Oikea-aikainen ja opiskelijan tarpeista nouseva tuki työuran alkuvaiheessa siivittää pitkälle

Opettajuus on tarina, jonka ensi lehdillä on merkitystä -tutkimushankkeen keskiössä on työelämään siirtyvien opiskelijoiden ohjaus ja tuki, jotka auttavat uutta opettajaa kiinnittymään työhön, löytämään työhyvinvointia edistäviä tapoja tarkastella työtä ja omaa työidentiteettiä sekä vahvistavat ammatillisen pystyvyyden tunnetta. Tutkimushanke on osa Jyväskylän yliopiston Hyvinvoiva yliopisto -hanketta.
Hankkeessa työskentelevät Merja Meriläinen ja Maarika Piispanen ovat pohtineet pitkään työelämään siirtymisen niin sanotun induktiovaiheen herkkyyttä.
–Opiskelijasta työelämään siirtymisen vaihe on merkittävä, sillä se haastaa kompetenssin: osataanko opiskeltuja tietoja, taitoja ja toimintoja soveltaa työelämään? Työelämän odotukset vastavalmistuneelle työntekijälle ovat siis suuret – valmistuuhan oppilaitoksesta uusimman tiedon ja taidon omaava henkilö, Meriläinen ja Piispanen toteavat.
Tutkimushankkeessa on kehitetty tutkimusperustainen, työuran ensimmäiseen vuoteen sijoittuva, työhön kiinnittymistä tukeva, edukatiivisen vertaistyönohjauksen prosessimalli ja sen käytäntöön jalkauttamiseksi vertaistyönohjauksen menetelmä, jota tukemaan valmistui myös kattava menetelmäopas.
Opiskelun ja työelämän induktiovaiheeseen panostaminen voidaan tutkimusten valossa nähdä merkityksellisenä sekä yksilön ammatillisen kehittymisen että yhteiskunnan näkökulmista, alasta riippumatta.
Edukatiivisessa työohjauksen prosessissa kolme pääelementtiä ovat muutos, motivaatio ja ammatillinen kehitys. Kaikki nämä kolme asiaa vaikuttavat tutkimusten mukaan työpaikan ilmapiiriin ja kulttuuriin. Kaikista vaikeinta on muuttaa organisaation arvoja, oletuksia ja uskomuksia eli organisaation kulttuuria (Lindahl, 2006). Pitkän ajan kuluessa kulttuuria ja ilmapiiriä voidaan muokata henkilöstön kehittämisen epäsuorana vaikutuksena.
Edukatiivisen vertaistyönohjauksen prosessin avulla työelämään siirtyvät opiskelijat rakentavat uusia taitoja ja saavat itseluottamusta ja motivaatiota, joiden avulla ilmapiirin ja toimintakulttuurin muutos on mahdollista. Kun yhä useampia työntekijä tunnistaa omat voimavaransa ja vahvistuu uusissa käyttäytymismalleissa, se voi parhaimmillaan muuttaa arvoja, uskomuksia ja oletuksia ja näkyä koko työyhteisön hyvinvointia edistävänä toimintakulttuurina.
Vertaistyönohjauksen ohjausprosessin myötä voimaantunut työntekijä näyttäytyy tutkimuksen valossa työyhteisössä sisäisesti vahvistuneena, mikä ilmenee tyynenä, itseluottamuksen ja rauhan kokemuksena ulkoisista paineista huolimatta. Vertaistuki ja -työskentely nähtiin tutkimuksessa myös merkittävänä resilienssin vahvistajana: tilanteissa, joissa yksilöt tukevat toisiaan myötätuntoisesti ja vertaisesti, sekä tukijan että tuettavan resilienssi vahvistuu.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
FT, KM Merja Meriläinen, merja.k.merilainen@jyu.fi, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
KT Maarika Piispanen, maarika.m.piispanen@jyu.fi, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on monitieteinen, Jyväskylän, Oulun ja Vaasan yliopistojen muodostama yliopistokeskus, jonka toimintaa koordinoi Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on aikuisille suunnatun yliopistollisen opetuksen ja oppimisen edelläkävijä sekä kansainvälisesti ja alueellisesti verkottunut tutkimuskumppani.
www.chydenius.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkimus: Varhaiskasvatuksen opettajilla ja kielivähemmistöön kuuluvilla vanhemmilla erilaisia käsityksiä lasten suomen kielen taidoista24.11.2025 09:32:44 EET | Tiedote
Kun monikielisen perheen lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa, alkaa paitsi uuden arjen, myös kielen oppimisen matka. Tutkimus paljastaa, miten kielivähemmistöperheiden lasten suomen kielen taitoa tarkastellaan varhaiskasvatuksessa ja millaisia jännitteitä se synnyttää vanhempien ja varhaiskasvattajien välille.
Väitös: Tietojärjestelmät sosiaalityössä – kriittisiä kokemuksia ja jännitteistä vuorovaikutusta24.11.2025 08:35:46 EET | Tiedote
YTL Katri Ylönen tutkii väitöskirjassaan sosiaalityöntekijöiden käyttäjäkokemuksia tietojärjestelmistä sekä vuorovaikutusta sosiaalityöntekijän ja tietojärjestelmän välillä asiakastyön käytännöissä.
Tuhkatutkimus tukee metsälannoituksen kehittämistä ja kiertotaloutta24.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto edistää metsien elinvoimaisuutta kehittämällä tuhkan hyötykäyttöä metsälannoituksessa selvittämällä tuhkan sisältämiä ravinteita ja metalleja. Juuri julkaistu Heleä -yhteishankkeen osaraportti tarjoaa tärkeää tietoa tuhkan laadusta ja sen merkityksestä tuhkan tuottajille, metsänomistajille sekä muille alan toimijoille.
Väitös: Ranskalaisfilosofi Rancièren ajattelu haastaa suomalaisen demokratiakasvatuksen: tavoitteena tasa-arvo ja osallisuus (Hietamäki)21.11.2025 13:00:26 EET | Tiedote
YTM Sari Hietamäki tarkasteli väitöstutkimuksessaan ranskalaisfilosofi Jacques Rancièren ajattelun merkitystä demokratiakasvatukselle. Tutkimukseen kuului filosofian lisäksi etnografista tutkimusta opettajankoulutuksessa ja lukiossa. Tutkimus osoittaa, että demokratiakasvatus hyötyy erilaisista ajattelutavoista myös käytännön opetustyössä ja sen tutkimisessa.
Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa21.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
FM Denis Zhidkikh kehitti väitötutkimuksessaan menetelmän, joka yhdistää toisiinsa digitaalisten oppimisympäristöjen keräämän datan ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan. Menetelmä auttaa opetushenkilökuntaa muodostamaan tarkemman kuvan opiskelijan henkilökohtaisista oppimiseen liittyvistä haasteista ja tunnistamaan tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme




