NTM-centralen förbättrar färjetrafikens miljövänlighet och servicenivå i Insjöfinland
I upphandlingsbeslutet har man beslutat att göra en tjänsteupphandling av den vinnande anbudsgivaren företaget Torghatten Nord As
I anbudsförfarandet för upphandling av trafiktjänsterna med landsvägsfärjor för 20 år med 12 färjelägen inkom xx anbud. Offert gavs av Finlands Färjetrafik Ab och Torghatten Nord As. Jämförelsepriserna för anbuden var:
- Torghatten Nord As 282 472 904,32 €
- Finlands Färjetrafik Ab 351 356 970,24 €
NTM-centralen i Egentliga Finland har genom ett upphandlingsbeslut som fattades 1.12.2022 beslutat att göra en tjänsteupphandling av det vinnande företaget Torghatten Nord As. Upphandlingsbeslutet har ännu inte vunnit laga kraft.
Avtalsförhållandet med den som vunnit anbudstävlingen uppstår inte på basis av det upphandlingsbeslut som fattats, utan först genom ett undertecknat avtal. Upphandlingskontraktet kan undertecknas tidigast efter 14 dagar.
Upphandlingen betonar effektivitet och gröna val
Upphandlingsbeslutet som nu fattats om trafiktjänsterna med landsvägsfärjor för 12 färjelägen i Insjöfinland är en del av upphandlingsstrategin, som innebär att färjeparken förnyas, att färjetrafiken blir betydligt miljövänligare och att viktbegränsningarna för färjelägena slopas. I och med det avtal som ingås senare övergår man till miljövänlig trafik med låga utsläpp och främjar kostnadseffektiviteten genom de nya färjornas hybridteknologi. Koldioxidutsläppen från trafiken minskar med minst 50 procent jämfört med medelnivån 2010-2015, samtidigt som färjornas kapacitet ökar och kvaliteten på servicen förbättras.
Upphandlingen i Insjöfinland är den första av fyra servicehelheter för 20 år och under 2023-2027 kommer upphandlingarna att fortsätta för de övriga tre upphandlingshelheternas del. I upphandlingarna och avtalen som stäcker sig över 20 år beaktas möjligheten att genomföra åtta broobjekt som är lönsamma på riksnivå och möjligheten att ersätta färjetrafiken med en bro under avtalsperioden. Målet med avtalen på lång sikt är att utveckla trafiken mot en koldioxidneutral trafiktjänst, svara på efterfrågan på trafik och utveckla färjetrafiken som en del av ett fungerande trafiksystem. Avtalen kommer att gälla alla 40 färjelägen vid allmänna vägar och bilda fyra tydliga helheter:
- Landsvägsfärjetrafiken i Insjöfinland 2025–2045
- Landsvägsfärjetrafiken Skärgårdshavet I (vajerfärjor) 2027–2047, konkurrensutsättning 2023
- Landsvägsfärjetrafiken Skärgårdshavet II (frigående färjor) 2030–2050, konkurrensutsättning 2025
- Landsvägsfärjetrafiken (geografiskt utspridda färjelägen) 2031–2051, konkurrensutsättning 2027
Färjetrafikens kapacitet och förmedlingskapacitet vid 12 färjelägen i Insjöfinland förändras vid följande färjelägen, när det nu konkurrensutsatta långvariga trafikavtalet inleds under 2025–2027:
Hanhivirta, Enonkoski
Färjans bärighet ökar från 70 ton till 90 ton.
Hirvisalmi, Juuka
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Vid färjeläget ska förbättrings- och ombyggnadsarbeten göras under de närmaste åren så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Hätinvirta, Puumala
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Vid färjeläget ska förbättrings- och ombyggnadsarbeten göras under de närmaste åren så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Kietävälä, Puumala
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 80 ton.
Koivukanta, Savonlinna
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Vid färjeläget ska förbättrings- och ombyggnadsarbeten göras under de närmaste åren så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Kortesalmi, Kuopio
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Kuparonvirta, Mikkeli
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 80 ton.
Kyläniemi, Ruokolahti
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget. Samtidigt byggs ett reservfärjeläge vid färjeläget.
