Nuuskakoukku-kampanja haluaa lisätä nuorten kriittisyyttä ja muistuttaa aikuisia vastuusta
Tutkija Mikko Piispan vuonna 2018 EHYTille tekemän selvityksen mukaan nuuska näyttää olevan nuorten keskuudessa trendituote. Nuuskaa ei mielletä terveydelle erityisen haitalliseksi ja tätä mielikuvaa tukee esimerkiksi joidenkin urheilijoiden nuuskan käyttö. Myös nuorisokulttuurin virtaukset näyttävät olevan yhtenä syynä nuuskan käytön lisääntymiselle.
”Selvityksessä somevälitteinen kasvuympäristö vaikutteineen nähtiin yhdeksi nuorten nuuskan käyttöä lisänneeksi tekijäksi. Väitteelle tulee pontta, kun katsoo, millaisia nuuska-aiheisia videoita esimerkiksi YouTubesta löytyy tai kuinka nuorison musiikki-idolit tekevät nuuska-aiheisia kappaleita”, sanoo tutkija Mikko Piispa.
Selvityksen mukaan vanhemmat ja esimerkiksi opettajat eivät vaikuta täysin ymmärtävän, mistä nuorten nuuskan käytössä ja nuuskakulttuurissa on kyse. Osa nuorista myös koki, että aikuisten tulisi tietää nuuskasta enemmän ja tarvittaessa puuttua siihen selkeämmin.
Nuuskakoukku-kampanjalla pyritään lisäämään yläkouluikäisten nuorten vanhempien ja opetushenkilöstön tietoisuutta nuuskasta ja nuorten nuuskakulttuurista sekä kannustamaan heitä puuttumaan nuorten nuuskan käyttöön.
”Nuorten nuuskan käyttö yleistyy, joten olisi tärkeää, että aikuisten muistaisivat vastuunsa ja puuttuisivat käyttöön. Kampanjassa nostetaan esille esimerkiksi se, kuinka koulujen johdon asettamat selkeät linjaukset ja ohjeet helpottavat puuttumista oppilaiden nuuskan käyttöön. Nykyisin puuttuminen vaikuttaa olevan usein yksittäisen opettajan harteilla”, kertoo EHYTin projektipäällikkö Hanne Munter.
Kampanjan kohderyhmiä ovat aikuisten lisäksi yläkouluikäiset. Noin vuoden kestävä kampanja rakentuu kohderyhmille suunnatuista kampanjaviikoista pääasiassa sosiaalisessa mediassa.
Nuuskan ympäristövaikutukset ja markkinointitaktiikat esiin
Nuuskakoukku-kampanjan tavoitteena on lisätä nuorten kriittistä suhtautumista ympäristön nuuskamyönteisiä viestejä kohtaan.
”Nuuskan maine on joidenkin nuorten keskuudessa nykyään jopa hyvä. Haluamme kampanjassa tuoda esille vähemmälle huomiolle jääneitä asioita, kuten nuuskan ympäristövaikutuksia ja nuoriin kohdistuvia markkinointitaktiikoita”, Munter sanoo.
Viestintäkampanjan suunnittelussa noudatettiin sosiaalisen markkinoinnin elementtejä muuan muassa teettämällä laadullinen tutkimus nuorten nuuskan käytöstä ja hankintatavoista (Piispa 2018) sekä ottamalla yläkouluikäisiä nuoria mukaan kampanjaviestien suunnitteluun.
Nuorten nuuskan käyttö on yleistynyt vajaassa kymmenessä vuodessa erityisesti poikien keskuudessa. Vuonna 2017 ammattioppilaitoksessa opiskelevista pojista käytti nuuskaa päivittäin 16,7 %, lukion 1. ja 2. vuoden oppilaista 8 % ja peruskoulun 8. ja 9. luokkalaisista 7,6 %. Nuuskan käytössä on myös suuria paikkakuntakohtaisia eroja. Myös tyttöjen nuuskan käytössä on havaittu kasvua.
Nuuskakoukku-kampanja on osa EHYTin koordinoimaa kolmivuotista Nikotiinihanketta. Nikotiinihanke saa sosiaali- ja terveysministeriön myöntämää valtionavustusta terveyden edistämisen määrärahasta.
Lähteet:
Kouluterveyskysely 2017
Mikko Piispa: Nuuska ja nuoret – laadullinen selvitys nuorten nuuskan käytöstä ja hankintatavoista (2018)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hanne Munter, projektipäällikkö, EHYT ry
hanne.munter@ehyt.fi
p. 050 518 0466
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry on valtakunnallinen ehkäisevän päihde- ja pelihaittatyön asiantuntija- ja kansalaisjärjestö.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta EHYT
Alfa-PVP:n käyttö ajaa ihmisiä äärirajoille – kriisi ei ratkea ilman lisäresurssia ja laajaa yhteistyötä14.8.2025 12:08:19 EEST | Tiedote
Alfa-PVP:n, eli niin sanotun "peukun", käyttö on lisääntynyt huolestuttavasti kevään ja kesän 2025 aikana. Erityisesti Etelä-Suomessa tilanne on nyt kriittinen, ja palvelujärjestelmä on monin paikoin ajautunut äärirajoille.
Järjestöleikkaukset ajaisivat suomalaisen kansalaisyhteiskunnan hallitsemattomaan kriisiin7.8.2025 14:27:01 EEST | Tiedote
Valtiovarainministeriön budjettipohjassa esitetään uutta, 100 miljoonan euron leikkausta sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toimintaan. Tämä tulisi aiemman, jo päätetyn 140 miljoonan euron leikkauksen päälle. Kyse ei ole enää sopeutuksesta vaan kansalaisyhteiskunnan romuttamisesta.
Nuoret soittavat kesäöisin Päihdeneuvontaan – auttavan puhelimen yöpäivystys uhattuna7.8.2025 08:12:00 EEST | Tiedote
Kesäisin alkoholinkulutus ja huumeiden käyttö lisääntyvät, mikä kuuluu EHYT ry:n Päihdeneuvonnan puheluissa. Tänä kesänä auttavan puhelimen kokaiiniin liittyvät puhelut ovat tuplaantuneet. Huumeita koskevista puheluista jo joka kymmenes käsittelee Alfa-PVP:tä eli ”peukkua.”
EHYT ry: Haittaverot nousevat, mutta järjestöleikkaukset vaarantavat kansanterveystyön24.4.2025 12:34:06 EEST | Tiedote
Hallitus päätti puoliväliriihessä korottaa alkoholin ja nikotiinin haittaveroja, mikä on askel oikeaan suuntaan. Samaan aikaan kuitenkin päätettiin tehdä uusia leikkauksia sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoitukseen, mikä nostaa järjestöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöhön kohdistuvat leikkaukset 140 miljoonaan euroon. Ehkäisevän työn tarve on Suomessa kasvussa, mutta resursseja karsitaan – tämä muodostaa uhkan kansanterveydelle ja sosiaaliselle hyvinvoinnille.
Kannanotto: Rahapelihaittojen ehkäisy ja vähentäminen edellyttävät korvamerkittyä rahoitusta17.4.2025 09:31:41 EEST | Tiedote
Verkossa tapahtuva rahapelaaminen ja vedonlyönti ovat avautumassa ulkomaisille yhtiöille rahapelilainsäädännön uudistamisen myötä. Rahapelihaittatyötä tekevät järjestöt vaativat, että osa peliyhtiöiden rahapelituotoista korvamerkitään haittojen ehkäisyyn ja vähentämiseen. Oikeuskanslerin mukaan korvamerkinnästä on perusteltua säätää lailla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme