OAJ:n info ja lukuvuoden avaus ke 4.8. klo 9.00, Akavatalo

Tervetuloa Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n uuden lukuvuoden avausinfoon keskiviikkona 4.8. klo 9.00 Akavataloon Valopihalle, os. Kellosilta 7, Itä-Pasila.

Julkistamme opetusalan poikkeusoloja koskeneen kyselyn tulokset. OAJ selvitti kesäkuun alussa nettikyselyllä opettajien ja esihenkilöiden korona-ajan kokemuksia 2021. Vastaajia oli 1 872. Opettajilta kysyttiin, kuinka poikkeusolot ovat vaikuttaneet oppimiseen, työyhteisöön ja opettajien näkemykseen omasta työstään. Samalla selvitettiin opettajien odotuksia tulevalle syksylle. Millainen tuki ja missä asioissa auttaisi heitä eniten työssään?

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen arvioi, mitä toimia uudelleen heikentynyt koronatilanne edellyttää lukuvuoden käynnistyessä. Kuinka epidemia on vaikuttanut eri koulutusasteilla ja kuinka oppimisvajeet paikataan?

Luukkainen ottaa kantaa myös työmarkkinatilanteeseen. Kunta-alalle syntyi uusi sopimusala ja varhaiskasvatuksen opetushenkilöstö siirtyy kunnan opetusalan sopimukseen. Mikä merkitys näillä on neuvottelujen kannalta? Kuinka julkinen sektori näkee edessä olevan sopimuskierroksen työmarkkinakentän myllerrysten ja matalien sopimuskorotusten jälkeen?

Tarjolla on myös koulutusuudistusten tilannekatsaus. Esimerkiksi oppivelvollisuus on laajentunut toiselle asteelle ja lukion opetussuunnitelmat uudistuvat. Esillä perusopetuksesta ovat oppimisen tuen ongelmat, joihin liittyen OAJ teki kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle ennen kesää.

Paikalla on myös Finlands svenska lärarförbund FSL:n puheenjohtaja Inger Damlin, joka esittelee väliaikatuloksia ESM-tutkimuksesta, jossa seurattiin suomenruotsalaisten koulujen opettajien kokemaa työhyvinvointia.

Julkaisemme lisäksi alkavaa lukuvuotta kuvaavan tuoreen koosteen koulutuksen tunnusluvuista ja tilastoista.

Tule Akavataloon tai seuraa etänä

Akavataloon saapuville toimittajille on tarjolla aamiainen klo 8.30 lähtien. Median ilmoittautumiset 3.8. mennessä. Tiedotustilaisuutta voi seurata myös somessa oajry:n tileiltä ja Youtubesta. Etänä seuraavat toimittajat voivat infon kuluessa lähettää kysymyksiä tekstiviestitse tai sähköpostilla, 040 562 4510, heikki.sahlman@oaj.fi.

OAJ:s Olli Luukkainen oroad över undervisningsresurserna för yrkesutbildningen23.9.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

OAJ:s ordförande Olli Luukkainen kräver att yrkesutbildningsanordnarna reserverar tillräckliga resurser för undervisning och handledning för att genomföra den utvidgade läroplikten. Läropliktsåldern höjdes i år till 18 år. Sedan i våras har alla som går ut grundskolan skyldighet att fortsätta studera antingen i yrkesläroanstalt eller gymnasium. Ändringen har krävt omställningar och resulterat i extra arbete, särskilt i yrkesläroanstalter.

OAJ:n Luukkainen huolissaan opetusresurssien riittävyydestä ammatillisessa koulutuksessa23.9.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen vaatii ammatillisen koulutuksen järjestäjiä varaamaan riittävät opetus- ja ohjausresurssit laajennetun oppivelvollisuuden toteutusta varten. Oppivelvollisuusikä nousi tänä vuonna 18 ikävuoteen. Kaikilla peruskoulun päättävillä on ollut viime keväästä lähtien velvollisuus jatkaa opiskelua joko ammatillisessa oppilaitoksessa tai lukiossa. Muutos on vaatinut järjestelyjä ja aiheuttanut lisätyötä erityisesti ammatillisissa oppilaitoksissa.

OECD:n tuore raportti: Suomen koulurahoitus jää jatkuvasti muun pohjolan tasosta – OAJ vaatii rahoituksen nostamista tavoitteita vastaavaksi16.9.2021 12:00:04 EEST | Tiedote

Juuri julkaistu OECD:n Education at a Glance -raportti vahvistaa, että Suomi on pahasti jäljessä muiden Pohjoismaiden koulutuspanostuksista. Huolestuttavinta on kehityksen trendi. Valtaosa OECD:n jäsenmaista on tarkasteluajanjaksolla 2012–2018 lisännyt suhteellisia koulutuspanostuksiaan, kun taas Suomi kuuluu koulutuksesta leikanneiden harvalukuiseen joukkoon.