Novo Nordisk lanseeraa toimitusketjulleen uuden tavoitteen: uusiutuvan energian käyttö 100-prosenttiseksi

Novo Nordisk tekee maailmanlaajuisesti yhteistyötä kaikkien 60 000 toimittajansa kanssa varmistaakseen, että ne käyttävät toimituksissa 100-prosenttisesti uusiutuvaa energiaa vuoteen 2030 mennessä. Sitoumus on osa Novo Nordiskin pyrkimystä ympäristöneutraaliuteen.

Bagsværd, Tanska, 21. syyskuuta 2020 – Novo Nordisk julkisti tänään kunnianhimoisen tavoitteensa, jolla pyritään varmistamaan, että kaikkien suorien toimittajien toimitukset perustuvat 100-prosenttisesti uusiutuvaan energiaan vuoteen 2030 mennessä. Novo Nordisk työskentelee yhdessä kaikkien nykyisten ja uusien toimittajien kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Suunnitelma esitellään tällä viikolla pidettävässä Climate Week NYC ‑tapahtumassa, joka järjestetään yhdessä YK:n ja New Yorkin kaupungin kanssa.

Tämä sitoumus on seuraava vaihe Novo Nordiskin Circular for Zero -ympäristöstrategiassa, joka lanseerattiin huhtikuussa 2019. Siinä määriteltiin yrityksen lopulliseksi tavoitteeksi ympäristöneutraalius.

Suurin osa Novo Nordiskin kaikista hiilidioksidipäästöistä on peräisin toimitusketjusta, joten tämä toimittajien kanssa tehty sitoumus uusiutuvan energian käytöstä on keskeinen Novo Nordiskin ympäristöstrategian kannalta. Tavoitteen saavuttaessaan Novo Nordisk poistaisi toimitusketjustaan vähintään 300 000 tonnia kasvihuonekaasuja. Novo Nordisk on jo sitoutunut nollaamaan yrityksen omien globaalien toimintojen ja kuljetusten hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi yritys on jo vuonna 2020 saavuttanut tavoitteensa 100-prosenttisesta uusiutuvan energian käytöstä kaikessa globaalissa tuotannossa.

”Ympäristöneutraaliuden tavoite on kulmakivenä pyrkimyksissämme aidosti kestävään liiketoimintaan”, sanoo toimitusjohtaja Lars Fruergaard Jørgensen. ”Tämä edellyttää katsomista oman organisaation ulkopuolelle ja monialaista yhteistyötä toimittajien kanssa uusiutuvaan energiaan siirtymisen vauhdittamiseksi. Toivomme, että muutkin yritykset hyötyvät näistä toimenpiteistä. Haluan antaa sitoutumisesta tunnustusta toimittajillemme, joista tämän uuden tavoitteen saavuttaminen riippuu.”

Tavoitteeseen pääsyä varten Novo Nordisk työskentelee toimittajien rinnalla jakaen ratkaisuja, joita yrityksessä on opittu uusiutuvan energian sisällyttämisestä kaikkiin toimintoihin. Toimittajien kykyä saavuttaa tavoite 100-prosenttisesta uusiutuvan energian käytöstä arvioidaan jatkuvasti.

SCHOTT, joka tuottaa erikoislasia ja toimittaa Novo Nordiskille lääkepakkauksia, on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraaliuden vuoteen 2030 mennessä. Uusiutuvan energian käyttö on jatkossa yksi sen yritysstrategian peruspilareista. SCHOTTin toimitusjohtaja, tri Frank Heinricht kertoi seuraavaa: ”Siirtymämme hiilineutraaliuteen saa voimaa tiiviistä keskustelusta ja yhteistyöstä arvostettujen asiakkaidemme kanssa. Yhtenä esimerkkinä tästä Novo Nordisk on jakanut arvokasta tietoa omista kokemuksistaan uusiutuvan energian hankinnassa. Osana Zero Carbon -strategiaamme ryhdymme toimenpiteisiin toimintojemme ympäristövaikutusten vähentämiseksi.”

Novo Nordisk toivoo, että tukiessaan toimittajia uusiutuvan energian käytössä, se edistää myös päästöjen vähenemistä yleisemmin, kun muutkin yritykset hyötyvät toimittajien siirtymisestä kestävämpään toimintaan.

Tietoja Novo Nordiskin Circular for Zero -ympäristöstrategiasta

Ympäristöstrategia haastaa Novo Nordiskin suunnittelemaan uusilla tavoilla tuotteita, jotka voidaan kierrättää tai käyttää uudelleen, muokkaamaan liiketoimintaa kulutuksen ja jätteen minimoimiseksi sekä tekemään yhteistyötä yrityksen tavoitteen jakavien toimittajien kanssa.

Novo Nordisk ottaa jo ensimmäisiä askelia kohti ympäristöneutraaliutta. Yritys etsii kuitenkin jatkuvasti uusia keinoja tehdä vielä enemmän, ja uskoo vastausten löytyvän samalla kun yritys omaksuu kiertotalouteen perustuvan ajattelutavan, jonka avulla tuotteet ja materiaalit saadaan pidettyä kierrossa. Lue lisää täältä.

