OAJ:n info koulutus- ja työmarkkinanäkymistä 25.9. klo 9.00 Otaniemi, Ravintola Arvo

Tervetuloa OAJ:n infoon keskiviikkona 25.9. klo 9.00 Espoon Otaniemeen Ravintola Arvoon, os. Ekonominaukio 1. Aiheina ovat seuraavan neuvottelukierroksen näkymät, opetusalan henkilöstön työhyvinvointi sekä espoolaisten opettajien ja alan esimiesten odotukset. Mikä puhuttaa opettajia, ja mitä alkanut lukuvuosi tuo tullessaan alueen kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa?

Paikalla ovat OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sekä OAJ Pääkaupunkiseudun puheenjohtaja, varhaiskasvatuksen laaja-alainen erityisopettaja Hanna Iso-Kuortti ja opetusalan pääluottamusmies Markku Kälviä, molemmat Espoosta.

OAJ:n syksyn On the Road -maakuntakiertue päättyy 25.9. Espooseen. Kajaanista käynnistynyt ja Mikkelin, Sodankylän, Turun ja Kauhajoen kautta kohti pääkaupunkiseutua edennyt kiertue vie eteenpäin työhyvinvointiviestiä. Espoon kaupunki vastasi ensimmäisten työnantajien joukossa OAJ:n työhyvinvointihaasteeseen. OAJ perääkin nimenomaan paikallisia arjen tekoja työhyvinvoinnin puolesta. Parempi työhyvinvointi heijastuu koulujen, päiväkotien ja oppilaitosten arkeen mm. lisääntyvänä turvallisuutena, ja näin hyötyjinä ovat myös oppilaat ja opiskelijat. OAJ vie kiertueen terveiset kansanedustajatapaamiseen, joka järjestetään Maailman opettajien päivän aattona 4.10.

Yleisötilaisuus Isossa Omenassa klo 14-17

Kauppakeskus Isossa Omenassa on 25.9. iltapäivällä kaikille avoin yleisötilaisuus teemalla Suomi 2050 – Tulevaisuuden osaajat. Paikalla ovat mm. Espoon kaupungin sivistystoimenjohtaja Harri Rinta-Aho, varhaiskasvatuksen johtaja Virpi Mattila, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen, kansanedustaja Inka Hopsu, opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan puheenjohtaja Marika Niemi ja kuntayhtymän johtaja Sampo Suihko. Omenassa nähdään myös päiväkotien ja koulujen esityksiä. Keskustelun juontaa toimittaja Reetta Räty.

On the Road -päivän aikana OAJ:n edustajat tapaavat Espoon kaupungin johtoa ja vierailevat Aalto-yliopistossa. Illalla on vuorossa pääkaupunkiseudun opettajien iltatilaisuus Aalto-yliopistolla.

Tervetuloa tiedotustilaisuuteen ja aamiaiselle! Ilmoittaudu infoon 24.9. mennessä.

Christer Holmlund från Finland ny generalsekreterare för NLS28.11.2019 16:42:13 EETTiedote

Christer Holmlund har utsetts till generalsekreterare för Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS. Holmlund arbetar nu som ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund FSL som hör till OAJ. – Vi på OAJ är väldigt glada över att en finländare valdes bland många goda sökande. Christer Holmlund har utmärkta förutsättningar för att lyckas i uppdraget tack vare en stor erfarenhet av olika uppgifter inom utbildningssektorn. Han har också aktivt deltagit i internationell lärarorganisationsverksamhet. Holmlund tar över efter Anders Rusk och jag tror att en finländare valdes delvis tack vare Rusks mångåriga utmärkta arbete som generalsekreterare, säger OAJ:s ordförande Olli Luukkainen. NLS koordinerar samarbetet mellan lärarorganisationer från alla nordiska länder. Samarbetet är också sektorsspecifikt; till exempel småbarnspedagogiken, den allmänbildande utbildningen och andra stadiets utbildning har egna samarbetsforum, liksom skolledarna och lärarstuderandena. NLS samarbetar också med världs

Christer Holmlund Suomesta NLS:n pääsihteeriksi28.11.2019 16:41:39 EETTiedote

Pohjolan opettajajärjestöjen yhteiselimen Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS:n pääsihteeriksi on valittu suomalainen Christer Holmlund. Hän siirtyy tehtävään OAJ:hin kuuluvan maamme ruotsinkielisen opettajajärjestön Finlands Svenska Lärarförbundetin puheenjohtajan paikalta. – Olemme OAJ:ssa hyvin iloisia siitä, että pääsihteerin tehtävään oli monta tasokasta hakijaa ja että tehtävään tuli valituksi suomalainen osaaja. Christer Holmlundilla on erinomaiset edellytykset onnistua tehtävässään, koska hänellä on laaja kokemus opetusalan eri tehtävistä. Lisäksi hän on aktiivisesti osallistunut kansainväliseen opettajajärjestötoimintaan. Odotamme Holmlundin jatkavan innostuneesti ansioituneen edeltäjänsä Anders Ruskin työtä ja ponnistelevan opettajien ja opetus- ja kasvatusalan hyväksi. Uskon, että suomalaisen hakijan valintaa tuki osaltaan Anders Ruskin pitkäaikainen erinomainen työ NLS:n pääsihteerinä, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa. NLS koordinoi pohjoismaisten opettajajär