Oamk Linnanmaa -rakennushankkeen harjannostajaiset

Oamk Linnanmaa -rakennushanke on keväällä 2019 saavuttanut ajankohdan, jossa kaikki hankkeeseen sisältyvät toteutusvaiheet ovat käynnistyneet. Keskiviikkona 5.6.2019 pidettävät harjannostajaiset juhlistavat hankeosapuolten yhteistyötä, ja juhlalla kiitetään rakennustyöhön osallistuneita monivuotisesta projektista. Projekti päättyy syksyllä 2020, kun Oamkin toiminta käynnistyy uusissa tiloissa.

Oamk Linnanmaa -rakennushanke kokoaa pääosan Oulun ammattikorkeakoulun opetus-, tutkimus- ja kehitystoiminnoista yhteen rakennukseen Linnanmaan kampukselle. Vaiheistetussa hankkeessa peruskorjattavat uudet, modernit ja monikäyttöiset tilat mahdollistavat tehokkaan yhteistyön Oulun yliopiston kanssa, niin tilojen kuin toiminnankin osalta.

Linnanmaan kampus muodostaa pohjoisosaan sijoittuvien ammattikorkeakoulun ja eteläosaan sijoittuvien yliopiston tilojen sekä palveluiden kanssa vetovoimaisen kokonaisuuden, jossa yritystoiminta, tutkimus ja ainutlaatuinen oppimisympäristö kohtaavat. Kasvavaa opiskelija- ja henkilökuntamäärää palvelevat muun muassa vuonna 2019 peruskorjattu ravintola FooDoo. Ravintolan valmistuskeittiön kapasiteetti nostaa kampusalueen annosmäärät, yhdessä muiden keittiöiden kanssa, vastaamaan noin 8 500 päivittäistä ruoka-annosta. Lisäksi keväällä 2020 valmistuvan FooDoo-ravintolan uusi ravintolasali tarjoaa keskeisellä alueella lisää asiakaspaikkoja sekä monikäyttötilat opiskeluun ja juhlaan.

Oulun kaupunki kehittää alueen joukkoliikennettä vastaamaan kasvavia henkilömääriä. Länsipuolelle kampusta on rakennettu myös lisää autopaikkoja. Alueen polkupyöräpaikoitusta on kehitetty ja alueelle saadaan useita Oulun kaupungin kaupunkipyörien sijaintipaikkoja. Uuden kohtaamis- ja tapahtumapaikan muodostaa kesällä 2020 uudistettava Kirjatorin piha-alue.

Laajuustiedot

Kokonaislaajuus 27 300 brm2

Aikataulu

Hankkeen suunnittelutyöt on aloitettu keväällä 2017 ja rakennustyöt on käynnistetty huhtikuussa 2018. Rakennustyöt toteutetaan vaiheittain vuosien 2018–2020 aikana.

Hankkeen osapuolet

Rakennuttaja:

Käyttäjä:

Oulun Ammattikorkeakoulu Oy

Konsultit:

Rakennuttajatoimisto Promen Oy

Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy

A-Insinöörit Suunnittelu Oy (rakenne)

Granlund Oulu Oy (talotekniikka)

Urakoitsijat:

NCC Suomi Oy

Aro Systems Oy

Aki Havia
johtaja, rakennuttaminen
aki.havia@sykoy.fi

Oamk
Marja Sarajärvi
hallintojohtaja
marja.sarajarvi@oamk.fi

Suomen Yliopistokiinteistöt (SYK) on valtakunnallinen kampuskehittäjä, joka omistaa ja kehittää yliopistokiinteistöjä pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kehitämme vetovoimaisia kampuksia ja luomme alueellisen kasvun mahdollisuuksia yhdistämällä tieteen ja tutkimuksen, elinkeinoelämän ja elävän kaupungin. Tarjoamme muun muassa korkeakoulujen, yritysten ja palveluntarjoajien käyttöön tulevaisuuden tilaratkaisuja sekä asiakkaidemme tarpeita vastaavia, kustannustehokkaita tiloja. SYK:n omistavat Suomen valtio ja 10 yliopistoa pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Yhtiön tasearvo on noin miljardi euroa, ja se koostuu yliopistojen 310 rakennuksesta. Vuoden 2018 liikevaihto oli 159,5 miljoonaa euroa.

Kutsu Aurumin peruskivenmuurausjuhlaan 8.5.2.5.2019 13:02:23 EESTKutsu

Tervetuloa Aurum-uudisrakennuksen peruskivenmuurausjuhlaan keskiviikkona 8.5.2019 klo 13 osoitteessa Henrikinkatu 2, Turku. Aurumin pääkäyttäjät ovat Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta sekä Turun yliopiston kemian laitos. Muita käyttäjiä ovat muun muassa Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö ja kirjasto. Uudisrakennus on osa Åbo Akademin ja Turun yliopiston välistä Scientia Aboensis -yhteistyötä. Rakennukseen tulee opetukseen ja tutkimukseen tarkoitetut tilat laboratorioineen, kuntosali- ja ravintolatilat sekä tiloja yrityksille. Tilaratkaisut ovat monikäyttöisiä ja joustavia, ja ne tukevat positiivista synergiaa. Ratkaisut tukevat yhteistä toimintaa ja yhteisiä palveluja. Näin varmistetaan korkea käyttöaste ja tilankäytön taloudellisuus. Rakennustyöt alkoivat syksyllä 2018, ja rakennuksen on määrä valmistua syksyllä 2021. Rakennuksen bruttoneliömäärä on 23 000 neliötä. Aurumin on suunnitellut Aihio Arkkitehdit Oy, ja pääsuunnittelijana toimii arkkitehti Piia Viit

Inbjudan till Aurums grundstensläggning 8.52.5.2019 12:53:53 EESTKutsu

Välkommen till grundstensläggning för den nya universitetsbyggnaden Aurum onsdagen den 8.5.2019 kl. 13 på adressen Henriksgatan 2, Åbo. Huvudanvändare av Aurum är Åbo Akademis fakultet för naturvetenskaper och teknik samt Åbo universitets institution för kemi. Övriga användare är bland annat Åbo universitets biodiversitetsenhet och bibliotek. Nybyggnaden är en del av Scientia Aboensis-samarbetet mellan Åbo Akademi och Åbo universitet. I byggnaden kommer det att finnas utrymmen som är avsedda för undervisning och forskning med laboratorier, samt ett gym, restauranglokaler och lokaler för företag. Planlösningarna är multifunktionella och flexibla, och stöder positiv synergi. Lösningarna stöder gemensam verksamhet och gemensamma tjänster. På så sätt säkrar man en hög användningsgrad och att utrymmena används ekonomiskt. Byggnadsarbetena startade hösten 2018 och det är tänkt att byggnaden ska stå färdig hösten 2021. Byggnadens bruttokvadratantal är 23 000 kvadratmeter. Aurum är planerad av

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n tulos kasvoi maltillisesti11.4.2019 17:03:12 EESTTiedote

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n (SYK) liikevaihto kasvoi vuonna 2018 edellisvuodesta 9,4 miljoonaa euroa ja oli 159,5 miljoonaa euroa (150,1 milj. €). Yhtiön liikevaihto kehittyi maltillisesti ja ennusteen mukaisesti. Tilikauden tulos oli 27,5 miljoonaa euroa. Yhtiön 11. huhtikuuta pidetyssä varsinaisessa yhtiökokouksessa vahvistettiin vuoden 2018 tilinpäätös ja myönnettiin vastuuvapaus hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Yhtiökokous päätti jakaa omistajille osinkoa 7,40 euroa osakkeelta eli yhteensä 18,6 miljoonaa euroa. Hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistettiinkuusi henkilöä. Puheenjohtajaksi valittiin Turun yliopiston palvelujohtaja Päivi Mikkola ja varapuheenjohtajaksi valtiovarainministeriön ylijohtaja Sami Yläoutinen. Hallituksen jäseniksi valittiin Tampereen yliopiston talous- ja rahoitusjohtaja Heli Huhtala, Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen, Senaatti-kiinteistöjen toimialajohtaja Riitta Juutilainen ja Oulun yliopiston talousjohtaja Pekka Riuttanen.