Oikeusguru-kilpailun voitti Otto Kanniainen Jyväskylän normaalikoulun lukiosta

Toista kertaa lukiolaisille järjestetyn Oikeusguru-kilpailun on voittanut Otto Kanniainen Jyväskylän normaalikoulun lukiosta. Voittaja ja kisassa toiseksi tullut Roope Rantala Ulvilan lukiosta palkittiin oikeustieteen opiskelupaikoilla. Lakimiesliiton sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton järjestämän kilpailun finaali ratkottiin tänään 15.2. etäyhteyksin.

Oikeusguru-tietokilpailulla mitataan lukiolaisten lakitiedon taitoja ja nostetaan esiin tasokkaan oikeustieteellisen koulutuksen tarvetta.

Toista kertaa valittu Oikeusguru valikoitui tällä kertaa noin 300 kilpailuun osallistuneen lukiolaisen joukosta. Kisan kaksi parasta saa oikeustieteen opiskelupaikat. Toinen paikoista on Lapin yliopistosta ja toinen Itä-Suomen yliopistosta.

Kilpailun kahdeksan finalistia valittiin viime syksynä järjestetyn sähköisen alkukilpailun perusteella. Kilpailuun osallistui oppilaita kaikkiaan noin 80 lukiosta ympäri maata.

Tänään järjestetyssä finaalissa lakitiedon osaamista mitattiin niin kirjallisella kokeella kuin finalistien suullista argumentointitaitoa arvioimalla. Finalistit osallistuivat kilpailuun valvotusti etäyhteyksin omista lukioistaan.

Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilanderin mukaan kilpailulla halutaan korostaa lakitiedon opetuksen merkitystä viimeistään lukiovaiheessa.

Kilpailulla halutaan nostaa esiin myös oikeustieteen opetuksen puutteellisia resursseja. Tulevaisuuden lakimieheltä edellytetään taitoja, joita ei opita vain massaluennoilla ja kirjatenteissä.

Opiskelupaikkojen lisäksi voittaja sai 1 000 euroa ja toiseksi tullut 500 euroa. Kolmanneksi sijoittunut kilpailija sai 250 euroa. Tämän lisäksi kaikkia finalisteja muistettiin järjestäjien lahjakortein.

Oikeusguru-finaalin kolme parasta:

1. Oikeusguru Otto Kanniainen, Jyväskylän normaalikoulun lukio