Nuorten tekemä reseptikirja valmistuu lapsen oikeuksien viikolla

Nuoret ovat kokanneet ja kuvanneet ruokia Yhden Vanhemman Perheiden Liiton ja Marttojen yhteisillä ruokaklubeilla viime vuodesta alkaen pääkaupunkiseudulla, Turussa, Oulussa ja Kajaanissa. Nyt resepteistä ja kuvista on valmistunut makunystyröitä ja silmiä kutkuttava VeNyvän vinkit kokkaukseen -kirja. Nuoret kokit kannustavat kirjalla muita nuoria tekemään ruokaa ja leipomaan yhdessä perheen ja kavereiden kanssa.

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton koordinoimassa VeNyvä-hankkeessa 12–17-vuotiaat nuoret ja heidän vanhempansa ovat Marttojen kotitalousasiantuntijoiden ohjauksessa loihtineet monipuolisia ruokia papukeitosta kalanigireihin ja piparismoothieen. Kirjasta suussa sulavat reseptit löytyvät energiaa antavien arkiruokien, maailman makupalojen ja juhlatuulella -osioiden alta. Ruokaklubeilla ja kirjaa tehdessä on opittu monenlaisia asioita.

• Nyt osaan käsitellä kalaa, mihin en ollut aiemmin edes koskenut, kertoo turkulainen nuori.

Nuoret ovat lisäksi klubeilla opiskelleet ruokavalokuvausta ammattivalokuvaajien kanssa ja kuvanneet reseptikirjan kuvat. Kirjasta löytyykin ohjeet, joiden avulla onnistuu ottamaan houkuttelevia kuvia ruoka-annoksista ja niiden tekemisestä.

• Ruokaa kuvatessa kannattaa ensin miettiä idea ja sitä kuvaava tunnelma. Sen jälkeen voi sommitella ruoan ja mahdolliset muut kuvassa näkyvät asiat haluttuun tunnelmaan sopiviksi, kertoo Marttaliiton hankekoordinaattori Hanna Viita ja jatkaa innoissaan:

• Kirjan kuvat ovat taidolla aseteltuja, värikkäitä ja tunnelmallisia.

Maistuvia ruokia ja taidokkaita kuvia tärkeämpää ruokaklubeilla on kuitenkin ollut yhdessä tekeminen.

• Olen oppinut työskentelemään yhdessä toisten kanssa, pohtii nuori, joka on osallistunut nuorten Elastic chef -ruokaklubiin Oulussa.

Myös nuoren ja vanhemman yhteisillä Elastic family -ruokaklubeilla yhdessäolo on noussut päärooliin.

• Ruokaklubilla on saanut viettää laatuaikaa tyttären kanssa. On erilaista, kun saa olla hetken yhden lapsen kanssa kaksistaan, iloitsee äiti Kajaanin ruokaklubilta.

Kokkaillessa ja yhteisen ruokapöydän tai piknikviltin ääressä syntyy myös muistoja. Reseptikirjasta löytyykin ruokaklubeilla kehitetyt ruokatarina-tehtävät, joiden avulla voidaan yhdessä muistella esimerkiksi perheen mieleenpainuvimpia ruokahetkiä ja miettiä, millaisia yhteisiä tarinoita halutaan kokata tulevaisuudessa.

Hankepäällikkö Terhi Rapeli, Yhden Vanhemman Perheiden Liitto, p. 040 106 3421, terhi.rapeli@yvpl.fi
Hankekoordinaattori Hanna Viita, Marttaliitto, p. 050 339 0494, hanna.viita@martat.fi

www.yvpl.fi/venyva
www.marttaliitto/venyva
Facebook @venyvahanke
Instagram @venyva

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton koordinoima VeNyvä-hanke järjestää valtakunnallista vertais- ja vapaa-ajantoimintaa vanhempien eron kokeneille ja muille yhden vanhemman perheiden nuorille ja heidän vanhemmilleen. Ruokaklubit ovat osa VeNyvä-toimintaa. Klubeilla opitaan ruoanlaittoa ja muita arjen taitoja, ruokakuvausta ja vuorovaikutustaitoja sekä saadaan onnistumisen, osallisuuden ja vertaisuuden kokemuksia.

Ruokaklubeja ohjaavat marttapiirien kotitalousasiantuntijat. Ruokaklubiyhteistyössä mukana ovat Marttaliitto, Uudenmaan Martat, Lounais-Suomen Martat, Pohjois-Pohjanmaan Martat ja Kainuun Martat sekä Turun seudun yksinhuoltajat, Oulun seudun yhden vanhemman perheet, Kainuun yksin- ja yhteishuoltajat ja Kaapatut Lapset ry.

Yksin lastensa kanssa asuvat vanhemmat eivät voi käydä työssä, jos hoivapalvelut ovat riittämättömät16.9.2019 13:06:55 EESTTiedote

Yhden vanhemman perheiden työttömyysaste on 15,4 %, mikä kaksinkertainen verrattuna muuhun väestöön (Tilastokeskuksen Työssäkäyntitilasto). Nämä vanhemmat itse toivovat ennen kaikkea työelämään pääsyä. 2000-luvulla yksin lastensa kanssa asuvien vanhempien työttömyys on kasvanut vuosittain. Se on erikoista sen vuoksi, että vielä 1990-luvulla nämä perheet kävivät töissä usemmin kuin muu väestö ja perhetyypin työlliisysaste oli vuonna 1991 89 %! Tutkimuksissa on myös havaittu, että yksinhuoltajat ovat motivoituneempia osallistumaan työelämään kuin parisuhteessa elävät. (Hakovirta, Mia Yksinhuoltajaäitien työllisyys, toimeentulo ja työmarkkina-valinnat, Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto, 2006)

Vertaisryhmät käynnistyvät erovanhemmille ja totaaliyksinhuoltajille kesätuolta13.9.2019 17:50:28 EESTTiedote

Yhden vanhemman perheiden vertaisryhmät käynnistyvät taas syksyllä. Noin 20 % lapsiperheistä on yhden vanhemman perheitä. Yhden vanhemman perheistä valtaosa osa 86% on äitejä ja noin 14 % isiä. Vanhemmat ovat kokeneet eron tai ovat odottaneet lasta yksin. Vertaisryhmiä vetävät koulutetut vertaisvanhemmat, joilla on myös itsellään yhden vanhemman perhe. Ryhmät ovat maksuttomia ja niihin voi osallistua myös nimettömänä. Lastenhoito on järjestetty. Toiminta saa avustusta Veikkausvoittovaroista