FI20NNG00034

Media:
Charlotte Zarp-Andersson, +45 30 79 76 03, czpa@novonordisk.com
Ken Inchausti (US), +1 609 240 9429, kiau@novonordisk.com

Sijoittajat:
Daniel Muusmann Bohsen, +45 3075 2175, dabo@novonordisk.com
Valdemar Borum Svarrer, +45 3079 0301, jvls@novonordisk.com
Ann Søndermølle Rendbæk, +45 3075 2253, arnd@novonordisk.com
Mark Joseph Root, +45 3079 4211, mjhr@novonordisk.com
Kristoffer Due Berg (US), +1 609 235 2989, krdb@novonordisk.com

Novo Nordisk on johtava globaali lääkealan yritys, joka on perustettu vuonna 1923. Pääkonttorimme sijaitsee Tanskassa. Tavoitteemme on ajaa muutosta diabeteksen ja muiden vakavien kroonisten sairauksien, kuten lihavuuden ja harvinaisten veri- ja hormonaalisten sairauksien, voittamiseksi. Pyrimme siihen tekemällä uraauurtavia tieteellisiä läpimurtoja, laajentamalla lääkkeidemme saatavuutta sekä pyrkimällä ehkäisemään ja viime kädessä parantamaan sairauksia. Novo Nordisk työllistää noin 43 500 ihmistä 80 maassa ja markkinoi tuotteitaan noin 170 maassa. Novo Nordiskin B-osakkeet on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa (Novo-B) ja ADR:t New Yorkin pörssissä (NVO). Lisätietoja: novonordisk.com,Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube

Tutkimus: Suomalaiset haluavat puhua lihavuudesta lääkärin kanssa – silti vain harva hakee tukea lihavuuden hoitoon2.12.2021 10:15:48 EET | Tiedote

Vaikka jo joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen elää lihavuuden kanssa (1), vain harva hakeutuu hoitoon sen vuoksi. Yhdeksän kymmenestä lihavuuden tai ylipainon kanssa elävästä haluaisi keskustella hoidosta vastaanotolla, mutta liki puolet kokee keskustelun epäonnistuneen. Lihavuuden hoitoon kaivataan ennen kaikkea konkreettisia toimenpiteitä ja empatiaa, paljastaa juuri julkaistu tutkimus.

Lääkkeiden hintalautakunta on vahvistanut Saxenda® 6 mg/ml -valmisteelle (liraglutidi 3,0 mg/vrk) rajoitetun peruskorvattavuuden 1.7.2021 alkaen.18.5.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Saxenda® on rajoitetusti peruskorvattava painonhallinnan avuksi vähäenergisen ruokavalion ja fyysisen aktiivisuuden lisäämisen rinnalla aikuisille potilaille, joiden painoindeksi on lähtötilanteessa ≥ 35 kg/m², kun potilaalla on diabeteksen esiaste (plasman glukoosipitoisuuden paastoarvo 6,1- 6,9 mmol/l tai glukoosirasituskokeen kahden tunnin arvo 7,8-11,0 mmol/l tai HbA1c-pitoisuus 43- 47 mmol/mol) sekä vähintään toinen seuraavista, lääkehoitoa edellyttävistä sairauksista: kohonnut verenpaine tai dyslipidemia. Hoidon teho arvioidaan 12 viikon ylläpitohoitoannoksen (3,0 mg) käytön jälkeen ja myöhemmin vähintään kerran vuodessa. Hoidon jatkamisen kannalta riittävänä hoitovasteena pidetään vähintään 5 %:n painonlaskua lähtöpainosta. Saxenda® -valmisteen (injektioneste, liuos, esitäytetty kynä 6 mg/ml, 5 x 3ml) uusi hinta 1.7. 2021 alkaen on 180,20 euroa (VMH + alv). Kansaneläkelaitos antaa tarkemmat ohjeet valmisteen korvaamisesta kesäkuun 2021 aikana. FI21SX00042_05_2021

Älykynäpilotti tuo pelillistämisen keinot diabeteksen hoitoon7.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Lääkeyhtiö Novo Nordisk ja suomalainen teknologiayritys Harald AI ovat ryhtyneet yhteistyöhön, jossa etsitään keinoja tukea ykköstyypin diabeteksen säännöllistä hoitoa pelillistämisen avulla. Harald AI:n kehittämä Happy Bob -sovellus tuo insuliinin annosteluun tarkoitetun älykynän antamat tiedot puhelimeen ja kannustaa käyttäjää sairauden säännölliseen seurantaan ja hoitoon. Tarkoituksena on samalla tehdä diabeteksen hoidosta hauskempaa ja vaikuttavampaa – seurannan ei tarvitse olla pelkkien lukujen tuijottamista.

Tutkimus: Potilaat kaipaavat toimivampia hoitopolkuja – korona peruutti myös diabetespotilaiden hoitokäyntejä7.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemia vaikuttaa myös diabeteksen hoitoon. Yli neljänneksellä potilaista hoitokäyntejä on peruttu koronaepidemian takia. Myös omahoidossa havaittiin puutteita merkittävällä osalla vastaajista. Asiantuntijat muistuttavat, että katkokset ja viivästykset diabeteksen hoidossa voivat aiheuttaa pitkäaikaisia terveyshaittoja. Epidemian jatkuessa toimivan hoitopolun merkitys korostuu.

FinWeight-tutkimus: lihavuus heikentää työkykyä ja lisää sairauspoissaoloja – tunnistaminen sairaudeksi edistäisi hoitoa Suomessa, asiantuntijalääkäri sanoo9.11.2020 09:00:00 EET | Tiedote

Tuore FinWeight-tutkimus kartoitti ensimmäistä kertaa lihavuuden yhteyttä elämänlaatuun ja työkykyyn laajasti suomalaisessa aikuisväestössä. Tulokset osoittivat, että lihavat kokevat elämänlaatunsa ja työkykynsä normaalipainoisia heikommiksi ja raportoivat enemmän työpoissaoloja. Tehokas hoito voi kuitenkin parantaa elämänlaatua ja ehkäistä liitännäissairauksia. Tärkeä askel lihavuuden hoidossa on tunnistaa se sairaudeksi, tutkijaryhmässä mukana ollut Novo Nordiskin asiantuntijalääkäri Tero Saukkonen arvioi.