OAJ: Oppivelvollisuuslaki ei lähellekään valmis

Jokainen suomalainen tarvitsee vähintään toisen asteen tutkinnon ja sitä vastaavan osaamisen. Siksi OAJ kannattaa oppivelvollisuuden laajentamista toiselle asteelle.
– Pelkän peruskoulun suorittaneista työikäisistä on töissä vain joka toinen, kun toiseen asteen suorittaneilla työllisyysaste on jo 75 prosenttia. Pelkän peruskoulun varassa olevilla on tutkimusten mukaan myös enemmän pahoinvointia sekä korkeampi riski syrjäytyä ja syyllistyä rikoksiin. Työelämän ja inhimillisen hyvinvoinnin näkökulmasta on ehdottoman tärkeää, että toisen asteen tutkinto tulee oppivelvollisuuden piiriin, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoo.
Lausuntokierroksella oleva lakipaketti saa OAJ:ltä kuitenkin kritiikkiä.
– Viimeistään nyt on lain valmistelussa herättävä siihen todellisuuteen, että ne nuoret, joilta tähän asti on jäänyt toisen asteen tutkinto puuttumaan, tarvitsevat runsaasti enemmän tukea ja opetusta sekä perusopetuksessa että ammatillisessa koulutuksessa. Maksuttomilla matkoilla ja materiaaleilla he eivät tee mitään ilman opetusta ja tukea. Kokonaisuuteen tarvitaan vielä merkittäviä periaatteellisia muutoksia ennen kuin OAJ voi siihen sitoutua ja tukea lakiesityksen hyväksymistä, Luukkainen sanoo.
Perusopetusta pitää vahvistaa
OAJ vaatii, että uudistuksessa ei tyydytä pelkkään mekaaniseen oppivelvollisuuden laajentamiseen. Nyt pitää ratkaista niitä ongelmia, jotka nykyisellään johtavat koulupudokkuuteen.
– Koulupolkua pitää tarkastella kokonaisuutena. Ratkaisevaa koko oppivelvollisuuden uudistamisen osalta on perusopetuksen vahvistaminen. Tinkimättömäksi tavoitteeksi on asetettava, että jokaisella perusopetuksen päättävällä on toisen asteen opiskelun edellyttämät taidot, tiedot ja opiskeluvalmiudet, Luukkainen sanoo.
Tämä vaatii perusopetuksen arvioinnin uudistamisen jatkamista.
– Nykyistä selvemmin pitää määritellä, mitä osaamista peruskoulusta pitää saavuttaa. Kun arvosanoille määritellään yhteiset kriteerit peruskoulun toiselle, neljännelle ja kuudennelle luokalle, voidaan tuen tarpeet huomata konkreettisesti paljon nykyistä aiemmin.
Prioriteetit kuntoon
OAJ vaatii myös, että kolmiportaisen tuen puutteet perusopetuksessa nyt oikeasti korjataan ja että jokainen saa tarvitsemaansa tukea oikeaan aikaan. Oppivelvollisuutta laajennettaessa pitää oppilaan oikeus tukiopetukseen ja osa-aikaiseen erityisopetukseen ulottaa myös toiselle asteelle ja tutkintoon valmentavaan koulutukseen.
– Oppivelvollisuuden laajentaminen on vuosikymmeniin merkittävimpiä koulutuspoliittisia uudistuksia. Kun on kyse näin isosta kokonaisuudesta, on selvää, että viilattavaa jää tulevillekin vuosille ja hallituskausille. Perusta tälle välttämättömälle uudistukselle on kuitenkin laitettava lakia säädettäessä kuntoon ja tehtävä heti opetusta ja tukea koskevat rakenteelliset uudistukset. Myöhemmin voidaan sitten viilata maksuttomuutta oppivelvollisuutta laajemmaksi. Se ei ole asia, jolla aloitetaan, Luukkainen sanoo.
OAJ:n 10 muutosesitystä oppivelvollisuuslakipakettiin
- Perusta kuntoon. Perusopetuksesta on saatava riittävä osaaminen toiselle asteelle. Tämä edellyttää arvioinnin ja kolmiportaisen tuen uudistamista.
- Maksuttomuus. Toisen asteen maksuttomuutta on rajattava. Rahoitus pitää suunnata oppimateriaalien ja matkojen sijaan opetukseen.
- Opomitoitus. Yhdellä opinto-ohjaajalla voi olla enintään 200 ohjattavaa.
