Ny styrelse för Amos Rex

Konstsamfundet har utsett en ny styrelse för Amos Anderson Glaspalatset Ab, som ansvarar för Amos Rex verksamhet.

Amos Rex håller på och etablerar sig som en betydande aktör inom museibranschen, inte bara i Finland utan också internationellt. Det är därför viktigt att styrelsen besitter mångsidig internationell kunskap både från närings- och kulturlivet” säger den nya styrelsens ordförande, tillika Konstsamfundets ordförande Gunvor Kronman.

Styrelsen som består av 8 medlemmar inleder sitt arbete i oktober 2018.

Amos Rex styrelse 2018-2020

Gunvor Kronman, styrelseordförande, Föreningen Konstsamfundet
Laura Aalto, verkställande direktör, Helsinki Marketing
Stefan Björkman, verkställande direktör, Föreningen Konstsamfundet
Leif Jakobsson, tidigare verkställande direktör för Svenska Kulturfonden
Juha Järvinen, kommersiell direktör, Finnair
Cilla Lönnqvist, programchef, Yle Arena
Elisabeth Millqvist, konstnärlig chef, Wanås konst, Sverige
Lars Nittve, professor, Sverige. Tidigare verkställande direktör, M+, Hongkong

Tilläggsuppgifter:

Gunvor Kronman, ordförande
040 745 1738

Kai Kartio, museichef
050 562 1145

Amos Rex är ett privat konstmuseum som består av flera utställningshallar under jord, det år 1936 byggda Glaspalatset med biografsalen Bio Rex samt Glaspalatstorget. Amos Rex första utställning genomförs av konstnärskollektivet teamLab från Tokyo.

Amos Rex föregångare, Amos Andersons konstmuseum verkade på Georgsgatan i Helsingfors under åren 1965-2017. Amos Rex är ett privat konstmuseum som byggts och upprätthålls med pengar från Föreningen Konstsamfundet, som grundades av Amos Anderson (1878-1961).

Amos Rexissä jo 100 000 kävijää – auki vasta vajaa pari kuukautta19.10.2018 12:03Tiedote

Elokuun lopussa avatun taidemuseo Amos Rexin 100 000:s kävijä rekisteröitiin perjantaina 19. lokakuuta. Suosio on yllättänyt museon henkilökunnan. "Olemme aivan ällikällä lyötyjä. Ja iloisia!" sanoo talous- ja hallintojohtaja Henrik Johansson. Museo lahjoitti 100 000:n kävijän rajan rikkoneelle Liina Vanniselle, 14, perheineen ilmaisen sisäänpääsyn lisäksi kaksi museokorttia tapahtuman kunniaksi. Amos Rex on ollut avaamisestaan lähtien auki kuusi päivää viikossa, kävijöitä on ollut keskimäärin 2300 päivässä.

Candidates for the 2019 Ars Fennica Award have been announced at Amos Rex18.10.2018 11:00Tiedote

Candidates for the 2019 Ars Fennica Award, the biggest visual art award in Finland, have been announced. The candidates are: Petri Ala-Maunus, b. 1970, Finland Miriam Bäckström, b. 1967, Sweden Ragnar Kjartansson, b. 1976, Iceland Aurora Reinhard, b. 1975, Finland Egill Sæbjörnsson, b. 1973, Iceland An exhibition of works by the candidates will be held at Amos Rex, 19 June – 8 Sept 2019. More information on the candidates and their work is available at www.arsfennica.fi/press, username arsfennica19, password FENNICA. The winner will be selected by an international art expert appointed by the Panel. The winner will be announced in September 2019. Visitors can vote for their favourite artist by ballot during the candidate exhibition. Ars Fennica is an award granted by the Henna and Pertti Niemistö Art Foundation (est.1990). The award is presented to a visual artist in recognition of distinctive artistic work of high merit and includes a monetary prize of 40,000 euros. The candidates have

Kandidaterna för Ars Fennica-priset 2019 tillkännagavs i Amos Rex18.10.2018 11:00Tiedote

Kandidaterna för det största finska bildkonstpriset Ars Fennica 2019 tillkännagavs i Amos Rex torsdagen den 18 oktober 2018. Kandidaterna är: Petri Ala-Maunus, f. 1970, Finland Miriam Bäckström, f. 1967, Sverige Ragnar Kjartansson, f. 1976, Island Aurora Reinhard, f. 1975, Finland Egill Sæbjörnsson, f. 1973, Island En utställning med verk av kandidaterna visas på Amos Rex 19.6–8.9.2019. Tilläggsuppgifter samt fotografier av kandidaterna och deras alster finns på Ars Fennicas hemsida www.arsfennica.fi/press. Användarnamn: arsfennica19, lösenord: FENNICA. Vinnaren utses av en internationell konstexpert som tillsatts av juryn. Årets Ars Fennica pristagare kungörs i september 2019. Museibesökare kan rösta fram sin favorit under kandidatutställningen. Ars Fennica priset delas ut av den år 1990 grundade Henna och Pertti Niemistös bildkonststiftelse. Priset på 40 000 euro tilldelas en bildkonstnär som erkänsla för högklassigt och personligt konstnärligt arbete. Kandidaterna har utsetts av Ars