Nortal sopimuskumppaniksi kehittämään HUSin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden ICT-arkkitehtuuria

Sote-uudistuksen myötä tietotuotannon ja tiedolla johtamisen asiantuntijapalveluiden tarve terveydenhuollossa kasvaa entisestään. HUSin ja Uudenmaan neljän hyvinvointialueen sekä Helsingin kaupungin järjestelmien kehittämisen ja yhtenäistämisen lisäksi tarvitaan kokonaan uudenlaista tiedonhallintaa. Tähän tarpeeseen Nortal tulee vastaamaan HUSin sopimuskumppanina.
Nortal konsultoi ja toimittaa ratkaisuja terveydenhuollon, teollisuuden ja julkisen sektorin organisaatioille.

HUS on kilpailuttanut tiedonhallintaan liittyvät asiantuntijapalvelut tavoitteenaan löytää luotettavat ja strategiset kumppanit, jotka pystyvät kehittämään HUSin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden – Itä-Uusimaa, Keski-Uusimaa, Länsi-Uusimaa ja Vantaa-Kerava – ja Helsingin kaupungin tietojohtamista monitoimittajaympäristössä sekä tuottamaan skaalautuvia palveluita HUS-erityisvastuualueille.

Nortalin kanssa 16.5.2022 solmittu puitesopimus kattaa HUSin asiantuntijapalveluiden ratkaisuarkkitehti- ja integraatioasiantuntijapalveluiden kokonaisuuden.

“Puitesopimus on Nortalille merkittävä yhteistyön avaus Suomen suurimman julkisen sosiaali- ja terveyspalvelutuottajan kanssa. Ydinosaamistamme on pilvipalveluihin perustuvien teknologioiden hyödyntäminen sekä ekosysteemiarkkitehtuurin kehittäminen. Tätä osaamista tarvitaan yhdistämään ja kehittämään sote-uudistuksen myötä syntyneiden organisaatioiden järjestelmiä”, kertoo Petri Anttila, Nortalin partneri ja terveydenhuollon liiketoiminnasta vastaava johtaja ja jatkaa: ”Olemme todella tyytyväisiä, että pääsemme hyödyntämään osaamistamme HUSin strategisena kumppanina.”

Nortalilla on laaja kokemus merkittävistä julkisista järjestelmäuudistuksista

Nortalilla on Suomessa pitkä ansiolista eri teollisuuden toimialojen ja julkisen sektorin tietojärjestelmien ja digitalisaation kehittämisessä. Nortal on kumppaniyhteistyössä toteuttanut Verohallinnon järjestelmäuudistuksen ja rakentanut OmaVero-palvelua. Vastaavia esimerkkejä kokonaisarkkitehtuurin suunnittelusta ja toteutuksesta löytyy runsaasti, esimerkiksi Virossa Nortal on toimittanut yli 40 prosenttia maan julkishallinnon digitaalisista palveluista ja ratkaisuista.

“Palveluiden nopea saatavuus ja turvaaminen lähellä ihmistä, resurssien järkevä ja tehokas käyttö sekä sujuvat hoitopolut ovat olleet terveydenhuollon isoja kysymyksiä ja digitalisaation ajureita. Olemme jo vuosien ajan kehittäneet terveydenhuoltoon uuden tyyppistä IT-kokonaisarkkitehtuuria, jossa moderneja asiakkuudenhallinnan ja tuotannonohjauksen ratkaisuja kehitetään nykyisten potilastietojärjestelmien ympärille. Sopimuksen myötä haluamme tarjota strategista osaamistamme, jonka avulla HUS pystyy entistäkin paremmin palvelemaan asiakkaitaan ja kehittämään IT-arkkitehtuuriaan”, summaa Anttila.

Nortal Oy, terveydenhuollon liiketoimintajohtaja Petri Anttila
Yhteydenotot Nortalin markkinoinnin ja viestinnän Harriet Haras-Refael kautta: +358404824324, harriet.haras-refael@nortal.com

Suomessa yli 35-vuotisen historian omaava Nortal on monikansallinen informaatioteknologiayritys ja strategisen digitaalisen liiketoiminnan konsultti. Ainutlaatuiseen asiakaskokemukseen tähdäten Nortal luo datapohjaisia liiketoimintasovelluksia ja -prosesseja niin julkiselle kuin yksityiselle sektorille Euroopassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa. Yhtiö työllistää yli 1 700 asiantuntijaa 8 maassa, ja sen asiakaskuntaan kuuluu maailman johtavia telekommunikaatio-, rahoitus-, teollisuus- ja terveydenhuoltoalan yrityksiä sekä julkisen sektorin organisaatioita. Nortal-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 100 miljoonaa euroa.

Nortal Suomi vahvistaa johtoryhmäänsä rekrytoimalla IT-alan täsmäosaamista16.12.2021 09:31:45 EET | Tiedote

Strategia- ja IT-alan konsultti Nortal on nimittänyt julkishallinnon liiketoimintayksikön vetäjäksi suurten julkisen ja yksityisen sektorin asiakkuuksien kehittämiseen erikoistuneen Mikko Pitkäsen. Yhtiön strategian mukaisten modernien toimitusmallien ja vahvan liiketoiminta-arvon ratkaisujen tuottamiseksi on Nortaliin perustettu uusi positio, Chief Seamless Officer, jonka ottaa haltuunsa palveluliiketoiminnan kehittäjänä toiminut Asko Ahtiainen. Pitkänen siirtyy Nortaliin Elisalta ja Ahtiainen CGI:ltä.