NTM-centralen förbättrar färjetrafikens miljövänlighet och servicenivå i Insjöfinland
I upphandlingsbeslutet har man beslutat att göra en tjänsteupphandling av den vinnande anbudsgivaren företaget Torghatten Nord As
I anbudsförfarandet för upphandling av trafiktjänsterna med landsvägsfärjor för 20 år med 12 färjelägen inkom xx anbud. Offert gavs av Finlands Färjetrafik Ab och Torghatten Nord As. Jämförelsepriserna för anbuden var:
- Torghatten Nord As 282 472 904,32 €
- Finlands Färjetrafik Ab 351 356 970,24 €
NTM-centralen i Egentliga Finland har genom ett upphandlingsbeslut som fattades 1.12.2022 beslutat att göra en tjänsteupphandling av det vinnande företaget Torghatten Nord As. Upphandlingsbeslutet har ännu inte vunnit laga kraft.
Avtalsförhållandet med den som vunnit anbudstävlingen uppstår inte på basis av det upphandlingsbeslut som fattats, utan först genom ett undertecknat avtal. Upphandlingskontraktet kan undertecknas tidigast efter 14 dagar.
Upphandlingen betonar effektivitet och gröna val
Upphandlingsbeslutet som nu fattats om trafiktjänsterna med landsvägsfärjor för 12 färjelägen i Insjöfinland är en del av upphandlingsstrategin, som innebär att färjeparken förnyas, att färjetrafiken blir betydligt miljövänligare och att viktbegränsningarna för färjelägena slopas. I och med det avtal som ingås senare övergår man till miljövänlig trafik med låga utsläpp och främjar kostnadseffektiviteten genom de nya färjornas hybridteknologi. Koldioxidutsläppen från trafiken minskar med minst 50 procent jämfört med medelnivån 2010-2015, samtidigt som färjornas kapacitet ökar och kvaliteten på servicen förbättras.
Upphandlingen i Insjöfinland är den första av fyra servicehelheter för 20 år och under 2023-2027 kommer upphandlingarna att fortsätta för de övriga tre upphandlingshelheternas del. I upphandlingarna och avtalen som stäcker sig över 20 år beaktas möjligheten att genomföra åtta broobjekt som är lönsamma på riksnivå och möjligheten att ersätta färjetrafiken med en bro under avtalsperioden. Målet med avtalen på lång sikt är att utveckla trafiken mot en koldioxidneutral trafiktjänst, svara på efterfrågan på trafik och utveckla färjetrafiken som en del av ett fungerande trafiksystem. Avtalen kommer att gälla alla 40 färjelägen vid allmänna vägar och bilda fyra tydliga helheter:
- Landsvägsfärjetrafiken i Insjöfinland 2025–2045
- Landsvägsfärjetrafiken Skärgårdshavet I (vajerfärjor) 2027–2047, konkurrensutsättning 2023
- Landsvägsfärjetrafiken Skärgårdshavet II (frigående färjor) 2030–2050, konkurrensutsättning 2025
- Landsvägsfärjetrafiken (geografiskt utspridda färjelägen) 2031–2051, konkurrensutsättning 2027
Färjetrafikens kapacitet och förmedlingskapacitet vid 12 färjelägen i Insjöfinland förändras vid följande färjelägen, när det nu konkurrensutsatta långvariga trafikavtalet inleds under 2025–2027:
Hanhivirta, Enonkoski
Färjans bärighet ökar från 70 ton till 90 ton.
Hirvisalmi, Juuka
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Vid färjeläget ska förbättrings- och ombyggnadsarbeten göras under de närmaste åren så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Hätinvirta, Puumala
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Vid färjeläget ska förbättrings- och ombyggnadsarbeten göras under de närmaste åren så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Kietävälä, Puumala
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 80 ton.
Koivukanta, Savonlinna
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Vid färjeläget ska förbättrings- och ombyggnadsarbeten göras under de närmaste åren så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Kortesalmi, Kuopio
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Kuparonvirta, Mikkeli
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 80 ton.
Kyläniemi, Ruokolahti
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget. Samtidigt byggs ett reservfärjeläge vid färjeläget.
Lamposaari, Lappeenranta
Färjans bärighet ökar från 44 ton till 80 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Puutossalmi, Kuopio
Färjans bärighet ökar från 130 ton till 180 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Rongonsalmi, Puumala
Färjans bärighet ökar från 44 ton till 80 ton.
Tappuvirta, Savonlinna
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, vägingenjör Tapani Jaakkola, tfn 0295 022808, tapani.jaakkola@ely-keskus.fi
Nyckelord
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ ELY-keskukset
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset
Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote
NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.
Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.
Maaperän puhdistamisen ilmastovaikutuksia voidaan vähentää – nyt kattava tietopaketti julki16.4.2024 08:21:00 EEST | Tiedote
Nyt on julkaistu laaja tietopaketti siitä, miten maaperän puhdistusmenetelmien ilmastovaikutuksia on mahdollista pienentää. Kyse on kehityshankkeesta, joka toteutettiin Pirkanmaan ELY-keskuksen ja FCG Finnish Consulting Group Oy:n yhteistyönä osana Maaperä kuntoon -ohjelmaa.
Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.
Saaristomeri-ohjelman toteutusta vauhditetaan pilottialueilla16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Saaristomeri-ohjelman pilottialueiksi on valittu Aurajoen ja Paimionjoen valuma-alueet sekä Kemiönsaari ja ympäröivät merialueet. Saaristomeri-ohjelman tavoitteena on vähentää ravinnekuormaa Saaristomereen ja poistaa Saaristomeren valuma-alueen maatalous Itämeren suurten kuormittajien listalta, jota Itämeren suojelukomissio ylläpitää.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum