OAJ ja Tieteentekijöiden liitto käynnistävät tiiviin edunvalvonnallisen yhteistyön

Yliopistosektorin suurin ammattiliitto Tieteentekijöiden liitto ryhtyy edunvalvontayhteistyöhön Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kanssa. Järjestöt ovat sopineet yhteistyöstä, jonka myötä Tieteentekijöiden liitto ja OAJ valmistelevat ja toteuttavat kaiken yliopistoja koskevan sopimusedunvalvonnan sekä korkeakoulu- ja tiedepoliittisen vaikuttamisen tiiviissä yhteistyössä. Samalla Tieteentekijät liittyy OAJ:n johtamaan ryhmittymään tulevissa keskusjärjestö Akavan ja neuvottelujärjestö JUKOn vaaleissa.

– OAJ:n ja Tieteentekijöiden yhteistyön käynnistäminen merkitsee, että yliopistojen opetus- ja tutkimushenkilöstön edunvalvonta vahvistuu. Haemme tällä nimenomaan edunvalvonnallista etua jäsenistöllemme. Uskomme, että OAJ:n neuvotteluvoimasta on hyötyä myös tieteentekijöille, puheenjohtaja Maija S. Peltola kertoo.

– Yliopistoissa toimii OAJ:hin kuuluva Yliopiston opetusalan liitto YLL, jonka jäsenistön kanssa tieteentekijöillä on jo ennestään paljon yhteistä, Peltola toteaa.

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen katsoo, että liittojen yhteistyö lujittaa korkeakouluhenkilöstön edunvalvontaa JUKOssa ja Akavassa. Uusi ja aiempaa vahvempi liittouma on yhtenäisempi myös työnantajan kanssa käytävissä neuvotteluissa.

– Kyse on parempien palvelussuhteen ehtojen tavoittelemisesta ja aiempaa tehokkaammasta sopimusedunvalvonnasta, mutta myös tiiviistä yhteistyöstä koulutus- ja tiedepolitiikassa. Yhdessä toimien olemme vahvempia kuin erillään, yhteistyö synnyttää yliopistojen ja korkeakoulujen suurimman akavalaisen ryhmän. Koko ammattikorkeakoulujen opetushenkilö jo on OAJ:n edunvalvonnan piirissä, Luukkainen tähdentää.

Tästä on kyse:

– Tieteentekijöiden liitto, jäsenmäärä yli 7 300, jäsenet työskentelevät tieteen, tutkimuksen ja korkeakouluopetuksen parissa pääosin yliopistoissa, mutta myös kirjastoissa, tutkimuslaitoksissa, julkisella ja yksityisellä sektorilla.

– Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, yhteensä 118 600 jäsentä koulutus-, kasvatus- ja tutkimusaloilla; yliopistoissa työskentelevät OAJ:n jäsenet kuuluvat Yliopistojen opetusalan liitto YLL:iin ja normaalikoulujen opettajat OAJ:n yleissivistäviin opettajiin.

– Sekä Tieteentekijöiden liitto että OAJ ovat Akavan jäseniä, ja kummankin liiton sopimusedunvalvontaa hoitaa Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, jonka puheenjohtajana on OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.

– JUKO neuvottelee yliopistohenkilöstön työehtosopimuksista Sivistystyönantajat ry:n kanssa.

– Sopimus vahvistaa OAJ:n ja Tieteentekijöiden liiton yhteistyötä sekä keskus- että paikallistasolla. Sopimuksella ei ole vaikutusta luottamusmiestoimintaan tai jäsenpalveluihin.

OAJ:n info koulutus- ja työmarkkinanäkymistä 25.9. klo 9.00 Otaniemi, Ravintola Arvo20.9.2019 09:59:43 EESTKutsu

Tervetuloa OAJ:n infoon keskiviikkona 25.9. klo 9.00 Espoon Otaniemeen Ravintola Arvoon, os. Ekonominaukio 1. Aiheina ovat seuraavan neuvottelukierroksen näkymät, opetusalan henkilöstön työhyvinvointi sekä espoolaisten opettajien ja alan esimiesten odotukset. Mikä puhuttaa opettajia, ja mitä alkanut lukuvuosi tuo tullessaan alueen kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa?

OAJ:n kysely: Ammatillisen koulutuksen ja yritysten yhteistyössä isoja ongelmia14.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Ammatillisen koulutuksen reformi siirsi opiskelua oppilaitoksista työpaikoille. OAJ:n kyselyn ennakkotiedot paljastavat, että työpaikoilla tapahtuvassa oppimisessa on vielä paljon ongelmia eikä opettajilla ole mahdollisuutta tukea oppimista riittävästi. Olli Luukkaisen mielestä päättäjien pitää vahvistaa ammatillisen koulutuksen resursseja, jotta tämän päivän osaajapula ratkaistaan ja luodaan edellytykset jatkuvalle oppimiselle.