Nuorten kokkien Suomen mestaruus ratkaistaan Tampereella lauantaina 2. helmikuuta

Alle 27-vuotiaiden nuorten kokkien suomenmestaruukilpailussa on mukana viisi finalistia, jotka ovat voittaneet oman alueelliset kilpailunsa. Kilpailun voittaja lähtee edustamaan Suomea maailmanmestaruuskilpailuihin Kanadan Calgaryyn syyskuussa 2019.

Kilpailutehtävän määrittelemisen jälkeen kilpailijoilla on 30 minuuttia aikaa suunnitella kolmen ruokalajin menu neljälle hengelle. Menun suunnittelusta jälkiruoka-annoksen tarjoiluun kilpailijoilla on aikaa 3 tuntia 30 minuuttia. Ensimmäinen, eli alkuruoka, tulee tarjota tuomareille 30 minuuttia ennen kilpailuajan päättymistä. Voittaja ratkaistaan menukokonaisuuden makupisteiden (max. 60 pistettä) ja tekniikkapisteiden (max. 40 pistettä) perusteella.

Kilpailun tarkoituksena on antaa nuorille ammattilaisille mahdollisuus kehittää taitojaan. Lisäksi kilpailu pyrkii ylläpitämään ja vaalimaan kansallisen keittiön perinteitä. Kisa on maailman merkittävimmän kansainvälisen gastronomisen Chaîne des Rôtisseurs -järjestön järjestämä.

Nuorten kokkien SM-kilpailut järjestetään TAMK Catering Studiossa osoitteessa Kuntokatu 3, Tampere. Kilpailu alkaa tehtävän annolla klo 8:30. Kilpailun voittaja julkaistaan Ravintola Tammerissa saman päivän iltana klo 22.

Kilpailun johtaja, Opetusneuvos
chef.martti.lehtinen@gmail.com

Annos
Ruoan valmistusta

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Niko Tähti uusi tulevaisuuden lupaus keittiöalalla – selvä voitto nuorten kokkien suomenmestaruuskilpailussa2.2.2019 22:00:00 EETTiedote

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Tampereella viisi nuorta keittiöalan ammattilaista ottivat mittaa toisistaan valmistamalla kolmen ruokalajin menun. Kilpailun ykkönen Niko Tähti Torniosta lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Kanadan Calgaryssa.