Nordic Energy Forum 2019: Innovaatioista ja kuluttajien osallistamisesta vauhtia Euroopan energiamurrokseen

– Energiamurros eli riittävän nopea siirtymä ilmastoneutraaleihin energiajärjestelmiin ei voi onnistua ilman yhteiskunnallista osallisuutta ja laajaa yleisön hyväksyntää, tähdensi World Energy Councilin pääsihteeri, tohtori Angela Wilkinson Nordic Energy Forum 2019 -tapahtumassa Helsingissä vanhalla ylioppilastalolla tiistaina.
World Energy Councilin tuleva pääsihteeri Angela Wilkinson kertoi energia-alan tulevaisuudenkuvista Nordic Energy Forumissa Helsingissä. Kuva: Mauri Ratilainen

Energiajohtajien kansainvälisestä tulevaisuustyöstä vastannut fysiikan tohtori valittiin yli 90 maata kattavan järjestön seuraavaksi pääsihteeriksi syyskuussa Abu Dhabissa, missä esiteltiin hänen johdollaan kootut ja päivitetyt skenaariot maailman energiajärjestelmien näkymistä.

Angela Wilkinson muistuttaa, että digitalisaatio tarjoaa paljon mahdollisuuksia hyvinvointiin ja vaurauteen, mutta sillä on myös kääntöpuolensa.

– Tarvitsemme lisää innovaatioita ja uudenlaista kyvykkyyttä, jotta voimme vastata nopeasti ja joustavasti myös yllättäviin ilmasto- ja kyberturvahaasteisiin ja mahdollistaa luotettavan ja kestävän energiamurroksen, hän sanoo

Euroopan alueellisista haasteista Wilkinson mainitsee energiajärjestelmien rahoituksen. World Energy Council näkee ratkaisevina yhteiset energia- ja teollisuuspoliittiset toimet yli perinteisten toimiala- ja sektorirajojen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi nykyistä nopeammin ja kustannustehokkaammin.

EU:n tavoitteena reilu ja kestävä ilmastoneutraalius

EU:n ilmastostrategiasta vastaava komission ilmastotoimien pääosaston johtaja Artur Runge-Metzger esitteli tapahtumassa eri polkuja ilmastoneutraaliin Eurooppaan vuosisadan puoliväliin mennessä. Viime vuonna esitetyllä strategialla halutaan varmistaa taloudellisesti mahdollinen ja sosiaalisesti oikeudenmukainen siirtymä ilmastoneutraaliin yhteiskuntaan. Strategia pyrkii myös vaalimaan EU talouden ja yritysten kilpailukykyä maailmanmarkkinoilla.

Runge-Metzger myöntää tavoitteen haastavaksi, mutta näkee sen silti olevan saavutettavissa.

– Ihmisten pitää voida nähdä ilmastoneutraaliuden tavoite oman elämänsä ja lastensa tulevaisuuden kannalta tarpeellisena ja hyödyllisenä, hän korostaa.

Runge-Metzger mukaan niin ihmisten henkilökohtaisilla elämäntapavalinnoilla kuin entistä paremmalla yhdyskuntasuunnittelulla voi olla todellista vaikutusta ilmastonmuutoksen hillintään, samalla kun niillä parannetaan elämänlaatua. Hän näkee mahdollisuuksia myös alueiden sekä niin suurten kuin pienten kaupunkien aseman vahvistamisessa EU:ssa tavoiteltujen muutosten vauhdittamiseksi.

Euroopan komission energiaosaston energiapolitiikkayksikön johtaja Paula Pinho kertoi ensimmäistä kertaa EU:n jäsenmailta kootuista laajoista, kaikki sektorit kattavista kansallisista energia- ja ilmastosuunnitelmista. Jokainen maa raportoi nykytilastaan ja tavoitteistaan viidellä ulottuvuudella energiatehokkuudesta uusiutuvan energian osuuteen.

–      Kaikki 28 maata jättivät määräajassa suunnitelmaluonnoksensa. Yksikään niistä ei ollut täydellinen, mutta kaikissa suunnitelmissa oli hyviä käytäntöjä, joita voisi suositella muillekin jäsenmaille, Pinho mainitsi.