- Oikeus opetukseen. Oppivelvollisella pitää olla yhdenvertainen oikeus opetukseen, valitseepa hän ammatillisen tai lukiokoulutuksen.
- Oikeus tukeen. Oppilaan oikeuden tukiopetukseen ja osa-aikaiseen erityisopetukseen heti tuen tarpeen ilmetessä on jatkuttava myös toisella asteella ja tutkintoon valmentavassa koulutuksessa.
- Tiedonkulku. Salassapito ei saa estää sitä, että esimiehet ja opettajat saavat tiedon oppivelvollisen tuen tarpeesta myös toisella asteella.
- Vastuut selviksi. Sosiaalitoimen ja lastensuojelun vastuuta oppivelvollisen ja huoltajan tukemisessa on selkeytettävä erityisesti tilanteissa, joissa oppivelvollinen ei käy koulua.
- Oppimateriaalit. Oppimateriaalien ja -välineiden hankinnat on tehtävä yhteistyössä opettajien kanssa ja ennen päätöksentekoa on opettajia kuultava. Opettajan työnkuvaan ei kuulu oppimateriaalin valmistaminen työnantajan käyttöön.
- Laatukriteerit. Lukiokoulutukseen on laadittava laatukriteerit vuoden 2021 aikana.
- Aikalisä. Uudistuksen voimaantulon on tapahduttava kokonaisuutena 1.1.2022.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Olli LuukkainenPuheenjohtaja
Puh:+358 500 652 872olli.luukkainen@oaj.fiNina LahtinenKoulutuspolitiikan päällikkö
Puh:+358 20 748 9639nina.lahtinen@oaj.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on maailman ainoa työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
OAJ: Koulutus säästyi lisäleikkauksilta, mutta vakava rasismikeskustelu varjosti riihtä2.9.2025 22:31:59 EEST | Tiedote
OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto on tyytyväinen siihen, että koulutus säästyi hallituksen budjettiriihessä lisäleikkauksilta, mutta harmittelee samalla jo aiemmin tehtyjä merkittäviä koulutusleikkauksia. Budjettiriihtä varjosti vakava rasismikeskustelu, jolla voi olla kielteisiä vaikutuksia tarvittavaan maahanmuuttoon ja kotoutumiseen.
Hallitus uhkaa jäädä omista tavoitteistaan – OAJ:ltä ratkaisuehdotuksia budjettiriiheen12.8.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Hallituksen aiemmin tekemien päätösten seurauksena koulutuksen rahoitus on jäämässä tällä hallituskaudella noin puoli miljardia euroa miinukselle. Budjettiriihessä ei lisäleikkauksiin ole varaa, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toteaa. Opettajarekisterin perustaminen olisi hänestä kustannustehokas tapa edistää sitä, että koulutus säilyy Suomessa laadukkaana.
OAJ:n kysely: Opettajia ei kouluteta riittävästi digiosaamiseen4.8.2025 11:59:00 EEST | Tiedote
Opetusalan henkilöstöä koulutetaan työpaikoilla digivälineiden ja -sovellusten käyttöön täysin riittämättömästi, kertoo OAJ:n tuore jäsenkysely. Opetuksen digitalisaation myötä opettajien työhön kulunut aika ja työn kuormittavuus ovat lisääntyneet.
OAJ:s enkät: Lärare får inte tillräcklig fortbildning i digital kompetens4.8.2025 11:59:00 EEST | Pressmeddelande
Undervisningspersonalen får alldeles för lite utbildning i hur man använder digitala verktyg och applikationer i arbetet. Det här visar OAJ:s färska medlemsenkät. Digitaliseringen av undervisningen har dessutom ökat lärarnas arbetsmängd och arbetsbelastning.
Mediakutsu: OAJ pureutuu mediainfossaan 4.8. lukuvuoden suuriin koulutus- ja työmarkkinateemoihin28.7.2025 08:00:00 EEST | Kutsu
Opetusalan Ammattijärjestön perinteinen lukuvuoden avausinfo tarjoaa toimittajille tärppejä, jotka auttavat seuraamaan ja tulkitsemaan koulutuksen ja työmarkkinoiden kysymyksiä läpi alkavan lukuvuoden. Lisäksi julkaisemme kahden tuoreen jäsenkyselyn tulokset. Toimittajat voivat osallistua tilaisuuteen etänä tai paikan päällä Akavatalossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme