Nopea reagointi koronakriisin alussa oli ensisijainen selviytymiskeino marata-alan yrittäjille

Elokuun 2020 ja maaliskuun 2021 välisenä aikana selvitettiin matkailu- ja ravitsemisalan yrittäjien kokemuksia koronakriisistä ja sen vaikutuksesta yrityksen toimintaan. Tutkimuksessa havaittiin yhteensä kahdeksan tekijää, jotka ovat edistäneet kriisistä selviytymistä ja seitsemän tekijää, jotka ovat estäneet sitä.
Tutkimuksesta käy ilmi, että tärkeimpiä selviytymisen edistäjiä ovat olleet yrittäjien nopea reagointi kriisitilanteeseen sekä uusien mahdollisuuksien näkeminen pandemian aiheuttamissa väistämättömissä tilanteissa. Yrittäjän nopea toiminta kriisin alkuvaiheessa, korona-aikana tehdyt muutostyöt ja yhteiskunnalta saatu tuki olivat keskeisimpiä tekijöitä yrityksen selviytymiselle.
Yrittäjyys näyttäytyi koronatilanteessa selviämistä ja ratkaisuja korostavana ammatillisena eetoksena. Nopea reagointikyky, intuitio ja ”tilanteen haistelu” nousivat vahvuuksina esiin erityisesti pien- ja yksinyrittäjillä. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää toimialasta riippumatta yrittäjän ennakointi- ja muutosvalmiuksien kehittämisessä ja koulutuksessa.
Kannibaaliverkostot ja työvoimapula uhkaavat tulevaisuuden marata-alaa
Tutkimuksen mukaan selviytymisen suurimpia jarruja ovat tekijät, jotka estävät yrittäjää tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin tai tekemään muutoksia kriisin aikana. Konkreettisia uhkakuvia alan liiketoiminnalle ovat muun muassa ”kannibaaliverkostot” ja huoli tulevaisuuden työvoimapulasta. Digitalisaation myötä alalle on tullut paljon uusia palveluntarjoajia, jotka voivat pahimmillaan lohkaista ison osuuden yrityksen tuotosta ja ”kannibalisoivat” yrityksen. Työvoimapulan uhka koskettaa sekä sopeutettua toimintaa koronaepidemian aikana että tulevaa yritystoimintaa rajoitusten poistuttua. Yrityksille tuottaa vaikeuksia löytää hyvää työvoimaa, kun työntekijät vaihtavat kriisin vuoksi alaa.
Uhkakuvista huolimatta korona on saanut aikaan myös positiivisia vaikutuksia jopa niissä yrityksissä, joissa toiminta on ollut pysähdyksissä pandemian aikana. Korona on mahdollistanut muun muassa toiminnan uudistamisen, remontit, yrityksen ydintoiminnan kirkastamisen sekä yrittäjälle mahdollisuuden lomaan. Yrittäjät ennakoivat, että rajoitusten poistuttua verkostojen ja alihankintaketjujen uudelleen rakentuminen voi olla ongelmallista. Samalla he kuitenkin odottavat sen tuovan hyvää näkyvyyttä alan pienyrittäjien tarjoamille yksilöidyille palveluille.
Tieto toimialan tilanteesta auttaa ymmärtämään kokonaiskuvaa kriisistä
Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, miten yrittäjät ovat hyödyntäneet toimialaa koskevaa tutkimustietoa toimintansa suuntaamisessa. Samalla pyrittiin kehittämään keinoja, joiden avulla yrittäjät voisivat hyödyntää tätä tietoa paremmin. Tulosten mukaan yrittäjät hyödyntävät tietoa ensisijaisesti kokonaiskuvan hahmottamisessa (83 %), ja puolet heistä koki sen lisänneen optimismiaan. Vähemmän tietoa oli hyödynnetty selviytymisen mahdollisuuksien lisäämisessä (33 %) ja oman liiketoiminnan kehittämisessä (33 %).
