Nykyaikaista asumismukavuutta ja elinkaariajattelua Kalasatamassa

Asunto Oy Meri-Polariksessa eivät naapureiden askeläänet häiritse, ja jokainen asukas voi säätää asuntonsa huoneiden lämpötilan itselleen sopivaksi. Lisäksi patterittomat huoneistot antavat vapaammat kädet erilaisille sisustusratkaisuille ja kalusteiden sijoittamiselle.

Ainakin kylmällä säällä keskustelu kerrostaloasuntojen lämpötiloista kuumentaa tunteita. Kun alakerran asunnossa hikoillaan ja kuunnellaan juuri juoksemaan oppineen yläkerran Rymy-Petterin lähes ympärivuorokautista rallia, juo ylimmän kerroksen mummo aamukahviaan toppatakki päällä ja antaa välittömän palautteen metelistä naputtamalla harjanvarrella patterin kylkeen.

Kipparin korttelissa Helsingin Kalasatamassa sijaitsevassa Asunto Oy Meri-Polariksessa voidaan kuitenkin huokaista helpotuksesta. Knaufin ja WehoFloorin yhdessä kehittämän Patteritta-lattiaratkaisun ansiosta vastavalmistuneen kerrostalon asukkaat pääsevät nauttimaan aivan uudenlaisesta asumismukavuudesta.

Lämpö jakautuu tasaisesti ja tuntuu mukavalta

Tutkimusten mukaan kerrostaloasukkaita harmittaa eniten äänieristyksen riittämättömyys ja lämpötilan säätömahdollisuuden puuttuminen. Patteritta vastaa ensisijaisesti edellä mainittuihin haasteisiin. Pattereiden puuttuminen vaikuttaa myönteisesti myös kerrostalon äänimaailmaan, koska patterit johtavat tunnetusti erittäin hyvin ääntä. Lisäksi patteriton tila antaa suunnittelijoille enemmän vapautta toteuttaa erilaisia sisustusratkaisuja.

Konseptikokonaisuuden muodostavat WehoFloor by Uponor -lattialämmitysputket, Uponor Tacker -lattiaeriste sekä Knauf LM80 -kipsilattiamassa. Syksyllä 2018 lanseeratussa ratkaisussa koko lattia toimii lämpöä varastoivana ja luovuttavana elementtinä, ja konsepti tukee kaikkia energiamuotoja.

”Kipsi on hyvä materiaali, koska sillä on korkea lämmönjohtamiskyky ja pienempikin lämpötila riittää lämmittämään koko tilan, mikä puolestaan säästää energiaa. Kipsilattia on myös helppo ja nopea toteuttaa. Lattian pintamateriaali voi olla käytännössä mikä tahansa”, Knauf Oy:n tuotepäällikkö Jenna Alakoski kertoo.

Lattialämmityksen ansiosta lämpö jakautuu tasaisesti ja tuntuu mukavalta. ”Lattialämmitys on parhaimmillaan niin miellyttävää, ettei sitä edes huomaa”, Uponor Suomi Oy:n tuoteryhmäpäällikkö Saija Matikka sanoo. ”Sama pätee tietenkin myös askelääniin”, Jenna Alakoski jatkaa.

Rakennuksen tärkeimmät osat ovat piilossa

Hyvä suunnittelu, osaavat toteuttajat ja laadukkaat materiaalivalinnat ovat onnistumisen avaimia rakentamisessa. Rakennuksen tärkeimmät osat ovat piilossa, ja niiden arvo konkretisoituu vasta, kun huoneistosta tulee jonkun koti, tai toimistotilat otetaan käyttöön. Ideaalitilanteessa myös loppukäyttäjät osaisivat valita oikeat rakennusmateriaalit.

”Pintaa voi uusia milloin vain, mutta ne tärkeimmät asiat ovat piilossa”, Saija Matikka huomauttaa. ”Valitettavasti patenttivarmakin ratkaisu on mahdollista pilata rakennusvirheillä. Jos rakenteissa on jotain muuta tavaraa, joka johtaa ääntä, niin askeläänet kuuluvat”, Jenna muistuttaa.

Patteritta-lattiaratkaisu suunnitellaan ja toteutetaan aina kohteen mukaan. ”Meillä on luotettavia yhteistyökumppaneita, joita koulutamme myös itse”, Jenna sanoo. Uponorilla ollaan samoilla linjoilla. ”Ammattitaitoisella suunnittelulla ja asennuksella, korkealaatuisilla tuotteilla sekä omilla ohjeistuksillamme pyrimme varmistamaan rakentamisen laadun”, Saija toteaa.

Kahden ison toimijan osaamisen yhdistäminen sujuu erinomaisesti myös yksilötasolla. ”Yhteistyömme sujuu hyvin”, Saija kiittää.  ”Olemme kouluttaneet henkilökuntaamme puolin ja toisin”, Jenna lisää.

Asunto Oy Helsingin Meri-Polaris

Rakennuttajakonsultti: Saraco D&M Oy
Pääurakoitsija: Keski-Suomen Betonirakenne Oy
Suunnittelija: Arkkitehtitoimisto Tiuri & Lommi Oy
Valmistui helmikuussa 2019

Ville Sarmesto, Myyntijohtaja, Knauf Oy
ville.sarmesto@knauf.fi

Lataa
Kahden ison toimijan osaamisen yhdistäminen sujuu erinomaisesti myös yksilötasolla, kertovat Knauf Oy:n Jenna Alakoski (vas.) ja Uponor Suomi Oy:n Saija Matikka.
Lataa
Patteriton tila antaa suunnittelijoille enemmän vapautta toteuttaa erilaisia sisustusratkaisuja.
Askeläänten kenttämittausta Kalasatamassa.
Askeläänten kenttämittausta Kalasatamassa.

Bertel Jungin aukio 1

+358 9 476 400http://www.knauf.fi
Bertel Jungin aukio 1

Knauf Oy on vuodesta 1991 Suomessa toiminut kipsilevyjen sekä muiden rakennustuotteiden valmistukseen ja myyntiin keskittynyt yritys.

Olemme osa Knauf-konsernia, joka on yksi maailman suurimmista kipsilevytoimittajista ja kaikki toiminnot mukaan lukien yksi Euroopan johtavista rakennusmateriaalien valmistajista. Konserni kehittää, valmistaa ja markkinoi kipsi- ja kipsipohjaisia tuotteita sekä järjestelmäratkaisuja ympäri maailman. Suomessa toimiva kipsilevytehdas sijaitsee Kankaanpäässä, Pohjois-Satakunnassa.

Kipsilevyillemme on myönnetty Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-merkki.
Knauf Oy:n toiminnalla on laatu- ja ympäristösertifikaatti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Knauf Oy

Knauf Oy investoi 15 miljoonaa euroa vähäpäästöisempään kipsilevytuotantoon19.12.2022 09:11:47 EET | Tiedote

Knauf Oy:n tavoitteena on parantaa energiatehokkuutta ja pienentää tuotantoprosessien hiilijalanjälkeä. Yli 15 miljoonan euron investointihankkeessa Kankaanpään kipsilevytehtaan kuivausuunin nestekaasupolttimet korvataan sähkövastuksilla. Samassa yhteydessä koko uunin rakenne uudistetaan energian käytön kannalta tehokkaammaksi. Hankkeen on määrä valmistua vuoden 2025 loppuun mennessä.

Knauf DANOLINE tuo kolmannen ulottuvuuden alakattojen suunnitteluun1.10.2021 09:00:00 EEST | Uutinen

Avattavat alakatot tarjoavat helpon pääsyn alakaton yläpuolisiin asennuksiin ja talotekniikkaan. Toisinaan suorakulmionmuotoisten levyjen ruudukkomaisuus voi visuaalisesti häiritä muutoin harmonista sisustusta. Knauf DANOLINE palauttaa arkkitehdeille suunnittelun vapauden uudella akustisella Rold12-alakattojärjestelmällä. Irrottaudu rajoitteista ja luo kolmiulotteisia pintoja, jotka elävöittävät ja rytmittävät niin suuria kuin pienempiäkin tiloja.

Knauf Oy:n ja Vatajankosken Sähkön 5 miljoonan euron investointihanke pienentää sekä kaukolämmön tuotannon että tuotteiden hiilijalanjälkeä1.6.2020 15:12:01 EEST | Tiedote

Rakentamisen ratkaisuja toimittava Knauf Oy ja energiayhtiö Vatajankosken Sähkö Oy aloittavat yhteistyön, jonka tuloksena syntyy kaukolämpöä uudella tavalla. Viiden miljoonan euron investointihanke pienentää oleellisesti kaukolämmön tuotannon hiilidioksidipäästöjä, Knaufin Kankaanpään tehtaan vedenkulutusta ja tuotteiden hiilijalanjälkeä.