Nummela Art Night tuo taidetta, musiikkia, valoa ja väriä lokakuun pimeyteen

Nummela Art Night 2022. Graafinen suunnittelu: Ossi Pirkonen

Viime syksynä 30 suomalaista katutaiteilijaa maalasi noin 1040 neliömetriä muraaleja ja taideteoksia purettavan Palman asuinalueen rakennuksiin ja avajaisissa esiintyivät muun muassa Ruusut ja Jesse Markin. Yleisö otti tapahtuman heti omakseen, ja Vihdin kunnan kulttuurituottaja Tommi Muhli odottaa Palma Art Nightista versonutta Nummela Art Night -tapahtumaa innolla.

– Positiivinen palaute toimi kannustimena uudelle tapahtumalle, josta toivottavasti muodostuu vuosittainen perinne. Nummela Art Nightin toivotaan tuovan energiaa ja iloa syksyn pimeyden keskelle, sekä lisäävän taiteen ja kulttuurin kentän arvostusta Vihdissä. Haluamme myös rikkoa perinteistä käsitystä maalaiskuntien ja pienten kaupunkien "konservatiivisesta" tapahtumatarjonnasta ja luoda Vihdin sekä lähialueen asukkaille laadukas ja rohkea, taiteen ehdoilla elävä, helposti saavutettava poikkitaiteellinen kokemus ja kokonaisuus. Kampista Nummelaan ajaa bussilla 40 minuutissa, saman verran aikaa voi ruuhka-aikana mennä Helsingin keskustassa muutaman kilometrin siirtymään, Muhli muistuttaa.

– Palma Art toi marginaalisemman taiteen Vihdin katukuvaan ja keskusteluihin ennennäkemättömällä laajuudella. Taiteilijoiden työskennellessä tapahtui myös useita liki maagisia sattumia: esimerkiksi tamperelaiset OCTO ja Piksu maalasivat toistensa töistä tietämättä saman talon eri seinille lohikäärmeaiheisia kuvia, ja kyseisen talon läheltä pusikosta löytyi selvästi aikoja sitten hylätty pehmolohikäärme. Kaksosia maalannut taiteilija Poppamaija sai kuulla että talossa, jonka seinään hän teostaan sommitteli, oli todella aikoinaan asunut kaksostytöt. Uudet kuvat tuntuivat tuovan näkyviin alueen historiaa, Tommi Muhli ihmettelee.

Nummela Art Night 8.10. 2022, Nummelan lentokenttä, Lentokentäntie 5, Nummela

Vihdin suurimman asuinkeskittymän Nummelan lentokentälle valmistuu valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tunnettujen taiteilijoiden toimesta katutaideseiniä, teoskokonaisuuksia sekä installaatioita, joita tehostetaan syksyn pimenevässä illassa värikkäillä valoilla ja videotaiteella. Nummela Art Nightin taiteellinen sisältö ammentaa aiheensa mm. tapahtumapaikan uniikista harjuluonnosta ja lentämisen teemoista. Mukana on muun muassa lentävä kaiutin!

Tapahtumassa esiintyvät Vesta, pehmoaino, MELO, Antti Autio, View, Malla ja Koisjärven Disko sekä huippu-dj:t Xmies, Huge Hefner, Mizfire ja Antti Kneckt. Tapahtuma on ikärajaton (rajattu anniskelualue). Lipun hinta 20 €.

Katso Joenrinne Filmsin kuvaama minidokumentti vuoden 2021 Palma Art Night -tapahtuman synnystä.

Liput ja lisätiedot:

Nummela Art Night ennakkoliput

www.vihti.fi/nummelartnight

FB: https://fb.me/e/3hIP6Dq3D

IG: https://www.instagram.com/nummelartnight/

#nummelartnight

Tommi Muhli, kulttuurituottaja, Vihdin kunta

Puhelin: 044 7674627

tommi.muhli@vihti.fi

www.vihti.fi

Vihdin kunta Facebookissa

Vihdin kunta YouTubessa

Nummela Art Night 2022. Graafinen suunnittelu: Ossi Pirkonen
Palma Art 2021, Ruusut. Kuva: Tomi Palsa
Palma Art 2021, installaatio.

Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta12.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Toukokuussa 2022 ensimmäisenä naispuolisena taidemusiikin edustajana arvostetun Teosto-palkinnon voittaneen säveltäjä Cecilia Damströmin uusin, ihmisten kulutuskäyttäytymisestä kumpuava Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Damströmin syksy on kotimaassakin vilkas, säveltäjän teoksia kuullaan konserttitaloissa ympäri Suomen.

Kaija Saariahon juhlasyksy starttaa jo elokuussa Temppeliaukion kirkossa kuultavalla Reconnaissance-kuoroteoksella ja Alminsalin Between-esityksillä10.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Lokakuussa 70 vuotta täyttävän säveltäjä Kaija Saariahon juhlasyksy alkaa Helsingissä jo elokuussa kahdella Saariahon harvinaisella teoksella. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva, 18. elokuuta Taiteiden yönä Temppeliaukion kirkossa kuultava Reconnaissance on Saariahon viimeisin kuoroteos, joka saa nyt Suomen kantaesityksensä. Elo-syyskuun taitteessa oopperan Alminsalissa esitettävät kolme Between-esitystä pitävät sisällään muun muassa 41 vuotta esityskiellossa olleen Study for Life -sävellyksen uuden produktion kantaesityksen.

Tuomo & Markus -duon uusi single Highest Mountain tekee kunniaa pop-legenda Nick Drakelle15.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Markus Nordenstrengin ja Tuomo Prättälän muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon syyskuussa ilmestyvän Game Changing -albumin toinen singlelohkaisu, levyn harmoniarikasta äänimaailmaa avaava Highest Mountain julkaistaan tänään 15.7. tuoreen videon kera. Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan lisäksi Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal–steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Levyllä vierailevat muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.

Vihdin kesäteatterin Diivat-näytelmässä rakkaus on lämmöllä ohjaava kohtalon sormi28.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Vihdin kirkonkylän kesäteatterissa saa 9. heinäkuuta ensi-iltansa yhdysvaltalaisen lakimiehen ja näytelmäkirjailijan Ken Ludvigin vuonna 2004 käsikirjoittama ja Reita Lounatvuoren kääntämä näytelmä Diivat, alkuperäisnimeltään Leading Ladies. Ludvigin kansainvälisesti vuodesta toiseen menestyneen, sukupuolirooleja ja -oletuksia surutta pöllyttävän komedian ohjaa teatteritaiteen ammattilainen Antti Taipale, joka tunnetaan myös suosittuna drag queen -hahmona Sheila.