Lamposaari, Lappeenranta
Färjans bärighet ökar från 44 ton till 80 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Puutossalmi, Kuopio
Färjans bärighet ökar från 130 ton till 180 ton.
Färjfästena vid färjeläget ska förnyas under åren 2023–2025 så att en större färja kan börja trafikera vid färjeläget.
Rongonsalmi, Puumala
Färjans bärighet ökar från 44 ton till 80 ton.
Tappuvirta, Savonlinna
Färjans bärighet ökar från 60 ton till 90 ton.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, vägingenjör Tapani Jaakkola, tfn 0295 022808, tapani.jaakkola@ely-keskus.fi
Nyckelord
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ ELY-keskukset
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset
Satakuntas och Egentliga Finlands LUMO-program ökar kunskapen om biologisk mångfald (Egentliga Finland, Satakunta)8.5.2025 10:01:18 EEST | Pressmeddelande
Det första steget i de regionala programmen för biologisk mångfald är att öka tillgången till en öppen naturinformation. Egentliga Finlands och Satakuntas LUMO-program lyfter fram de viktigaste naturområdena i regionerna samt synliggör för alla intresserade naturens mångfald och de för regionen speciella egenskaperna samt de behov av åtgärder som finns. Baserat på denna information riktas åtgärderna för att främja den biologiska mångfalden, såsom restaurering av livsmiljöer, till sådana områden som är i störst behov av ingreppen och i mest akut behov av dessa. På så vis ökar kostnadseffektiviteten kring arbetet med biologisk mångfald. Programmet erbjuder markägare olika alternativ för frivilliga åtgärder för att främja den biologiska mångfalden.
Satakunnan ja Varsinais-Suomen LUMO-ohjelmat lisäävät tietoa luonnon monimuotoisuudesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)8.5.2025 10:01:18 EEST | Tiedote
Maakunnallisten luonnon monimuotoisuuden ohjelmien ensimmäinen askel on avoimen luontotiedon lisääminen. Varsinais-Suomen ja Satakunnan LUMO-ohjelmat nostavat esiin maakuntien parhaita luontoalueita ja avaavat maakunnan luonnon monimuotoisuuden erityispiirteitä ja edistämistarpeita kaikille tiedosta kiinnostuneille. Tiedon perusteella luonnon monimuotoisuuden edistämistoimia kuten elinympäristökunnostuksia kohdennetaan niitä eniten ja kiireellisimmin kaipaaville alueille ja tehostetaan näin luonnon monimuotoisuustyön kustannustehokkuutta. Maanomistajille ohjelma tarjoaa vaihtoehtoja vapaaehtoiseen luonnon monimuotoisuuden edistämiseen.
Vuoksen vesistöalueella vedenpintojen ennakoidaan olevan kesällä matalalla (Kaakkois-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)8.5.2025 09:58:14 EEST | Tiedote
Talven 2024–2025 lumikertymä Vuoksen vesistöalueella jäi varsin vähäiseksi, eikä kuluvan kevään aikana ole ollut runsaita sateita. Helmi-huhtikuun aikana sadekertymä on ollut harvinaisen vähäinen koko Saimaan valuma-alueella. Ennusteiden mukaan kevättulvat jäävät vähäisiksi, eivätkä vesistöalueen keskusjärvet täyty tavanomaiseen tapaan.
Norsk e-Fuel AS:n sähköisen polttoaineen tuotantolaitoksen ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville, Rauma (Satakunta, Varsinais-Suomi)8.5.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Norsk e-Fuel AS suunnittelee sähköisen lentopolttoaineen tuotantolaitosta Raumalle. Laitoksen suunniteltu sijaintipaikka on Rauman Satamassa, Ulko-Petäjäksen niemen kärjessä.
Valkoposkihanhien kevätmuutto vilkastuu7.5.2025 15:24:14 EEST | Tiedote
Viimeisen viikon aikana kymmeniätuhansia valkoposkihanhia saapui Suomeen. Suomeen saapuminen tapahtui kahdessa aallossa, joista toinen tapahtui vappuaattona keskiviikkona 30.4. ja toinen lauantaina 3.5.2025. Etelä- ja Itä-Suomen pelloilla ruokailee nyt yli 200 000 valkoposkihanhea. Päämuutto ei ole vielä tapahtunut.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum