Ny styrelse för Amos Rex

Konstsamfundet har utsett en ny styrelse för Amos Anderson Glaspalatset Ab, som ansvarar för Amos Rex verksamhet.

Amos Rex håller på och etablerar sig som en betydande aktör inom museibranschen, inte bara i Finland utan också internationellt. Det är därför viktigt att styrelsen besitter mångsidig internationell kunskap både från närings- och kulturlivet” säger den nya styrelsens ordförande, tillika Konstsamfundets ordförande Gunvor Kronman.

Styrelsen som består av 8 medlemmar inleder sitt arbete i oktober 2018.

Amos Rex styrelse 2018-2020

Gunvor Kronman, styrelseordförande, Föreningen Konstsamfundet
Laura Aalto, verkställande direktör, Helsinki Marketing
Stefan Björkman, verkställande direktör, Föreningen Konstsamfundet
Leif Jakobsson, tidigare verkställande direktör för Svenska Kulturfonden
Juha Järvinen, kommersiell direktör, Finnair
Cilla Lönnqvist, programchef, Yle Arena
Elisabeth Millqvist, konstnärlig chef, Wanås konst, Sverige
Lars Nittve, professor, Sverige. Tidigare verkställande direktör, M+, Hongkong

Tilläggsuppgifter:

Gunvor Kronman, ordförande
040 745 1738

Kai Kartio, museichef
050 562 1145

Amos Rex är ett privat konstmuseum som består av flera utställningshallar under jord, det år 1936 byggda Glaspalatset med biografsalen Bio Rex samt Glaspalatstorget. Amos Rex första utställning genomförs av konstnärskollektivet teamLab från Tokyo.

Amos Rex föregångare, Amos Andersons konstmuseum verkade på Georgsgatan i Helsingfors under åren 1965-2017. Amos Rex är ett privat konstmuseum som byggts och upprätthålls med pengar från Föreningen Konstsamfundet, som grundades av Amos Anderson (1878-1961).