OAJ:n info ja lukuvuoden avaus ke 4.8. klo 9.00, Akavatalo

Tervetuloa Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n uuden lukuvuoden avausinfoon keskiviikkona 4.8. klo 9.00 Akavataloon Valopihalle, os. Kellosilta 7, Itä-Pasila.

Julkistamme opetusalan poikkeusoloja koskeneen kyselyn tulokset. OAJ selvitti kesäkuun alussa nettikyselyllä opettajien ja esihenkilöiden korona-ajan kokemuksia 2021. Vastaajia oli 1 872. Opettajilta kysyttiin, kuinka poikkeusolot ovat vaikuttaneet oppimiseen, työyhteisöön ja opettajien näkemykseen omasta työstään. Samalla selvitettiin opettajien odotuksia tulevalle syksylle. Millainen tuki ja missä asioissa auttaisi heitä eniten työssään?

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen arvioi, mitä toimia uudelleen heikentynyt koronatilanne edellyttää lukuvuoden käynnistyessä. Kuinka epidemia on vaikuttanut eri koulutusasteilla ja kuinka oppimisvajeet paikataan?

Luukkainen ottaa kantaa myös työmarkkinatilanteeseen. Kunta-alalle syntyi uusi sopimusala ja varhaiskasvatuksen opetushenkilöstö siirtyy kunnan opetusalan sopimukseen. Mikä merkitys näillä on neuvottelujen kannalta? Kuinka julkinen sektori näkee edessä olevan sopimuskierroksen työmarkkinakentän myllerrysten ja matalien sopimuskorotusten jälkeen?

Tarjolla on myös koulutusuudistusten tilannekatsaus. Esimerkiksi oppivelvollisuus on laajentunut toiselle asteelle ja lukion opetussuunnitelmat uudistuvat. Esillä perusopetuksesta ovat oppimisen tuen ongelmat, joihin liittyen OAJ teki kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle ennen kesää.

Paikalla on myös Finlands svenska lärarförbund FSL:n puheenjohtaja Inger Damlin, joka esittelee väliaikatuloksia ESM-tutkimuksesta, jossa seurattiin suomenruotsalaisten koulujen opettajien kokemaa työhyvinvointia.

Julkaisemme lisäksi alkavaa lukuvuotta kuvaavan tuoreen koosteen koulutuksen tunnusluvuista ja tilastoista.

Tule Akavataloon tai seuraa etänä

Akavataloon saapuville toimittajille on tarjolla aamiainen klo 8.30 lähtien. Median ilmoittautumiset 3.8. mennessä. Tiedotustilaisuutta voi seurata myös somessa oajry:n tileiltä ja Youtubesta. Etänä seuraavat toimittajat voivat infon kuluessa lähettää kysymyksiä tekstiviestitse tai sähköpostilla, 040 562 4510, heikki.sahlman@oaj.fi.

Opiskeluhuollon siirtäminen takaisin kunnille ei vielä korjaa ongelmaa11.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus selvittää, voitaisiinko opiskeluhuolto siirtää hyvinvointialueilta takaisin kunnille. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ kannattaa selvityksen tekemistä, mutta katsoo, ettei ratkaisuja pidä tehdä hätiköiden. Olennaisinta on, miten palvelut on resursoitu. OAJ julkaisi kyselytuloksia opiskeluhuollon palveluiden toimivuudesta. OAJ peräänkuuluttaa myös sitä, että koulutuksen erityissuojelus säilyy kaikilla koulutusasteilla.