Novo Nordisk lanseeraa uuden sosiaalisen vastuun strategian diabeteksen nujertamiseksi

Strategian myötä Novo Nordiskin pitkän aikavälin tavoitteena on tarjota kohtuuhintaista hoitoa haavoittuville potilaille kussakin maassa ja tukea ennaltaehkäisytyötä diabeteksen yleistymisen pysäyttämiseksi.

Kööpenhamina, Tanska, 27. toukokuuta 2020 – Akuuttien globaalien terveyshaasteiden kasvaessa Novo Nordisk ilmoitti 27.5.2020 lanseeraavansa uuden sosiaalisen vastuun strategian nimeltä Defeat Diabetes (”nujerretaan diabetes”). Strategialla vahvistetaan Novo Nordiskin sitoutumista ja luodaan uusia pitkän aikavälin tavoitteita. Niillä pyritään tarjoamaan kohtuuhintaista diabeteshoitoa haavoittuville potilaille eri maissa ja varmistamaan, ettei yksikään lapsi kuolisi tyypin 1 diabetekseen.

Nykyään yksi yhdestätoista ihmisestä maailmassa kärsii diabeteksesta. Luvun ennustetaan nousevan yhteen yhdeksästä vuoteen 2045 mennessä, ellei toimenpiteisiin ryhdytä. Diabetes kuormittaa terveydenhoitojärjestelmiä suuresti, ja Novo Nordisk on sitoutunut tekemään yhteistyötä terveysviranomaisten ja muiden kumppaneiden kanssa toimintamaissaan tukeakseen sairauden ennaltaehkäisyä ja hoitoa.

”Pyrkimyksemme diabeteksen kukistamiseen on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan. Diabetes nimittäin yleistyy, ja samalla koko maailma kärsii nykyajan tuhoisimmasta pandemiasta”, sanoi Novo Nordiskin toimitusjohtajaLars Fruergaard Jørgensen. ”Innovatiivisen lääketieteen lisäksi olemme sitoutuneet auttamaan yhteisöjä diabeteksen vastaisessa taistelussa tukemalla sairauden ennaltaehkäisyä ja tarjoamalla kohtuuhintaista hoitoa haavoittuville potilaille kussakin maassa. Haavoittuvuus on hyvin monimuotoista, ja diabetes osuu kovimmin haavoittuviin yhteisöihin. Olen ylpeä siitä, että lisäämme panostamme ja toimimme yhdessä kumppanien kanssa diabeteskriisin taltuttamiseksi suuren hädän aikoina.”

Ensimmäisenä askeleena kohti päämääräämme tarjoamme kohtuuhintaista insuliinia haavoittuville potilaille kaikissa maissa. Novo Nordisk alentaa insuliinin enimmäishintaa 4 Yhdysvaltain dollarista 3 dollariin ampullia kohti 76 matalan ja kohtalaisen elintason maassa, jotka kuuluvat yrityksen nykyiseen insuliinin saatavuutta koskevaan sitoumukseen (Access to Insulin Commitment). Tämä koskee YK:n määrittelemiä vähiten kehittyneitä maitamuita Maailmanpankin määrittelemiä matalan elintason maita sekä kohtalaisen elintason maita, joissa suurilta pienituloisilta väestöryhmiltä puuttuu riittävä terveydenhoito.

Tukeakseen pyrkimystään siihen, ettei yksikään lapsi kuolisi tyypin 1 diabetekseen, Novo Nordisk laajentaa Changing Diabetes in Children -ohjelmaansa 25 000:sta 100 000 lapseen vuoteen 2030 mennessä. Ohjelman puitteissa tarjotaan hoitoa ja elintärkeää lääkitystä tyypin 1 diabetesta sairastaville lapsille alhaisten resurssien olosuhteissa.

Kansainvälisen diabetesliiton varapuheenjohtaja ja Changing Diabetes in Children -aloitteen kumppani, tohtori Naby Balde painottaa toimien kiireellisyyttä: ”Diabetes yleistyy kaikkialla maailmassa, eikä kaikilla ole yhtäläisiä mahdollisuuksia hyvään terveyteen. Changing Diabetes in Children -aloite on pelastanut tuhansia tyypin 1 diabetesta sairastavia lapsia, jotka elävät haavoittuvissa yhteisöissä. Arvostan sitä, että Novo Nordisk laajentaa toimiaan merkittävästi ja lisää ponnistuksiaan diabeteksen nujertamiseksi.”

Defeat Diabetes -teeman yhteydessä laajennetaan myös yrityksen Partnering for Change -ohjelmaa yhdessä Punaisen Ristin kansainvälisen komitean ja Tanskan Punaisen Ristin kanssa. Näin tuetaan vakavista kroonisista sairauksista kärsivien ihmisten hoitoa humanitäärisissä kriiseissä. Kumppanuudella tuetaan diabeteksen ja korkean verenpaineen hoidon integrointia Punaisen Ristin globaaleihin terveystoimintoihin.