Tutkimus toteutettiin osana SUN – 3AMK Sparraa Uuteen Nousuun -hanketta, jossa tarjottiin maksuttomia koulutus- ja coaching-palveluja pandemiakriisistä pahasti kärsineille matkailu- ja ravintola-alan yrityksille. Tutkimuksen ja hankkeen toteutti yhteistyössä 3AMK-korkeakoulujen liittouma: Haaga-Helia, Metropolia ja Laurea. Hankkeen tutkimusosio koostuu kahdesta osasta: laadullisesta toimintatutkimuksesta ja määrällisistä toimialakatsauksista. Toimintatutkimus toteutettiin elokuun 2020 ja maaliskuun 2021 välisenä aikana. Haastatteluiden ja havaintojen lisäksi aineistoon sisältyi hankkeesta kerätty palaute osallistujilta. Hankkeeseen osallistui Uudenmaan alueella toimivia, matkailu- ja ravitsemisalan erikokoisia yrityksiä tai yksinyrittäjiä. Tutkimuksen ja koko hankkeen rahoitti Uudenmaan liiton kriisirahoitus (UKRI).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marjaana MäkeläYliopettaja
Puh:040 488 7168marjaana.makela@haaga-helia.fiLeena Unkari-VirtanenTutkijaMetropolia Ammattikorkeakoulu
Puh:040 334 5992leena.unkari-virtanen@metropolia.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Olemme kansainvälinen ja rohkea työelämän uudistaja. Tähtäämme opiskelijoidemme laadulliseen työllistymiseen ja haluamme pitää ovet auki työelämään. Profiilimme koostuu neljästä elementistä: palveluliiketoiminnasta, myynnistä, yrittäjyydestä ja korkeakoulupedagogiikasta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Mediakutsu: AMK-päivät käyntiin 7.5.5.5.2025 08:04:18 EEST | Tiedote
Ammattikorkeakoulujen vaikuttavin vuosittainen tapahtuma käynnistyy keskiviikkona 7.5.2025. Helsingin Messukeskuksessa esiintyvät mm. tasavallan presidentti Alexander Stubb, tiede- ja kulttuuriministeri Mari-Leena Talvitie ja OKM:n ylijohtaja Sirkku Linna.
Opiskelijoiden avoin kirje johti muutokseen: useat mediat ottaneet aikaleiman käyttöön sosiaalisessa mediassa2.5.2025 11:06:48 EEST | Tiedote
Aikaleima kertoo uutisvideon alkuperäisen julkaisupäivän, ja sen tarkoitus on vahvistaa uutisten läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta nopeasti muuttuvassa someympäristössä.
Kouluttautuminen kiinnostaa sekä nuoria että aikuisia – Haaga-Helia tunnetuin ammattikorkeakoulu29.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Taloustutkimuksen bränditutkimus selvitti korkeakoulujen kiinnostavuutta ja tunnettuutta. Tutkimus valottaa yli 5000 suomalaisen suomalaisten koulutukseen liittyviä ajatuksia.
Journalismin sokea piste paljastuu TikTokissa – opiskelijat vaativat aikaleimaa uutisvideoihin28.4.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Yhä useampi nuori seuraa uutisia pääosin TikTokista, jossa julkaistuista uutisvideoista puuttuu yksi keskeinen asia: julkaisuaika. Ilman julkaisuaikaa vanhat uutiset voivat levitä yhä uudelleen, näyttää tuoreilta ja näin vääristää todellisuutta.
Haaga-Helia rakentaa tulevaisuuttaan – vuoden 2024 tärkeimmät luvut ja avaukset24.4.2025 09:51:08 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun vuoden 2024 vuosikertomus on julkaistu. Korkeakoulu panosti erityisesti laadukkaaseen koulutukseen ja tutkimukseen, kansainvälisyyteen sekä jatkuvaan oppimiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme