Novo Nordisk A/S vetää takaisin kaksi erää GlucaGen® –valmistetta Suomessa

Novo Nordisk A/S vetää takaisin Suomen markkinoilta kaksi erää GlucaGen® 1 mg -valmistetta (kertakäyttöruiskupakkaus). GlucaGen® 1 mg valmiste on tarkoitettu vakavan hypoglykemian (matala verensokeri) hoitoon insuliinihoitoisilla diabetespotilailla.

A) GlucaGen® -pakkaus, jossa eränumero on löydettävissä punaisen laatikon osoittamasta paikasta B) lähikuva eränumerosta (kuva englanninkielisestä pakkauksesta).

Espoo, Suomi, 5. syyskuuta ­–Novo Nordisk A/S vetää takaisin Suomen markkinoilta kaksi erää GlucaGen® 1 mg, injektiokuiva-aine + liuotin kertakäyttöruiskussa -lääkevalmistetta. GlucaGen® 1 mg valmiste on tarkoitettu vakavan hypoglykemian (matala verensokeri) hoitoon insuliinihoitoisilla diabetespotilailla.

Novo Nordisk A/S:n tekemän selvityksen perusteella joissakin GlucaGen® 1mg -valmistuserissä on löydetty pieni osuus pakkauksia (0,006 %), joissa kertakäyttöruiskun neula on irronnut. Potilasturvallisuuden varmistamiseksi Novo Nordisk vetää takaisin kaikki pakkaukset kyseisistä eristä lääketukkukaupasta, apteekeista, sairaala-apteekeista, terveyskeskusten lääkekeskuksista ja potilailta Suomessa.

Niiden GlucaGen® 1 mg, Injektiokuiva-aine + liuotin kertakäyttöruiskussa -valmisteiden, joita takaisinveto koskee, eränumerot (Lot) ja viimeiset käyttöpäivämäärät (EXP) ovat:

Lista eränumeroista Suomessa:

Eränumero: FS6X463   viimeinen käyttöpäivä: 08/2018

Eränumero: FS6X910   viimeinen käyttöpäivä: 09/2018

Potilaita pyydetään palauttamaan hallussaan oleva ko. eriin kuuluva GlucaGen® 1 mg pakkaus lähimpään apteekkiin, josta heille annetaan veloituksetta uusi GlucaGen® 1 mg, Injektiokuiva-aine + liuotin kertakäyttöruiskussa -pakkaus. Potilaita pyydetään myös ilmoittamaan mistä tahansa haittavaikutuksesta maksuttomaan asiantuntijapalveluumme joko puhelimitse p. 0800 122 566 tai sähköpostilla novoinfo@novonordisk.fi.

Niiden valmistuserien osalta, joiden eränumeroa EI OLE mainittu tässä tiedotteessa, ei edellytetä mitään toimenpiteitä.

Potilaat tai heitä hoitavat henkilöt voivat itse tarkistaa GlucaGen® -valmisteenpakkauksen eränumerosta, koskeeko takaisinveto heidän lääkettään. Eränumero on painettu GlucaGen® -pakkaukseen oheisessa kuvassa esitetyllä tavalla, nuolen osoittamalla punaisella laatikolla merkittynä.

Novo Nordisk on sitoutunut valmistamaan ja toimittamaan korkealaatuisia valmisteita ja vilpittömästi pahoittelee tapahtunutta sekä takaisinvedosta aiheutuvaa huolta ja epämukavuutta niin potilaille kuin terveydenhuollon ammattilaisillekin. Työskentelemme tiiviissä yhteistyössä lääkeviranomaisten (FIMEA) kanssa potilasturvallisuuden varmistamiseksi ja minimoidaksemme takaisinvedosta mahdollisesti aiheutuvat haitat.

GlucaGen® -valmisteesta

GlucaGen® 1 mg -valmistetta käytetään vakavan hypoglykemian (matala verensokeri) hoitoon, kun diabetespotilas on tajuton tai ei pysty ottamaan sokeripitoista ravintoa suun kautta. Siksi on tärkeää, että GlucaGen®-valmiste toimii ja sitä voidaan käyttää tehokkaasti.

Kuvat

Suomen Novo Nordisk aloittaa matkustamisesta aiheutuvien CO₂-päästöjen kompensoinnin yhdessä Taimiteon kanssa osana kunnianhimoista ympäristöstrategiaansa20.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Fiasp® hyväksytty Euroopassa diabeteksen hoitoon nuorille ja yli 1-vuotiaille lapsille29.8.2019 10:24:26 EESTTiedote

Bagsværd, Tanska, 22.8.2019 – Novo Nordisk ilmoitti tänään, että Euroopan komissio on hyväksynyt Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamisen nuorten ja 1-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten diabeteksen hoitoon. Tämä täydentää aiempaa käyttöaihetta, joka kattoi ainoastaan aikuiset. Lapsille ja nuorille Fiasp® suositellaan annettavaksi ennen ateriaa (0–2 minuuttia ennen aterian aloittamista). Fiasp® voidaan antaa myös enintään 20 minuuttia aterian aloittamisen jälkeen (aterianjälkeinen annostelu) tilanteissa, joissa nautittavan ruuan määrä on epävarma. Jos Fiasp® annetaan ilta-aterian jälkeen, yöaikaisen hypoglykemian (matala verensokeri) välttämiseksi suositellaan verensokeritasapainon tarkkaa seurantaa1. --- Viite: 1 Fiasp® valmisteyhteenveto. Päivitetty viimeksi: 07/2019