NTM-centralen förbättrar färjetrafikens miljövänlighet och servicenivå i Insjöfinland
I upphandlingsbeslutet har man beslutat att göra en tjänsteupphandling av den vinnande anbudsgivaren företaget Torghatten Nord As
I anbudsförfarandet för upphandling av trafiktjänsterna med landsvägsfärjor för 20 år med 12 färjelägen inkom xx anbud. Offert gavs av Finlands Färjetrafik Ab och Torghatten Nord As. Jämförelsepriserna för anbuden var:
- Torghatten Nord As 282 472 904,32 €
- Finlands Färjetrafik Ab 351 356 970,24 €
NTM-centralen i Egentliga Finland har genom ett upphandlingsbeslut som fattades 1.12.2022 beslutat att göra en tjänsteupphandling av det vinnande företaget Torghatten Nord As. Upphandlingsbeslutet har ännu inte vunnit laga kraft.
Avtalsförhållandet med den som vunnit anbudstävlingen uppstår inte på basis av det upphandlingsbeslut som fattats, utan först genom ett undertecknat avtal. Upphandlingskontraktet kan undertecknas tidigast efter 14 dagar.
Upphandlingen betonar effektivitet och gröna val
Upphandlingsbeslutet som nu fattats om trafiktjänsterna med landsvägsfärjor för 12 färjelägen i Insjöfinland är en del av upphandlingsstrategin, som innebär att färjeparken förnyas, att färjetrafiken blir betydligt miljövänligare och att viktbegränsningarna för färjelägena slopas. I och med det avtal som ingås senare övergår man till miljövänlig trafik med låga utsläpp och främjar kostnadseffektiviteten genom de nya färjornas hybridteknologi. Koldioxidutsläppen från trafiken minskar med minst 50 procent jämfört med medelnivån 2010-2015, samtidigt som färjornas kapacitet ökar och kvaliteten på servicen förbättras.
Upphandlingen i Insjöfinland är den första av fyra servicehelheter för 20 år och under 2023-2027 kommer upphandlingarna att fortsätta för de övriga tre upphandlingshelheternas del. I upphandlingarna och avtalen som stäcker sig över 20 år beaktas möjligheten att genomföra åtta broobjekt som är lönsamma på riksnivå och möjligheten att ersätta färjetrafiken med en bro under avtalsperioden. Målet med avtalen på lång sikt är att utveckla trafiken mot en koldioxidneutral trafiktjänst, svara på efterfrågan på trafik och utveckla färjetrafiken som en del av ett fungerande trafiksystem. Avtalen kommer att gälla alla 40 färjelägen vid allmänna vägar och bilda fyra tydliga helheter:
- Landsvägsfärjetrafiken i Insjöfinland 2025–2045
- Landsvägsfärjetrafiken Skärgårdshavet I (vajerfärjor) 2027–2047, konkurrensutsättning 2023
- Landsvägsfärjetrafiken Skärgårdshavet II (frigående färjor) 2030–2050, konkurrensutsättning 2025
- Landsvägsfärjetrafiken (geografiskt utspridda färjelägen) 2031–2051, konkurrensutsättning 2027
Färjetrafikens kapacitet och förmedlingskapacitet vid 12 färjelägen i Insjöfinland förändras vid följande färjelägen, när det nu konkurrensutsatta långvariga trafikavtalet inleds under 2025–2027:
Hanhivirta, Enonkoski
Färjans bärighet ökar från 70 ton till 90 ton.
Hirvisalmi, Juuka
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Vid färjeläget ska förbättrings- och ombyggnadsarbeten göras under de närmaste åren så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Hätinvirta, Puumala
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Vid färjeläget ska förbättrings- och ombyggnadsarbeten göras under de närmaste åren så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Kietävälä, Puumala
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 80 ton.
Koivukanta, Savonlinna
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Vid färjeläget ska förbättrings- och ombyggnadsarbeten göras under de närmaste åren så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Kortesalmi, Kuopio
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Kuparonvirta, Mikkeli
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 80 ton.
Kyläniemi, Ruokolahti
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget. Samtidigt byggs ett reservfärjeläge vid färjeläget.
Lamposaari, Lappeenranta
Färjans bärighet ökar från 44 ton till 80 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Puutossalmi, Kuopio
Färjans bärighet ökar från 130 ton till 180 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Rongonsalmi, Puumala
Färjans bärighet ökar från 44 ton till 80 ton.
Tappuvirta, Savonlinna
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, vägingenjör Tapani Jaakkola, tfn 0295 022808, tapani.jaakkola@ely-keskus.fi
Nyckelord
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ ELY-keskukset
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset
Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n Harjavallassa sijaitsevan nikkelituotannon laajennushankkeen ympäristövaikutukset arvioitu - hanke on toteuttamiskelpoinen (Satakunta, Varsinais-Suomi)29.3.2023 15:32:52 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on yhteysviranomaisena antanut perustellun päätelmän Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n Harjavallan Suurteollisuuspuistossa sijaitsevan nikkelintuotantolaitoksen laajennushanketta koskevasta ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta eli YVA-selostuksesta.
Itä-Suomessa maanteitä päällystetään kolmannes vähemmän kuin vuosi sitten29.3.2023 10:25:09 EEST | Tiedote
Tämänhetkisen päällystysohjelman mukaan maanteitä päällystetään vuonna 2023 Etelä-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa yhteensä noin 240 kilometrin matkalla. Päällystystyöpituus on noin 120 kilometriä lyhyempi kuin edellisenä vuonna.
Kohonneet kustannukset ja pienempi rahoitus vähentävät päällystysmääriä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maanteillä29.3.2023 09:25:20 EEST | Tiedote
Maanteiden päällystysmäärät Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella ovat jäämässä vähäisiksi. Tänä vuonna uudelleen päällystetään tämänhetkisen arvion mukaan 130–150 km maanteitä. Tarkka päällystysmäärä selviää kilpailutusten myötä huhtikuun aikana. Päällystyskilometrien pieneen määrään vaikuttavat kustannusten merkittävä nousu ja edellisvuosia pienempi rahoitus.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan vesistökunnostus -teemasivusto on julkaistu (Varsinais-Suomi, Satakunta)29.3.2023 09:10:36 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen julkaisema teemasivusto on kattava tietopaketti vesistöjen kunnostamisesta. Sivusto on suunnattu erityisesti vesistökunnostuksia suunnitteleville toimijoille Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella, mutta tarjoaa hyödyllistä tietoa kaikille vesistöjen tilan parantamisesta kiinnostuneille.
Äkillisen rakennemuutoksen tuella uusia työpaikkoja Kemi-Tornion seudulle (Pohjois-Pohjanmaa, Lappi)24.3.2023 12:21:32 EET | Tiedote
ÄRM-yritystuen vaikutuksesta Kemi-Tornion elinkeinorakenne monipuolistuu ja seudulle syntyy satoja uusia työpaikkoja. Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on rahoittanut seudun pienten ja keskisuurten yritysten kehittämistä ja investointeja 8,5 miljoonalla eurolla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum