Nyt on satsattava ihmisiin: Talentia vaatii kuntapäättäjiltä sosiaalisia investointeja

Sosiaaliset investoinnit lisäävät ihmisten hyvinvointia ja säästävät yhteiskunnan varoja, muistuttaa Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia kuntavaalivuonna.

- Kuntavaalit on tärkeä paikka vaikuttaa oman kunnan asioihin, sillä vaaleissa valittavat kunnanvaltuuston jäsenet käyttävät ylintä päätösvaltaa kunnassa. He tekevät merkittäviä kuntalaisten arkeen vaikuttavia päätöksiä esimerkiksi sosiaali- ja varhaiskasvatuspalveluista, sanoo Talentian puheenjohtaja Jenni Karsio.

Talentian tavoitteena on saada kunnat tekemään sosiaalisia investointeja. Se tarkoittaa ihmisiin investoimista. Sitä, että ketään ei jätetä yksin ongelmineen, vaan kaikki saavat tarvitsemaansa apua. Kun ihmiset saavat ajoissa apua, vähentää se riskiä ongelmien muuttumisesta entistä vaikeammiksi ja yhteiskunnalle kalliimmiksi.

Talentia vaatii kuntapäättäjiltä juhlapuheiden sijaan tekoja:

- Kuntien on varattava sosiaalihuoltoon tarpeeksi resursseja, jotta heikoimmassa asemassa olevien kuntalaisten hyvinvointia, osallisuutta ja toimintakykyä voidaan tukea. Sijoitus sosiaalipalveluihin ja sosiaalialan korkeakoulutettuihin tuottaa hyvinvointia ja säästää lopulta rahaa, Karsio muistuttaa.

Neljä tavoitetta kuntavaaleissa

Talentia nostaa kuntavaaleihin neljä asiakokonaisuutta, joissa haluamme kuntapäättäjiltä tekoja:

Kolme kuntavaalitenttiä helmikuussa

Talentia järjestää helmikuussa kolme kuntavaalitenttiä, joita voi seurata etänä verkossa. Tunnin tilaisuuksissa Talentian puheenjohtaja Jenni Karsio tenttaa poliitikoita sosiaalialaan ja varhaiskasvatukseen liittyvistä aiheista.

3.2. klo 18-19 Keskusta (kansanedustaja Markus Lohi) ja Vasemmistoliitto (kansanedustaja Hanna Sarkkinen)

10.2. klo 18-19 Perussuomalaiset (puhuja selviää myöhemmin) ja Vihreät (kansanedustaja Sofia Virta)

17.2. klo 18-19 SDP (kansanedustaja Heidi Viljanen) ja Kokoomus (kansanedustaja Anna-Kaisa Ikonen)

Keskusteluun voi osallistua somessa tunnuksella #haluammetekoja.

Jenni KarsioPuheenjohtaja

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian puheenjohtaja

jenni.karsio@talentia.fi

Koko toimeentulotuen siirto Kelalle vaarantaisi heikoimmassa asemassa olevien oikeudet15.2.2021 07:00:00 EETTiedote

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia vastustaa ajatusta, että koko toimeentulotuki siirtyisi jatkossa Kelalle. Nykyisin Kela huolehtii perustoimeentulotuesta ja kunnat vastaavat ehkäisevästä ja täydentävästä toimeentulotuesta. Kelan entinen pääjohtaja Elli Aaltonen ja julkisoikeuden dosentti Matti Muukkonen ovat esittäneet, että Kela huolehtisi jatkossa toimeentulotuesta kokonaisuudessaan.

Korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäys suunnitteilla – vaikutukset arvioitava perusteellisesti3.2.2021 10:30:05 EETTiedote

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia painottaa, että suunnitelmat lisätä korkeakoulujen aloituspaikkoja tulee arvioida kokonaisvaltaisesti. Osaavan työvoiman saannin lisäksi on kiinnitettävä huomiota myös tutkintojen suorittamiseen liittyviin tekijöihin. Talentia on antanut lausunnon valtioneuvoston luonnoksesta koulutuspoliittiseksi selonteoksi.