Novo Nordisk A/S vetää takaisin kaksi erää GlucaGen® –valmistetta Suomessa

Novo Nordisk A/S vetää takaisin Suomen markkinoilta kaksi erää GlucaGen® 1 mg -valmistetta (kertakäyttöruiskupakkaus). GlucaGen® 1 mg valmiste on tarkoitettu vakavan hypoglykemian (matala verensokeri) hoitoon insuliinihoitoisilla diabetespotilailla.

A) GlucaGen® -pakkaus, jossa eränumero on löydettävissä punaisen laatikon osoittamasta paikasta B) lähikuva eränumerosta (kuva englanninkielisestä pakkauksesta).

Espoo, Suomi, 5. syyskuuta ­–Novo Nordisk A/S vetää takaisin Suomen markkinoilta kaksi erää GlucaGen® 1 mg, injektiokuiva-aine + liuotin kertakäyttöruiskussa -lääkevalmistetta. GlucaGen® 1 mg valmiste on tarkoitettu vakavan hypoglykemian (matala verensokeri) hoitoon insuliinihoitoisilla diabetespotilailla.

Novo Nordisk A/S:n tekemän selvityksen perusteella joissakin GlucaGen® 1mg -valmistuserissä on löydetty pieni osuus pakkauksia (0,006 %), joissa kertakäyttöruiskun neula on irronnut. Potilasturvallisuuden varmistamiseksi Novo Nordisk vetää takaisin kaikki pakkaukset kyseisistä eristä lääketukkukaupasta, apteekeista, sairaala-apteekeista, terveyskeskusten lääkekeskuksista ja potilailta Suomessa.

Niiden GlucaGen® 1 mg, Injektiokuiva-aine + liuotin kertakäyttöruiskussa -valmisteiden, joita takaisinveto koskee, eränumerot (Lot) ja viimeiset käyttöpäivämäärät (EXP) ovat:

Lista eränumeroista Suomessa:

Eränumero: FS6X463   viimeinen käyttöpäivä: 08/2018

Eränumero: FS6X910   viimeinen käyttöpäivä: 09/2018

Potilaita pyydetään palauttamaan hallussaan oleva ko. eriin kuuluva GlucaGen® 1 mg pakkaus lähimpään apteekkiin, josta heille annetaan veloituksetta uusi GlucaGen® 1 mg, Injektiokuiva-aine + liuotin kertakäyttöruiskussa -pakkaus. Potilaita pyydetään myös ilmoittamaan mistä tahansa haittavaikutuksesta maksuttomaan asiantuntijapalveluumme joko puhelimitse p. 0800 122 566 tai sähköpostilla novoinfo@novonordisk.fi.

Niiden valmistuserien osalta, joiden eränumeroa EI OLE mainittu tässä tiedotteessa, ei edellytetä mitään toimenpiteitä.

Potilaat tai heitä hoitavat henkilöt voivat itse tarkistaa GlucaGen® -valmisteenpakkauksen eränumerosta, koskeeko takaisinveto heidän lääkettään. Eränumero on painettu GlucaGen® -pakkaukseen oheisessa kuvassa esitetyllä tavalla, nuolen osoittamalla punaisella laatikolla merkittynä.

Novo Nordisk on sitoutunut valmistamaan ja toimittamaan korkealaatuisia valmisteita ja vilpittömästi pahoittelee tapahtunutta sekä takaisinvedosta aiheutuvaa huolta ja epämukavuutta niin potilaille kuin terveydenhuollon ammattilaisillekin. Työskentelemme tiiviissä yhteistyössä lääkeviranomaisten (FIMEA) kanssa potilasturvallisuuden varmistamiseksi ja minimoidaksemme takaisinvedosta mahdollisesti aiheutuvat haitat.

GlucaGen® -valmisteesta

GlucaGen® 1 mg -valmistetta käytetään vakavan hypoglykemian (matala verensokeri) hoitoon, kun diabetespotilas on tajuton tai ei pysty ottamaan sokeripitoista ravintoa suun kautta. Siksi on tärkeää, että GlucaGen®-valmiste toimii ja sitä voidaan käyttää tehokkaasti.

Kuvat

Novo Nordisk hakee Fiasp®-valmisteen käyttöaiheen laajentamista lapsille ja nuorille12.3.2019 09:30:22 EETTiedote

Bagsværd, Tanska, 1. maaliskuuta 2019 – Novo Nordisk ilmoitti, että se on toimittanut myyntiluvan muutoshakemuksen Euroopan lääkevirastoon (EMA) ja Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirastoon (FDA) Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamiseksi, jotta valmiste hyväksytään käytettäväksi uutena ateriainsuliinina tyypin 1 diabetesta sairastaville lapsille ja nuorille.

Diabetes yleistyy, hoitoon tulossa muutoksia20.12.2017 15:07:11 EETTiedote

Diabeteksen yleistyminen Suomessa ja maailmalla jatkuu. Vaikka hoitokulut ovat potilasta kohden laskeneet, monitahoinen sairaus aiheuttaa ihmisille ja terveydenhuollolle suuria haasteita. Erityisesti huonosta hoitotasapainosta johtuvat liitännäissairaudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Joulukuun 12. päivä järjestetyssä Kansallisessa diabetesfoorumissa vaadittiin, että sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota sairauden ehkäisemiseen sekä hoitamiseen. Diabetesliiton teettämän valtakunnallisen rekisteritutkimuksen mukaan lisäsairaudet yli kaksinkertaistavat tyypin 2 diabeteksen kustannukset. Tampereen yliopiston laskelmien mukaan pelkästään diabeetikoiden sairaanhoidon kustannukset ilman avopalveluja olivat vuonna 2011 noin 1,5 miljardia euroa eli noin 9 prosenttia terveydenhuollon menoista. THL:n rekisteritutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla oli vuonna 2014 jo noin 67 000 diabeetikkoa, mikä vastaa Hämeenlinnan kokoisen kaupungin asukasmäärä