Nuuskakoukku-kampanja haluaa lisätä nuorten kriittisyyttä ja muistuttaa aikuisia vastuusta
Tutkija Mikko Piispan vuonna 2018 EHYTille tekemän selvityksen mukaan nuuska näyttää olevan nuorten keskuudessa trendituote. Nuuskaa ei mielletä terveydelle erityisen haitalliseksi ja tätä mielikuvaa tukee esimerkiksi joidenkin urheilijoiden nuuskan käyttö. Myös nuorisokulttuurin virtaukset näyttävät olevan yhtenä syynä nuuskan käytön lisääntymiselle.
”Selvityksessä somevälitteinen kasvuympäristö vaikutteineen nähtiin yhdeksi nuorten nuuskan käyttöä lisänneeksi tekijäksi. Väitteelle tulee pontta, kun katsoo, millaisia nuuska-aiheisia videoita esimerkiksi YouTubesta löytyy tai kuinka nuorison musiikki-idolit tekevät nuuska-aiheisia kappaleita”, sanoo tutkija Mikko Piispa.
Selvityksen mukaan vanhemmat ja esimerkiksi opettajat eivät vaikuta täysin ymmärtävän, mistä nuorten nuuskan käytössä ja nuuskakulttuurissa on kyse. Osa nuorista myös koki, että aikuisten tulisi tietää nuuskasta enemmän ja tarvittaessa puuttua siihen selkeämmin.
Nuuskakoukku-kampanjalla pyritään lisäämään yläkouluikäisten nuorten vanhempien ja opetushenkilöstön tietoisuutta nuuskasta ja nuorten nuuskakulttuurista sekä kannustamaan heitä puuttumaan nuorten nuuskan käyttöön.
”Nuorten nuuskan käyttö yleistyy, joten olisi tärkeää, että aikuisten muistaisivat vastuunsa ja puuttuisivat käyttöön. Kampanjassa nostetaan esille esimerkiksi se, kuinka koulujen johdon asettamat selkeät linjaukset ja ohjeet helpottavat puuttumista oppilaiden nuuskan käyttöön. Nykyisin puuttuminen vaikuttaa olevan usein yksittäisen opettajan harteilla”, kertoo EHYTin projektipäällikkö Hanne Munter.
Kampanjan kohderyhmiä ovat aikuisten lisäksi yläkouluikäiset. Noin vuoden kestävä kampanja rakentuu kohderyhmille suunnatuista kampanjaviikoista pääasiassa sosiaalisessa mediassa.
Nuuskan ympäristövaikutukset ja markkinointitaktiikat esiin
Nuuskakoukku-kampanjan tavoitteena on lisätä nuorten kriittistä suhtautumista ympäristön nuuskamyönteisiä viestejä kohtaan.
”Nuuskan maine on joidenkin nuorten keskuudessa nykyään jopa hyvä. Haluamme kampanjassa tuoda esille vähemmälle huomiolle jääneitä asioita, kuten nuuskan ympäristövaikutuksia ja nuoriin kohdistuvia markkinointitaktiikoita”, Munter sanoo.
Viestintäkampanjan suunnittelussa noudatettiin sosiaalisen markkinoinnin elementtejä muuan muassa teettämällä laadullinen tutkimus nuorten nuuskan käytöstä ja hankintatavoista (Piispa 2018) sekä ottamalla yläkouluikäisiä nuoria mukaan kampanjaviestien suunnitteluun.
Nuorten nuuskan käyttö on yleistynyt vajaassa kymmenessä vuodessa erityisesti poikien keskuudessa. Vuonna 2017 ammattioppilaitoksessa opiskelevista pojista käytti nuuskaa päivittäin 16,7 %, lukion 1. ja 2. vuoden oppilaista 8 % ja peruskoulun 8. ja 9. luokkalaisista 7,6 %. Nuuskan käytössä on myös suuria paikkakuntakohtaisia eroja. Myös tyttöjen nuuskan käytössä on havaittu kasvua.
Nuuskakoukku-kampanja on osa EHYTin koordinoimaa kolmivuotista Nikotiinihanketta. Nikotiinihanke saa sosiaali- ja terveysministeriön myöntämää valtionavustusta terveyden edistämisen määrärahasta.
Lähteet:
Kouluterveyskysely 2017
Mikko Piispa: Nuuska ja nuoret – laadullinen selvitys nuorten nuuskan käytöstä ja hankintatavoista (2018)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hanne Munter, projektipäällikkö, EHYT ry
hanne.munter@ehyt.fi
p. 050 518 0466
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry on valtakunnallinen ehkäisevän päihde- ja pelihaittatyön asiantuntijajärjestö.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta EHYT
Selvitys: Alaikäisten nikotiinipussien käyttö nousi kahdessa vuodessa 23 %11.4.2024 11:28:40 EEST | Tiedote
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tuoreen selvityksen mukaan nuorten nikotiinipussien ja sähkösavukkeiden käyttö on merkittävästi lisääntynyt viime vuosina, kun taas perinteisten nikotiinituotteiden, kuten tupakan ja nuuskan, käyttö on pysynyt ennallaan. Vuoden 2024 selvityksessä paljastui, että 15–29-vuotiaiden nuorten nikotiinipussien käyttö on kolminkertaistunut, ja sähkösavukkeiden käyttö kasvanut lähes puolella vain kahdessa vuodessa.
Tiedote: Kehysriihessä tulee ottaa haittaverot käyttöön ja panostaa ennaltaehkäisyyn5.4.2024 11:24:36 EEST | Tiedote
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen finanssipolitiikan tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta ja kääntää Suomen velkaantumiskehitys. Hallitus on kokoontumassa huhtikuussa 2024 kehysriiheen, jossa määritellään taloudelliset raamit tuleville vuosille. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry katsoo, että hallituksen tulee edistää talouskasvua tukevaa, vastuullista ja ennaltaehkäisevää päihdepolitiikkaa.
Työelämän alkoholihaittoja voidaan ehkäistä ja kustannuksia hillitä merkittävästi päihdeohjelmalla22.3.2024 11:38:34 EET | Tiedote
Työelämän alkoholihaittoja ja niiden kustannuksia voidaan ehkäistä tehokkaasti. Alkoholin aiheuttamat miljardiluokan kustannukset johtuvat ennenaikaisista kuolemista, työkyvyttömyydestä, hoitojaksoista ja rikoksista. Tämä käy ilmi Numerot puhuvat -tutkimusraportista.
Nettirahapeleihin saatava yhteiset pelirajoitukset – haittoihin puuttuminen ei voi olla yhtiöiden vapaaehtoisuuden varassa29.2.2024 14:37:18 EET | Tiedote
Suomi on siirtymässä nettirahapelaamisessa lisenssijärjestelmään, minkä vuoksi Suomen markkinoilla toimii pian entistä useampi rahapelejä tarjoava yhtiö. Lisenssin saaneita yhtiöitä tulisi koskea samat lakisääteiset pelirajoitukset ja haittojen ehkäisytoimet, jotta rahapeliongelmat ja -haitat eivät lähde nykyistä jyrkempään kasvuun.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry: Monipuolista asiantuntemusta päihdeasioista ja rahapelaamisesta22.2.2024 09:11:00 EET | Ilmoitus
Me Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:ssä olemme ehkäisevän päihdetyön sekä -politiikan asiantuntijoita. Vuonna 2024 päihde- ja rahapelipolitiikassa on tulossa useita keskeisiä lakimuutoksia, joiden uutisoinnin avuksi voimme tarjota monipuolisesti tietoa haittojen ehkäisyn näkökulmasta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme