertotalous tarjoavat suomalaisille yrityksille mahdollisuuden menestyä myös kansainvälisillä markkinoilla.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tuoreen selvitystyön mukaan suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastovaikutuksista peräti 96,5 prosenttia syntyy Suomen rajojen ulkopuolella. Lähes 90 prosenttia alan päästöistä aiheutuu tekstiilikuitujen ja materiaalien tuotannosta.

”Materiaalivalinnoilla on valtava vaikutus tekstiili- ja muotialan päästöihin. Kun halutaan vähentää päästöjä merkittävästi, tehokkainta on keskittyä korvaamaan puuvilla ja polyesteri kierrätyskuiduilla ja uusilla kuituinnovaatioilla”, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n johtava asiantuntija Satumaija Levón.

Suomesta löytyy tällä hetkellä useita bio- ja kierrätyspohjaisia raaka-aineita käyttäviä yrityksiä, jotka kehittävät ja valmistavat uusia tekstiilikuituja. Suomalainen tekstiiliala voi niiden avulla auttaa koko globaalia tekstiiliteollisuutta vähentämään päästöjään selvästi.

Lähes puolet päästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä

Selvitystyössä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä. Alan hiilijalanjälki on noin 1 689 000 hiilidioksidiekvivalenttitonnia (tCO2e). Luku on noin 305 kiloa jokaista suomalaista kohden. Se vastaa vajaata kolmea prosenttia keskivertosuomalaisen kokonaishiilijalanjäljestä.

Selvitystyössä tarkasteltiin erityisesti suomalaisen tekstiili- ja muotialan epäsuoria päästöjä. Nämä eivät ole yritysten omassa hallinnassa, mutta ovat suoraa vaikutusta niiden toiminnoista.

Tekstiilikuitujen ja materiaalien jälkeen seuraavaksi merkittävin päästölähde on tekstiilien käyttövaihe. Sen osuus on noin yhdeksän prosenttia kaikista suomalaisen tekstiili- ja muotialan epäsuorista päästöistä. Tekstiilituotteiden käyttöön sisältyy kuitenkin päästöjen vähentämisessä suuri potentiaali: jos tuotteiden käyttöikä saataisiin tuplattua, vähennettäisiin noin 46 prosenttia suomalaisen tekstiili- ja muotialan päästöistä.

”Jos tuotteen käyttöikä pidentyy kaksinkertaiseksi, ei tarvitse valmistaa toista tuotetta samaan käyttötarkoitukseen. Harkituilla ostopäätöksillä ja laadukkaiden tekstiilien suosimisella voimme kaikki vaikuttaa siihen, miten paljon päästöjä tekstiili- ja muotiala tuottaa”, sanoo Levón.

Materiaalivalintojen ja käyttöiän pidentämisen lisäksi merkittäviä päästövähennyksiä voidaan saavuttaa siirtymällä uusiutuvan energian käyttöön tekstiilituotteiden valmistusketjun kaikissa vaiheissa.

Tutustu tuoreeseen selvitykseen

Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys on jatkoa kesällä 2020 julkaistulle Hiilineutraali tekstiiliala -tiekarttatyölle. Selvitystyö toteutettiin yhteistyössä ilmastoliiketoimintaan erikoistuneen Clonet Oy:n kanssa.

Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys ohessa liitteenä.

Tekstiilit ovat mukana meidän jokaisen arjessa, jokaisessa päivässä. Suomen Tekstiili & Muoti ry työmarkkina-, palvelu- ja edunvalvontajärjestö. Jäsenyrityksemme tuottavat muun muassa vaatteita ja asusteita, sisustustekstiilejä, sairaalatekstiilejä ja kuitukankaita. Me edistämme tekstiili- ja muotialan mahdollisuuksia kasvaa, menestyä ja kansainvälistyä. Tutustu liittoon www.stjm.fi

Tekstiili- ja muotialan näkymät optimistisia – raaka-aine- ja logistiikkakustannusten nousu kuitenkin uhkaa koronan jälkeistä kasvua16.9.2021 10:39:28 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotialan yritysten toipuminen koronakriisistä on hyvässä vauhdissa. Alan yrityksistä yli 40 prosenttia on pystynyt kasvattamaan liikevaihtoaan koronaa edeltävään aikaan verrattuna. Yritysten odotukset ensi vuodelle ovat optimistiset, mutta raaka-aineet ja logistiikka ovat kallistuneet merkittävästi, ja tämä uhkaa yritysten kasvua. Tulokset selviävät Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tuoreesta yrityskyselystä.

Suomen Tekstiili & Muoti, Ammattiliitto Pro ja Teollisuusliitto ministeri Lintilälle: Tekstiili- ja muotiala nousemassa Suomelle merkittäväksi teollisuudenalaksi12.5.2021 11:28:53 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotialalla on mahdollisuus nousta Suomelle merkittäväksi teollisuudenalaksi, joka luo työtä ja hyvinvointia. Tämä oli työmarkkinaosapuolten keskeinen viesti, kun ne tapasivat elinkeinoministeri Mika Lintilää. Keskeisessä asemassa ovat uusien tekstiilikuitujen ja kiertotalouden ympärille rakentuva vahva arvoketju sekä kansainvälisen kuluttajakaupan vahvistaminen.