Pohjoismaiset energiamarkkinat esimerkkinä maailmalle

Sähkömarkkinatyöryhmän puheenjohtaja Markus Hübner Pohjoismaiden ministerineuvostosta visioi Pohjoismaista maailman kilpailukykyisintä, innovatiivisinta ja kuluttajakeskeisintä sähkömarkkinaa. Pohjoismaat ovat jo esimerkkinä maailmalle muun muassa hiilivapaan sähkön tuotannossa. Lisäksi Pohjoismailla, Virolla, Latvialla ja Liettualla on jo kantaverkkoyhtiöiden omistama yhteinen yhteinen sähköpörssi.

– Paljon on silti vielä tehtävää etenkin sähkön siirtoyhteyksien vahvistamisessa ja esimerkiksi Data hub -yhteistyön koordinoinnissa, Hübner sanoi.

Sähkön tarpeen odotetaan edelleen kasvavan muu muassa väestönkasvun, uudisrakentamisen, liikenteen sähköistymisen ja energiaintensiivisten palvelinkeskusten seurauksena, ja Ruotsissa on jo koettu pulaa sähköstä. Näkemys aikaa ja pääomia vaativien verkkoinvestointien tarpeesta sai vahvistusta paneelikeskustelussa, jossa Miltton Purposen toimitusjohtaja Maria Wetterstrand, Gasumin SVP Jouni Haikarainen ja Fortumin EVP Tiina Tuomela arvioivat Pohjoismaiden lähtökohdat muutoin monessa suhteessa hyviksi.

Kehitettävää todettiin yhteispohjoismaisissa sähkön vähittäismarkkinoissa sekä nykyistä enemmän kuluttajiakin puhuttelevassa hintainformaatiossa, joka ohjaisi kulutusta kokonaisuuden kannalta järkevästi. Eri maiden viranomaisvaatimusten yhtenäistäminen esimerkiksi Pohjoismaiden ministerineuvoston toimin mahdollistaisi innovaatioiden nopeamman käyttöönoton koko alueella.

Helsingissä nyt toisen kerran järjestettävä Nordic Energy Forum 29.–30.10.2019 tarjoaa päättäjille ja asiantuntijoille henkilökohtaisia kohtaamisia ja ajankohtaisia keskusteluja sekä näkemyksiä energian tulevaisuudesta, politiikkavalinnoista, markkinoista sekä alan innovaatioista ja liiketoimintamalleista. Toisena tapahtumapäivänä tarkastellaan muun muassa Pohjois-Euroopan kaasumarkkinoiden näkymiä sekä energia-ala käänteentekeviä teknologioita ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

World Energy Council

YK:n akreditoima World Energy Council on puolueeton ja yleishyödyllinen energia-alan johtajien, päättäjien ja käytännön toimijoiden maailmanlaajuinen verkosto, joka edistää kohtuuhintaisia, vakaita ja ympäristövaikutukset huomioonottavia energiajärjestelmiä kaikkien asianosaisten parhaaksi.

Vuonna 1923 perustettu neuvosto edustaa laajasti koko energiasektorin kirjoa. Yli 3000 jäsenjärjestöä yli 90 maassa edustaa hallituksia, yksityisiä ja julkisia yrityksiä, korkeakouluja, kansalaisjärjestöjä sekä energia-alan sidosryhmiä.

Tuotamme tietopohjaa globaaleja, alueellisia ja kansallisia energiastrategioita varten järjestämällä korkeatasoisia tapahtumia – kuten maailman energiakongressi World Energy Congress – ja julkaisemalla luotettavia tutkimuksia. Edistämme energiapoliittista vuoropuhelua maailmanlaajuisesti yhdessä laajan jäsenverkostomme kanssa.

Helena Kivi-Koskinen
World Energy Council Finland ry
helena.kivi-koskinen@wecfinland.fi
Puh. 050 314 2955
Eteläranta 10, 00130 Helsinki

Expomark järjestää teollisuuden ja terveyden alan messutapahtumia tuoden yhteen alojensa osaajat, tiedon ja ratkaisut. Missionamme on edistää suomalaista elinkeinoelämää mahdollistamalla merkityksellisiä kohtaamisia. Olemme Suomen Messujen tytäryhtiö ja 7 hengen tiimimme toimipaikkana on Jyväskylä.

Tapahtumiamme ovat Pohjoinen Teollisuus, Energiamessut, Proforest, Apuvälinemessut, Hyvä Ikä ja Fysioterapia & Kuntoutus.