Oikeusguru-kilpailu avaa parhaille lukiolaisille ovet oikikseen

Lukiolaiset kilpailevat tänään Oikeusguru-kilpailun ensimmäisessä vaihessa ympäri Suomen. Kilpailu jatkuu joulukuussa finaalilla, johon valitaan alkukilpailun kahdeksan parasta. Oikeusguru-kilpailun pääpalkintoina kaksi finaalissa menestynyttä saa opiskelupaikan oikeustieteellisestä.

Mitä tarkoitetaan julkisuusperiaatteella? Mikä on julkisen vallan käyttöä? Miten hyvin tunnet vuokratyön pelisäännöt? Mitä tarkoitetaan sillä, että ympäristövahinkojen korvausvastuu on ankaraa vastuuta?

Näitä ja muita oikeuspulmia lukiolaiset ratkovat kuluvan syksyn aikana Suomen Lakimiesliiton ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL ry:n järjestämässä Oikeusguru-kilpailussa. Kilpailu järjestetään tänä vuonna toista kertaa ja siihen ilmoittautui yhteensä 81 lukiota ympäri maata.

Oikeusguru-kilpailussa testataan lukiolaisten tietämystä lakitiedosta ja tutustutetaan aiheisiin, joita oikeustieteellisessä opiskellaan. Kilpailun ensimmäinen vaihe järjestetään sähköisesti tänään keskiviikkona 11.11. kaikissa mukaan ilmoittautuneissa lukioissa. Sähköisen alkukilpailun perusteella karsitaan loppukilpailuun kahdeksan parasta.

Koko kilpailun voitosta ja Oikeusgurun tittelistä mitellään finaalissa 15. joulukuuta Helsingin käräjäoikeuden tiloissa. Kaksi kilpailussa parhaiten menestynyttä saa opiskelupaikan oikeustieteellisestä ilman erillistä pääsykoetta. Toinen opiskelupaikoista on Lapin yliopistosta ja toinen Itä-Suomen yliopistosta.

Lakimiesliitto haluaa kilpailun avulla korostaa oikeudellisiin kysymyksiin liittyvän yleistiedon merkitystä.

– Esimerkiksi kansalaisen oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyvillä aiheilla on tärkeä merkitys jo peruskoulussa, mutta oikeudellisen tiedon merkitys korostuu viimeistään lukiossa. On tärkeää, että lakitieto näkyy lukioissa nykyistä enemmän, Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander muistuttaa.

Myös HYOLin puheenjohtaja Eero Kitunen toivoo Oikeusguru-kilpailun lisäävän lukiolaisten kiinnostusta yhteiskuntaopin ja erityisesti lakitiedon opetusta kohtaan.

– On hienoa, että Oikeusguru-kilpailu tarjoaa oikeustieteellisistä yliopisto-opinnoista kiinnostuneille lukiolaisille mahdollisuuden saavuttaa haluamansa jatko-opiskelupaikka, Kitunen sanoo.

Suomen Lakimiesliitto – Finlands Juristförbund ry on kaikkien lakimiesten ja oikeustieteen opiskelijoiden yhteinen etu- ja palvelujärjestö. Rakennamme oikeudenmukaista Suomea, jossa #oikeuskuuluukaikille.