Nuorten koulutusvalintojen sukupuolittuneisuudessa aluekohtaisia eroja – Uusi selvitys valottaa sukupuolten tasa-arvon tilaa Suomen kunnissa

Erot tyttöjen ja poikien koulutusvalinnoissa näkyvät jo peruskoulussa. Koulutuksen kautta tytöt ja pojat päätyvät eri aloille töihin. Tämä ylläpitää Suomen työmarkkinoiden voimakasta eriytyneisyyttä eli segregaatiota sukupuolen mukaan.

”Stereotyyppiset käsitykset eri sukupuolille sopivista töistä ohjaavat edelleen liian usein lasten ja nuorten koulutusvalintoja ja vaikuttavat sitä kautta heidän tulevaisuuteensa,” sanoo Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry:n puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén.

Jo peruskoulun yläluokilla tytöt ja pojat tekevät eri valintoja valinnaisissa oppiaineissa. Sukupuolivähemmistöön kuuluvien nuorten osalta tilastotietoa ei ole saatavilla. Erityisen sukupuolittuneita koulutusvalinnat ovat nuorten siirtyessä peruskoulusta toisen asteen ammatilliseen koulutukseen. Valinnoissa on kuitenkin havaittavissa alueellista vaihtelua Suomessa.

Suurten työmarkkinoiden paikkakunnilla erityisesti pojilla ja miehillä on suurempi taipumus tehdä sukupuolelleen epätyypillisiä ammattivalintoja. Asuinalueen teollisuusvaltaisuus puolestaan lisää tyttöjen ja naisten sukupuolelle epätyypillisiä koulutusvalintoja. Myös asuinalueen olemassa oleva koulutustarjonta vaikuttaa naisten ja miesten valintoihin.

”Nuorten tulisi voida valita itselleen mielekkäin koulutussuuntaus niin sukupuolesta kuin asuinpaikasta riippumatta. Koulutusta ja kasvatusta koskevassa päätöksenteossa tulisi aktiivisesti pyrkiä koulutusalojen sukupuolisegregaation purkamiseen,” sanoo tasa-arvoasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja Jirka Hakala.

Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan (Tane) ja Naisjärjestöt Yhteistyössä – Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry:n selvityksessä kuntien tasa-arvotilanteesta tarkastellaan koulutusvalintojen lisäksi sopimusperusteisen omaishoidon sukupuolittuneisuutta ja kuntien toiminnallisen tasa-arvosuunnittelun tilaa. Lisäksi selvitys kokoaa tilastotietoa sukupuolten tasa-arvosta kunnissa. Selvitys julkaistiin 14.4.2021.

Linkki julkaisuun (PDF)

Pääsihteeri Hannele Varsa, hannele.varsa@stm.fi, +358 50 545 3435,
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta  https://tane.fi/

Pääsihteeri Silla Kakkola, silla.kakkola@nytkis.org, +358 50 469 6242
Naisjärjestöt Yhteistyössä – Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ryhttps://nytkis.org/

Kuntapolitiikan tasa-arvokysymyksiä. Sukupuolten tasa-arvo Suomen kunnissa 2017–2021. Helsinki 2021. TANE-julkaisuja (2021) 19. Sosiaali- ja terveysministeriö, Tasa-arvoasiain neuvottelukunta. ISSN 1459-0069. ISBN 978-952-00-9707-3 (PDF).

Tarvitsemme häshtägien lisäksi konkreettisia toimia turvallisiin katuihin ja koteihin26.3.2021 15:01:49 EET | Tiedote

Viimeisen viikon aikana sosiaalisessa mediassa on noussut esiin maailmanlaajuisesti tilanteita, joissa naiset ovat joutuneet ennakoimaan kotiinpaluunsa illanistujaisista, treffeiltä tai työpaikalta, jotta välttyisivät ahdistelulta, väkivallalta ja häirinnältä. Ilmiö on nähtävillä myös Suomessa, joka on edelleen naisille yksi väkivaltaisimmista maista Euroopassa. Pelkät keskustelut, somekampanjat ja tietoisuuden lisääminen eivät riitä. Siksi Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry vaatii konkreettisia toimia. Jokaisen tulee voida kävellä rauhassa kotiinsa ilman pelkoa. ”Kaupunkiympäristön on oltava turvallinen meille kaikille ja siksi kaupunkisuunnitteluun on tärkeää osallistaa monenlaisia ihmisiä. Turvallisuutta voidaan edistää esimerkiksi valaistusta lisäämällä. Lisäksi seksuaalirikoslainsäädännön ja rikoslainsäädännön uudistushankkeita tulee vauhdittaa ja uhrin asemaa vahvistaa.” sanoo NYTKIS ry:n puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén. ”On aika siirtyä häshtägien herättämästä keskustelusta ko