Novo Nordiskin Defeat Diabetes -strategiaan kuuluvat seuraavat aloitteet:

• Changing Diabetes in Children (CDiC) -ohjelman laajentaminen. Arvioiden mukaan yli 100 000 tyypin 1 diabeteksesta kärsivää lasta elää matalan elintason olosuhteissa vailla pääsyä hoitoon1. Tähän mennessä Novo Nordisk on auttanut CDiC-ohjelman kautta yli 25 000 lasta. Nyt asetamme haasteeksi saavuttaa 100 000 lapsen raja vuoteen 2030 mennessä työskentelemällä kumppanuussuhteissa alhaisten resurssien maissa. Tavoite on selkeä; yhdenkään lapsen ei pitäisi kuolla tyypin 1 diabetekseen.
  • Osana nykyistä insuliinin saatavuutta koskevaa sitoumusta Novo Nordisk alentaa insuliinin enimmäishintaa 4 Yhdysvaltain dollarista 3 dollariin ampullia kohti 76 matalan ja kohtalaisen elintason maissa. Tämä koskee YK:n määrittelemiä vähiten kehittyneitä maitamuita Maailmanpankin määrittelemiä matalan elintason maita sekä kohtalaisen elintason maita, joissa suurilta pienituloisilta väestöryhmiltä puuttuu riittävä terveydenhoito. Puutumme lisäksi jakelun ja terveydenhoidon kapasiteetin ongelmiin, jotka estävät edullisen insuliinin saamista haavoittuvimpien ihmisten käyttöön.
  • Partnering for Change -ohjelman laajentaminen yhdessä Punaisen Ristin kansainvälisen komitean ja Tanskan Punaisen Ristin kanssa kroonisesti sairaiden hoidon parantamiseksi humanitäärisissä kriiseissä.Pyrimme tukemaan haavoittuvimpia potilasryhmiä jatkamalla kumppanuutta Punaisen Ristin kumppaneiden kanssa vuosina 2021–2023. Kumppanuuden tarkoituksena on varmistaa diabeteksen ja korkean verenpaineen hoidon integrointi Punaisen Ristin globaaleihin terveystoimintoihin. Tuemme sitä 15 miljoonan Tanskan kruunun lahjoituksella.
  • Laajennetut potilaiden tukivaihtoehdot Yhdysvalloissa. Novo Nordiskin insuliinia käyttävät diabeetikot, jotka ovat menettäneet sairausvakuutuksensa työtilanteen muututtua COVID-19-pandemian takia, voivat saada maksutta insuliinia 90 päivän ajaksi Novo Nordiskin Diabetes Patient Assistance -ohjelman kautta.
  • Etulinjan humanitääristen toimijoiden tukeminen COVID-19-pandemian aikana. Lahjoitamme ja lähetämme maksutonta insuliinia humanitääristä apua tarjoaville organisaatioille, kuten UNICEFille, UNRWA:lle ja Punaisen Ristin kumppaneillemme, kuuden kuukauden ajan. Tavoitteenamme on ylläpitää nykyistä insuliinivarastojen tasoa humanitääristen organisaatioiden taistellessa COVID-19-sairautta vastaan. Panostamme myös rahallisesti Punaisen Ristin kumppaneiden COVID-19-hätäkeräyksiin. Tämä summa ohjataan terveydenhuollon työntekijöiden koulutukseen, suojavarusteisiin, lääkintätarvikkeisiin, karanteenitiloihin ja psykososiaaliseen tukeen. Lahjoituksen kokonaisarvo on yli 20 miljoonaa Tanskan kruunua.
  • Ennaltaehkäisyn osalta teemme yhteistyötä UNICEFin kanssa pyrkien ehkäisemään lasten ylipainoa Meksikossa ja Kolumbiassa, kaventamaan koulutuseroja sekä tukemaan päätöksentekijöiden toimintaa.
  • Yhteistyö yli 25 kaupungin johtajien kanssa diabeteksen yleistymisen hillitsemiseksi kaupunkiympäristöissä Cities Changing Diabetes-kumppanuusohjelman kautta. Lähes kaksi kolmasosaa diabeetikoista elää kaupunkialueilla, joten kaupungit ovat tärkeitä polttopisteitä ongelman vastaisessa taistelussa.

Lue lisää Defeat Diabetes -aloitteista täältä:

Media:

Charlotte Zarp-Andersson, +45 3079 7603, czpa@novonordisk.com

Ken Inchausti (Yhdysvallat), +1 609 240 9429, kiau@novonordisk.com

Sijoittajat:

Daniel Muusmann Bohsen, +45 3075 2175, dabo@novonordisk.com

Valdemar Borum Svarrer, +45 3079 0301, jvls@novonordisk.com

Ann Søndermølle Rendbæk, +45 3075 2253, arnd@novonordisk.com

Mark Joseph Root, +45 3079 4211, mjhr@novonordisk.com

Kristoffer Due Berg (Yhdysvallat), +1 609 235 2989, krdb@novonordisk.com

Novo Nordisk on johtava globaali lääkealan yritys, joka on perustettu vuonna 1923. Pääkonttorimme sijaitsee Tanskassa. Tavoitteemme on ajaa muutosta diabeteksen ja muiden vakavien kroonisten sairauksien, kuten lihavuuden ja harvinaisten veri- ja hormonaalisten sairauksien, voittamiseksi. Pyrimme siihen tekemällä uraauurtavia tieteellisiä läpimurtoja, laajentamalla lääkkeidemme saatavuutta sekä pyrkimällä ehkäisemään ja viime kädessä parantamaan sairauksia. Novo Nordisk työllistää noin 43 100 ihmistä 80 maassa ja markkinoi tuotteitaan noin 170 maassa. Novo Nordiskin B-osakkeet on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa (Novo-B) ja ADR:t New Yorkin pörssissä (NVO). Lisätietoja: novonordisk.comFacebook, Twitter, LinkedIn, YouTube.