Nopean syömisen suosio kasvaa ABC-asemilla – uutuusannos on jättihitti Tukholman grillikioskeilla

ABC-asemien ruokalistaa on uudistettu isosti runsaan kahden vuoden aikana. Listalla on edelleen liikenneasemien klassikkoannokset, kuten lehtipihvi ja lihapullapannu, mutta kestosuosikkien rinnalle on syntynyt uusi nopean ja helpon syömisen tuoteperhe.
– Kebab ranskalaisilla on noussut selkeäksi ykköseksi ravintoloissamme. Se ohitti legendaarisen lehtipihvin myynnin juuri ja juuri vuonna 2021. Viime vuonna annosta myytiin jo 50 prosenttia enemmän kuin lehtipihviä, joka oli listaykkönen yli 20 vuotta. Saa nähdä pysyykö kebab listan kärjessä yhtä pitkään, kertoo ABC Ravintolan kehityksestä vastaava kehityspäällikkö Teemu Vehniäinen.
Kebabin lisäksi nopeasti valmistettavia ABC:n hittejä ovat pitaleivät ja ronskin kokoiset ranskalaiset. Täytteeksi annoksiin voi valita kebablihaa, nyhtöpossua, kanaa tai härkäpapua.
Nopeuden ja helppouden lisäksi ABC-asemat tarjoavat kohtuuhintaisia ravintolakokemuksia. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n tutkimuksen* mukaan edullinen hintataso on yksi tärkeimpiä ruokailupaikan valintaperusteita, ja sen merkitys on parhaillaan nousussa.
– Meille on tärkeää, että voimme tarjoilla mahdollisimman monelle kohtuuhintaisia mahdollisuuksia ravintolaruokailuun joka puolella Suomea, Vehniäinen kertoo.
Valloittaako tuhti rieskarulla suomalaiset?
ABC-asemien ruokalistalla testataan säännöllisesti uutuusannoksia, joiden listalla pysyvyyden päättävät lopulta asiakkaat. Helmikuun alussa asemille saapuu Rullero, jonka esikuva on Tukholman grillikioskeilla vuosia suuressa suosiossa ollut tunnbrödsrulle.
– Tuomme vastaavan tuotteen myyntiin tiettävästi ensimmäisinä Suomessa. Rulleron Ruotsin serkku on kotimaansa pääkaupungissa niin suosittu, että grillikioskit kisailevat sen valmistuksessa ja saavat kunniamainintoja. On mahtavaa, että voimme tuoda Rulleron kaikille ABC-asemille eri puolille Suomea, Vehniäinen iloitsee.
Rullero on tuhti rieskarulla, jonka sisälle kääritään perunamuusia, makkaraa tai kebabia sekä sopivasti vihreää. Rullero on kampanja-annos ABC-asemilla helmi–maaliskuun ajan.
Noutopöydän suosio ei horju
Noutopöytä on yhä ABC Ravintoloiden kivijalka, joka on vuosikausia tarjonnut nopean ja helpon ravintolakokemuksen suomalaisille. Noutopöydän tarjoiluja nautti viime vuonna noin neljä miljoonaa asiakasta.
– Noutopöytä on vuodesta toiseen suomalaisten suosiossa. Uudistamme myös sitä säännöllisesti asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Erityisesti kasvisruoat ovat kasvattaneet suosiotaan. Pöydän valttikorttina on sen monipuolisuus. Jokainen voi valita pöydästä itselleen mieluisan annoksen, Vehniäinen kertoo.
ABC Ravintolan TOP 5 myydyimmät à la carte -annokset vuonna 2022, kappaleina:
1. Kebabc! ranskalaisilla
2. Lehtipihvi
3. Possunleike
4. Bearnaisebroileri
5. Lihapullapannu
ABC Noutopöydästä ruokaili viime vuonna noin neljä miljoonaa asiakasta.
*Lähde: Ravintolaruokailun trenditutkimus 2022, MaRa ry & Kantar, 12/2022
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kehityspäällikkö Teemu Vehniäinen, SOK Liikennekaupan ketjuohjaus, puh. 0107680827, teemu.vehniainen(a)sok.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui tiukassa taloustilanteessa vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja kasvattamaan markkinaosuuttaan30.3.2023 09:05:07 EEST | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin haastavinakin aikoina niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti markkinaosuuttaan merkittävästi vuonna 2022. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 5,7 prosenttia vuonna 2022. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 47,0 prosenttia (+0,9 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.
Pääsiäisen ykkösherkku on mämmi – nuorilla suklaa29.3.2023 08:20:54 EEST | Tiedote
S-ryhmä selvitti suosituimpia pääsiäisherkkuja sekä kyselytutkimuksella että edellisvuoden myyntidatasta. Tulos on selvä: pääsiäisen ykkösherkku on mämmi. Asiakkailta kysyttäessä selkeä kakkosherkku on suklaa, mutta viime vuoden pääsiäistä edeltävien viikkojen myynnin volyymia tarkastellessa mämmin ja suklaan väliin kiilaavat rahka ja lohi. Pääsiäisruoissa näkyy sukupolvieroa: vanhemmat ikäluokat vaalivat vahvemmin perinteisiä ruokia, nuoremmat kokeilevat myös uutta.
Paperittoman asioinnin valitsemisella suuri vaikutus: kuittipaperia säästyy satoja kilometrejä kuukaudessa27.3.2023 08:01:09 EEST | Tiedote
Ranskassa automaattisesti tulostettavat paperikuitit ovat pian historiaa. Myös Suomessa yhä useampi asiakas valitsee sähköisen kuitin paperikuitin sijaan tai sen lisäksi, S-ryhmän asiakasdatasta selviää.
S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on julkaistu: ”Toimintaympäristön turbulenssista huolimatta on tärkeää katsoa pidemmälle”23.3.2023 14:09:47 EET | Tiedote
Huoltovarmuus, huoli toimeentulosta ja energiakriisi leimasivat poikkeuksellista vuotta 2022. Samalla S-ryhmä jatkoi vastuullisuusohjelmansa pitkän aikavälin tavoitteiden edistämistä. S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on nyt julkaistu.
Suomalaiset arvioivat S-ryhmän ketjuineen jälleen alojensa vastuullisimmiksi brändeiksi21.3.2023 12:33:43 EET | Tiedote
S-ryhmä ja sen ketjubrändit pärjäsivät hienosti Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Kun suomalaisilta kysytään, S-ryhmä koetaan vastuullisimmaksi brändiksi kuluttajatuotteiden parissa toimivista yrityksistä ja myös ABC, Prisma, Sokos Hotellit ja S-Pankki äänestettiin ykkösiksi omilla toimialoillaan. Vuosittainen Sustainable Brand Index on Euroopan laajin kuluttajien vastuullisuusmielikuvia kartoittava tutkimus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme