Oikeus kuuluu kaikille – Lakimiesliitto vaatii puolueita muistamaan budjettiriihessä oikeudenhoidon tarpeet

Lakimiesliitto on tyytyväinen hallitusohjelmaan, jota laadittaessa huomioitiin monet oikeudenhoidon tarpeet Lakimiesliiton esittämällä tavalla. Nyt ohjelman toteuttaminen uhkaa kuitenkin vaarantua riittämättömään rahoitukseen.

– Oikeudenhoitoon panostamatta jättäminen on todellista hölmöläisten hommaa. Oikeudenhoidon kulut keikkuvat noin prosentissa valtion budjetista. Meidän sektorillamme merkittäviä parannuksia saadaan jo miljoonilla, ei kymmenillä tai sadoilla miljoonilla, kuten muualla yhteiskunnassa. Ja näistä vähistäkin määrärahatarpeista kiistellään vuodesta toiseen, toteaa Lakimiesliiton puheenjohtaja Jore Tilander.

Tilanderin mukaan Suomessa on totuttu pitämään toimivaa oikeusvaltiota liian itsestään selvänä.

– Oikeusturva revitään kuitenkin suoraan oikeusvaltiota pyörittävien ihmisten selkänahasta. Oikeudenhoidon kulut ja mahdollisuudet riippuvat suoraan siihen osallistuvien ihmisten määrästä. Suomessa määrä on kansainvälisessä vertailussa pieni. Samalla prosessimme ovat hitaita. Tässä on selkeä syy-seuraussuhde, Tilander sanoo.

– Lakimiesliitto haluaa muistuttaa, että Suomessa oikeus kuuluu kaikille. Budjettiriihessä päätetään vuosittain, onko todella näin. Haluamme yhteiskunnassa panostaa toimivaan ja tehokkaaseen oikeusjärjestelmään siten, ettei sen rattaissa uuvuta kohtuuttoman työkuorman alle.