NTM-centralen förbättrar färjetrafikens miljövänlighet och servicenivå i Insjöfinland
I upphandlingsbeslutet har man beslutat att göra en tjänsteupphandling av den vinnande anbudsgivaren företaget Torghatten Nord As
I anbudsförfarandet för upphandling av trafiktjänsterna med landsvägsfärjor för 20 år med 12 färjelägen inkom xx anbud. Offert gavs av Finlands Färjetrafik Ab och Torghatten Nord As. Jämförelsepriserna för anbuden var:
- Torghatten Nord As 282 472 904,32 €
- Finlands Färjetrafik Ab 351 356 970,24 €
NTM-centralen i Egentliga Finland har genom ett upphandlingsbeslut som fattades 1.12.2022 beslutat att göra en tjänsteupphandling av det vinnande företaget Torghatten Nord As. Upphandlingsbeslutet har ännu inte vunnit laga kraft.
Avtalsförhållandet med den som vunnit anbudstävlingen uppstår inte på basis av det upphandlingsbeslut som fattats, utan först genom ett undertecknat avtal. Upphandlingskontraktet kan undertecknas tidigast efter 14 dagar.
Upphandlingen betonar effektivitet och gröna val
Upphandlingsbeslutet som nu fattats om trafiktjänsterna med landsvägsfärjor för 12 färjelägen i Insjöfinland är en del av upphandlingsstrategin, som innebär att färjeparken förnyas, att färjetrafiken blir betydligt miljövänligare och att viktbegränsningarna för färjelägena slopas. I och med det avtal som ingås senare övergår man till miljövänlig trafik med låga utsläpp och främjar kostnadseffektiviteten genom de nya färjornas hybridteknologi. Koldioxidutsläppen från trafiken minskar med minst 50 procent jämfört med medelnivån 2010-2015, samtidigt som färjornas kapacitet ökar och kvaliteten på servicen förbättras.
Upphandlingen i Insjöfinland är den första av fyra servicehelheter för 20 år och under 2023-2027 kommer upphandlingarna att fortsätta för de övriga tre upphandlingshelheternas del. I upphandlingarna och avtalen som stäcker sig över 20 år beaktas möjligheten att genomföra åtta broobjekt som är lönsamma på riksnivå och möjligheten att ersätta färjetrafiken med en bro under avtalsperioden. Målet med avtalen på lång sikt är att utveckla trafiken mot en koldioxidneutral trafiktjänst, svara på efterfrågan på trafik och utveckla färjetrafiken som en del av ett fungerande trafiksystem. Avtalen kommer att gälla alla 40 färjelägen vid allmänna vägar och bilda fyra tydliga helheter:
- Landsvägsfärjetrafiken i Insjöfinland 2025–2045
- Landsvägsfärjetrafiken Skärgårdshavet I (vajerfärjor) 2027–2047, konkurrensutsättning 2023
- Landsvägsfärjetrafiken Skärgårdshavet II (frigående färjor) 2030–2050, konkurrensutsättning 2025
- Landsvägsfärjetrafiken (geografiskt utspridda färjelägen) 2031–2051, konkurrensutsättning 2027
Färjetrafikens kapacitet och förmedlingskapacitet vid 12 färjelägen i Insjöfinland förändras vid följande färjelägen, när det nu konkurrensutsatta långvariga trafikavtalet inleds under 2025–2027:
Hanhivirta, Enonkoski
Färjans bärighet ökar från 70 ton till 90 ton.
Hirvisalmi, Juuka
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Vid färjeläget ska förbättrings- och ombyggnadsarbeten göras under de närmaste åren så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Hätinvirta, Puumala
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Vid färjeläget ska förbättrings- och ombyggnadsarbeten göras under de närmaste åren så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Kietävälä, Puumala
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 80 ton.
Koivukanta, Savonlinna
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Vid färjeläget ska förbättrings- och ombyggnadsarbeten göras under de närmaste åren så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Kortesalmi, Kuopio
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Kuparonvirta, Mikkeli
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 80 ton.
Kyläniemi, Ruokolahti
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget. Samtidigt byggs ett reservfärjeläge vid färjeläget.
Lamposaari, Lappeenranta
Färjans bärighet ökar från 44 ton till 80 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Puutossalmi, Kuopio
Färjans bärighet ökar från 130 ton till 180 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Rongonsalmi, Puumala
Färjans bärighet ökar från 44 ton till 80 ton.
Tappuvirta, Savonlinna
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, vägingenjör Tapani Jaakkola, tfn 0295 022808, tapani.jaakkola@ely-keskus.fi
Nyckelord
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ ELY-keskukset
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset
Valkoposkihanhien toinen muuttoaalto meneillään15.10.2025 09:48:57 EEST | Tiedote
Valkoposkihanhimuutossa on tapahtunut paljon viikon aikana. Viime viikon isot kerääntymät ovat pienentyneet huomattavasti ja muuttavia valkoposkihanhia on havaittu tuhansia Etelä- ja Itä-Suomessa. Valkoposkihanhille ennustetaan seuraavaa lähtöaaltoa ensi viikonlopuksi.
Karvianjoen lähivaluma-aluetta on kartoitettu mallinnuksen keinoin Kankaanpäässä13.10.2025 11:53:07 EEST | Tiedote
LIFE Revives -hanke on teettänyt mallinnustyön Karvianjoen lähivaluma-alueen kuormitustekijöiden selvittämiseksi. Työssä on tunnistettu tehokkaimpia vesiensuojeluratkaisuja neljällä pienemmällä osavaluma-alueella: Lauhalassa, Paholuomassa, Kiviluomassa ja Pikkujoella. Mallinnuksen toteuttivat Tapio Palvelut Oy ja WaterHope, ja sen tuloksena syntyi raportti, jossa arvioidaan kuormitustekijöiden laatua ja määrää erityisesti uhanalaisen raakun elinolosuhteiden näkökulmasta. Hanke järjestää yleisötilaisuuden 4.11.2025 klo 17.30–19.30 Honkajoen Honkahovissa, jossa esitellään mallinnustyön tuloksia. Tilaisuus tarjoaa mahdollisuuden keskusteluun ja kysymyksiin, ja kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita!
Webbkursen om småmuddring är nu öppen – information för entreprenörer om miljövänligare muddring8.10.2025 13:05:20 EEST | Pressmeddelande
Projektet för hantering av miljökonsekvenserna vid småskaliga muddringar har lanserat en webbkurs som erbjuder aktuell och praktiskt inriktad information om småmuddring. Kursen riktar sig särskilt till entreprenörer som utför muddringsarbeten, men lämpar sig även för andra som är intresserade av ämnet.
Pienruoppaus-verkkokurssi on avattu – tietoa urakoitsijoille ympäristöystävällisemmästä ruoppauksesta8.10.2025 13:05:20 EEST | Tiedote
Pienruoppausten ympäristövaikutukset hallintaan -hankkeen toimesta on avattu verkkokurssi, joka tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa pienruoppauksista. Kurssi on suunnattu erityisesti ruoppauksia toteuttaville urakoitsijoille, mutta se soveltuu myös muille aiheesta kiinnostuneille.
Valkoposkihanhien muutto jumittui8.10.2025 10:31:37 EEST | Tiedote
Kuluneella viikolla ei valkoposkihanhien muutto ole juuri edistynyt. Vastaiset tuulet ja lämpimät säät ovat pidätelleet isoja hanhiparvia Suomen pelloilla. Viikonlopun aikana muuton ennustetaan vilkastuvan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum