Offentliga tjänster stöder exporten och industrin – detta ska synas också i arbetstagarnas löner

JHL:s representantskap påminner om att offentliga sektorn under inga omständigheter kommer att acceptera en nollinje för löneförhöjningarna. Lönerna inom offentliga sektorn har inte stigit i samma proportion som inom privata sektorn.

Nedskärningen av semesterpenningen samt höjningen av arbetspensionsavgiften och arbetslöshetsförsäkringsavgiften har saktat ner löneutvecklingen inom till exempel kommunsektorn. Det finns ett verkligt behov av löneförhöjningar. Utan offentlig service och offentligt stöd skulle inte heller finnas framgångsrik export och industri.

– Nu är det dags att investera i jämlik välfärd, eftersom välfärden är grunden för framtidens ekonomiska tillväxt, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

JHL:s representantskaps ordförande Sirkka-Liisa Kähärä påminner om att förutom löneuppgörelserna inverkar även vård- och landskapsreformen på JHL:s medlemmars arbetsbeteckningar och ställning på arbetsmarknaden.

Bolagiseringstvånget har strukits ur valfrihetspropositionen och landskapen har fått en starkare roll, men landskapens finansiering har fortfarande inte tryggats till exempel genom beskattningsrätt.

– Landskapen finansieras av staten, som nog girigt kommer att hålla fast vid sina tillgångar. Det är klart att landskapens klientavgifter kommer att stiga, säger Kähärä.

I den nya valfrihetspropositionen nämns personalen knappast alls, och samma gäller kommunernas och samkommunernas roll som tjänsteproducenter. Stödtjänsterna borde produceras som eget arbete och på så sätt utnyttja det kunnande som finns i kommunerna och landskapen.

– Personalen är landskapens största resurs. Reformens framgång beror på arbetstagarna. Jag anser att måltidtabellerna för landskapens gemensamma klient- och patientuppgiftssystem är nära på skrattretande, säger Kähärä.

Om vårdreformen blir verklighet, innebär det att mer än 200 000 offentligt anställda omfattas av samarbetsförhandlingar. Ingen vet vad som följer av allt detta, påpekar Niemi-Laine.

JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine, tfn 4772 772, paivi.niemi-laine@jhl.fi

JHL:s representantskaps ordförande Sirkka-Liisa Kähärä, 0505217189, sirkka-liisa.kahara@vantaa.fi

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s 220 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

JHL:n edustajisto: Luottamus palautettava työmarkkinoille15.11.2018 13:04Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n edustajisto pitää tärkeänä, että maan hallitus vahvistaa luottamusta työmarkkinajärjestöjen kanssa valmistelemalla keskeiset työelämän lait ja muutokset kolmikantaisesti. Työmarkkinaosapuolten laajaa osaamista tulee hyödyntää myös seuraavan hallitusohjelman strategisten päämäärien valmistelussa. Suomalaisen yhteiskunnan kehittäminen on perustunut keskinäiseen luottamukseen eikä tätä luottamusta ole varaa horjuttaa enää yhtään enempää. Suomella ei ole varaa menettää kolmikantaa. Aidolla kolmikantaisella valmistelulla on ollut keskeinen rooli luottamuksen rakentamisessa, ristiriitojen sovittamisessa käytännön politiikaksi sekä pitkäjänteisen, yli hallituskausien kantavienyhteiskunnallista tasa-arvoa lisäävien uudistusten tekemisessä. Edustajisto toivoo, että tuleva hallitus ymmärtää nykyistä paremmin kolmikannan merkityksen hyvän lainsäädäntövalmistelun, jatkuvuuden ja yhteiskuntarauhan takaajana. Nykyhallituksen aikana kolmikannan asema on oll

JHL kräver att uppsägningslagens motiveringar bereds som trepartssamarbete, vi är inte ännu i mål26.10.2018 17:15Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL kräver att uppsägningslagens detaljerade motiveringar bereds som trepartssamarbete. Dessutom ska de osakliga uppsägningsgrunder som nämns i 7 kapitlet 2 § i arbetsavtalslagen förbli oförändrade. Annars föreligger fara att uppsägningsskyddets nivå fastställts först i konflikter som behandlas i domstol.