NTM-centralen vädjar till dem som använder förbindelsebåttrafiken att utelämna alla icke-nödvändiga resor, dessutom kommer förbindelsefartygen att få ansiktsmasktvång fr.o.m. 1.4
Även under normala förhållanden är förbindelsefartygens kapacitet begränsad och i rusningstoppar har inte alla passagerare alltid rymt ombord. Nu är passagerarkapaciteten bara ungefär hälften av det normala. På vissa rutter är den till och med mindre än hälften av den normala kapaciteten. Under påsken finns det en risk att fler människor rör sig än vad man kan ta med sig ombord. I synnerhet returtrafiken är en flaskhals även med normal kapacitet utifrån tidigare års erfarenheter. Redan nu har inte alla passagerare rymt ombord på några turer. NTM-centralen uppmanar därför användarna av förbindelsefartygstrafiken att undvika alla icke-nödvändiga resor med förbindelsefartyg för att alla passagerare ska rymmas ombord på fartygen.
Passagerarna tas ombord på förbindelsefartygen i den ordning de anländer. Således kan inte alla medlemmar i samma sällskap garanteras att rymmas i samma fartygsskift, om det maximala passagerarantal som för närvarande används uppfylls. När det gäller turer som beställs följs samma praxis, dvs. beställningarna tas emot i den ordning de anländer. Förbindelsefartygstrafiken är en avgiftsfri och offentlig tjänst som är tillgänglig för alla på lika villkor. Det finns inget bokningssystem för förbindelsefartyg och det är inte möjligt att utveckla ett sådant på grund av undantagssituationen.
Coronaviruset gör skärgårdstrafiken sårbar
Eventuella karantänsituationer och sjukdomar hos arbetstagarna kan om de genomförs orsaka betydande förändringar och begränsningar i skärgårdstrafiken. Fartyg kan inte drivas underbemannade och arbetstagare kan inte komma till arbetet om de är sjuka. Det kan vara utmanande att få yrkeskunniga och friska vikarier i coronasituationen. Det är motiverat att begränsa antalet passagerare i den rådande coronasituationen för att trygga både besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet.
Ansiktsmasktvång i förbindelsefartygstrafiken fr.o.m. 1.4
NTM-centralen i Egentliga Finland har fastställt att ansiktsmasktvånget även kommer att användas i förbindelsefartygstrafik som beställts av NTM-centralen från och med den 1 april 2021. Syftet med omfattande användning av ansiktsmasker är att förhindra spridning av coronaviruset.
NTM-centralen förutsätter att alla över 12 år gamla passagerare i förbindelsefartygstrafiken använder ansiktsmask från och med 1.4.2021. Tvånget gäller inte dem som har hälsomässigt hinder för att använda ansiktsmask.
Användningen av ansiktsmask kan minska coronavirusets smittorisk betydligt om så många som möjligt använder dem på behörigt sätt. På grund av coronavirusepidemin är det mycket viktigt att iaktta försiktighetsåtgärder. NTM-centralen önskar att man genom omfattande användning av ansiktsmask kan förebygga smitta och säkerställa att förbindelsefartygstrafiken fortsätter.
Varje kund ansvarar för att skaffa egen ansiktsmask. Fartygens besättning kan ge passagerarna instruktioner, men deras uppgifter omfattar inte att övervaka användningen av ansiktsmask.. Anvisningarna om användningen av ansiktsmask kommer att utökas. Att en person inte bär ansiktsmask utgör inte en grund för att hindra passageraren från att resa eller för att avlägsna passageraren från fartyget.
Maximalt antal passagerare per rutt och fartyg
Det maximala antalet passagerare per rutt och fartyg hittas på NTM-centralens webbplats.
Genom ändringen av lagen om smittsamma sjukdomar åläggs de som tillhandahåller tjänster inom skärgårdstrafiken att i sin verksamhet vidta åtgärder för att förhindra att coronavirussjukdomen sprider sig. Ändringen trädde i kraft 22.2.2021 och skyldigheterna gäller fram till 30.6.2021. Serviceproducenterna är skyldiga att sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd och vid behov begränsa fartygens passagerarkapacitet. Inom förbindelsefartygstrafiken har rutt- och fartygsspecifika begränsningar av passagerarkapaciteten fastställts.
Mer information: Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600
Nyckelord
Bilder
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ ELY-keskukset
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset
Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote
NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.
Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.
Maaperän puhdistamisen ilmastovaikutuksia voidaan vähentää – nyt kattava tietopaketti julki16.4.2024 08:21:00 EEST | Tiedote
Nyt on julkaistu laaja tietopaketti siitä, miten maaperän puhdistusmenetelmien ilmastovaikutuksia on mahdollista pienentää. Kyse on kehityshankkeesta, joka toteutettiin Pirkanmaan ELY-keskuksen ja FCG Finnish Consulting Group Oy:n yhteistyönä osana Maaperä kuntoon -ohjelmaa.
Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.
Saaristomeri-ohjelman toteutusta vauhditetaan pilottialueilla16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Saaristomeri-ohjelman pilottialueiksi on valittu Aurajoen ja Paimionjoen valuma-alueet sekä Kemiönsaari ja ympäröivät merialueet. Saaristomeri-ohjelman tavoitteena on vähentää ravinnekuormaa Saaristomereen ja poistaa Saaristomeren valuma-alueen maatalous Itämeren suurten kuormittajien listalta, jota Itämeren suojelukomissio ylläpitää.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum