OAJ:n ja FSL:n mediainfo ti 8.9. klo 10.45 Vaasassa

Kutsu päivitetty: Tervetuloa OAJ:n lounasinfoon tiistaina 8.9. klo 10.45 Ravintola HEJMiin, os. Sininen tie 1, Vaasa. Kerromme, kuinka lukuvuosi on käynnistynyt viime kevään poikkeusolojen jälkeen. Mitkä ovat opettajien kokemukset ja tunnelmat kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa, ja mitä poikkeusoloista opittiin?

Esillä ovat myös Etelä-Pohjanmaan kuntien henkilöstömenoleikkaukset. OAJ on arvostellut muun muassa Seinäjoen kaupunkia opetushenkilöstön lomautusaikeista.

OAJ muistuttaa kuntavaalien lähestyessä äänestäjiä siitä, että kansalaisille läheisten ja tärkeiden palvelujen, kuten koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, laadusta päätetään pitkälti paikallisesti. Kuntapäättäjien arvot ja valinnat vaikuttavat oppimismahdollisuuksiin ja sen myötä lasten ja nuorten tulevaisuuteen.

Paikalla kaksikielisessä tiedotustilaisuudessa ovat OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ja Finlands Svenska Lärarförbundetin (FSL) puheenjohtaja Inger Damlin. Tilaisuuteen osallistuu myös OAJ Pohjanmaan ja Vaasan opettajien edustajia.

OAJ:n edustajat tapaavat 8.9. Vaasassa kaupungin- ja sivistystoimen johtoa sekä muun muassa Vaasan yliopiston ja henkilöstön edustajia. Sen sijaan aiemmin ilmoitettu Vaasan OAJ on the Road -yleisötilaisuus peruuntuu koronatilanteen takia. OAJ:n maakuntatapaamiset jatkuvat 17.9. Kouvolassa, mutta neljä muuta OAJ:n tapahtumaa siirtyy ensi syksyyn.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset infoon (tarjolla lounas): Heikki Sahlman

Opiskeluhuollon siirtäminen takaisin kunnille ei vielä korjaa ongelmaa11.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus selvittää, voitaisiinko opiskeluhuolto siirtää hyvinvointialueilta takaisin kunnille. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ kannattaa selvityksen tekemistä, mutta katsoo, ettei ratkaisuja pidä tehdä hätiköiden. Olennaisinta on, miten palvelut on resursoitu. OAJ julkaisi kyselytuloksia opiskeluhuollon palveluiden toimivuudesta. OAJ peräänkuuluttaa myös sitä, että koulutuksen erityissuojelus säilyy kaikilla koulutusasteilla.