Olisitko osannut? Talousguru-kilpailussa analysoitiin Arttu Wiskarin taloussanoituksia

Lukiolaisten Talousguru-kilpailun alkuosa on pidetty tänään 11.1. ympäri Suomen. Alkukilpailu käydään ylioppilaskirjoitusten tapaan kaikkialla yhtä aikaa. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 120 lukiota. Arvioiden mukaan kilpailuun osallistuu noin tuhat lukiolaista. Talousosaamista ja -ymmärrystä mittaava lukiolaisten tietokilpailu järjestetään jo 25. kerran. Talousguru-kilpailussa menestyneille on tarjolla opiskelupaikkoja peräti 8 yliopistossa. Osallistuneiden joukosta valitaan loppukilpailuun 14 kilpailijaa. Kustakin lukiosta finaaliin voi päästä vain yksi oppilas. Finaali käydään 1.3. ja sen suullista osuutta, pariväittelyitä, voi seurata suorana Kauppalehdestä.

Kahvitunnilla, kun pistän silmät kii, silmät kii
Pyörittelen mielessä rivariunelmii, unelmii
Nukahdan, nään unii noista naisten lehtien asunnoista
Unohdan et ajat nää ei oo lihavii, lihavii

laulaa Arttu Wiskari kappaleessaan Rivariunelmii. Kappaleen sanoitukset piirtävät kuvaa ajastamme taloudellisessa mielessä – lukiolaisten tämän vuotisessa Talousguru-kilpailussa piti analysoida Wiskarin kappaleen sanoituksia talousmielessä ja pohtia, saako kappaleen näkemys tukea myös talouden tunnusluvuista kertovista kuvaajista.

Vaativaksi tarkoitetun esseetehtävän lisäksi mukana oli myös ajan hengen mukainen laskutehtävä inflaatiosta. Siinä vertailtiin kahden eri kotitalouden inflaatiovauhteja. Olisitko osannut laskea inflaatiot?

Kilpailijoiden piti lisäksi selittää muutamia talouden termejä. Mitä tarkoittavat stagflaatio, kannustinloukku, pörssisähkö, pyramidihuijaus ja päästökauppajärjestelmä?

Kilpailijoiden tehtävänä oli myös kertoa, mitä ovat Bitcoinin kaltaiset virtuaalivaluutat, miten niitä käytetään ja miksi niihin liittyy tavallista valuuttaa enemmän riskejä.

Opiskelupaikkoja palkintona

Talousguru on vakiinnuttanut paikkansa lukioissa perinteikkäänä taloustaitokilpailuna. Moni opettaja käyttää koetta osana yhteiskuntaopin kursseja. Se toimii myös hyvänä preppauksena ylioppilaskirjoituksiin. Osallistujia kilpailu houkuttaa kovan luokan palkinnoillaan: peräti kahdeksan suomalaista yliopistoa tarjoaa opiskelupaikkoja kilpailussa menestyneille lukiolaisille.

Finaaliin valitaan 14 opiskelijaa siten, että 5 kilpailijaa valitaan alueidensa parhaina ja 9 absoluuttisesti parhaiden tulosten mukaan. Kustakin lukiosta finaaliin voi päästä vain yksi oppilas.

Talousguru valitaan jo 25. kerran – valinta suorana Kauppalehdessä

Talousguru viettää tänä vuonna juhlavuotta, sillä tänä keväänä valitaan järjestyksessään 25. Talousguru. Ensimmäisen kerran kilpailu järjestettiin vuonna 1997. Kilpailulle on tullut kahdesti välivuosi: toissa vuonna korona esti kilpailun ja 2007 silloisen kilpailujärjestäjän Suomen Pankkiyhdistyksen fuusioituminen muiden finanssialan edunvalvojien kanssa nykyiseksi Finanssiala ry:ksi pakotti jättämään kilpailun väliin.

Kilpailun voittaja valitaan Kauppalehden suorassa lähetyksessä maaliskuun 1. päivä. Suorassa lähetyksessä nähdään finaalin huipentava noin tunnin mittainen suullinen osuus, jossa 14 finalistia mittelevät keskenään pariväittelyissä. Finalisteille on arvottu vastakkaiset väitteet, joita on puolustettava omista mielipiteistä huolimatta. Esimerkiksi viime vuonna yksi väittelyaiheista oli, onko vastuullinen sijoittaminen yliarvostettua vai ei – toinen pareista joutui puolustamaan toista ja toinen toista näkökantaa.

Kilpailua järjestävät Finanssiala ry, HYOL ry ja FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Kilpailun tukijoita ovat Talous ja nuoret TAT, Kauppalehti, Taloustoimittajat ja Suomen Lukiolaisten liitto.

Ketkä laativat Talousgurun kysymykset?

Talousguru-kilpailun kysymykset laatii useasta asiantuntijasta koostuva raati. Raadin jäsenistä muodostetaan myös loppukilpailun tuomaristo. Tänä vuonna raadin kokoonpano oli seuraava:

• Hannu Nummiaro, ekonomisti, LähiTapiola
  • Minna Kuusisto, pääanalyytikko, Danske Bank
  • Anton Rinta-Jouppi, uutispäällikkö, Kauppalehti
  • Sasu Heino, asiantuntija, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
  • Riitta Mikkola, historian ja yhteiskuntaopin opettaja
  • Veli-Matti Mattila, pääekonomisti, Finanssiala ry
  • Mariia Somerla, johtava asiantuntija, Finanssiala ry
  • Jussi Karhunen, kehityspäällikkö, Finanssiala ry

Yhden koon sukkahousut eivät sovi kaikille – unohtiko parlamentti EU-kansalaiset kompromississaan Basel III -pankkisääntelystä?25.1.2023 06:30:00 EET | Tiedote

EU-parlamentin talous- ja raha-asioiden valiokunta on 24.1.2023 äänestänyt kannastaan pankkien vakavaraisuussääntöjä koskevaan Basel III:een. Finanssiala ry:n mielestä valiokunta ei huomioi kannassaan tarpeeksi kansallisten markkinoiden erityispiirteitä. Valiokunnan kannassa on jonkin verran parannuksia parlamentin raportoijan alkuperäiseen kantaan.

Eläkejärjestelmä toimii kuin kone – tuore selvitys avaa järjestelmään kohdistuvia riskejä20.1.2023 11:21:25 EET | Tiedote

Finanssiala ry on julkaissut selvityksen työeläkejärjestelmään kohdistuvista riskeistä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Tarkasteltavat riskit ovat sekä yhteiskunnasta johtuvia, kuten inflaatio tai työttömyys, että eläkejärjestelmän itsensä vaikutettavissa olevia, kuten sijoitustoiminta. Erilaisia riskejä tarkastellaan sekä erikseen että yhdessä. Eläkejärjestelmää ei tarkastella selvityksessä yksinään, vaan järjestelmää peilataan myös ulkopuolisiin voimiin, kuten sääntelyyn.

Mikä osa hoivasta on kansalaisen omalla vastuulla? – poliittisilta päättäjiltä vahva tuki palvelulupauksen selkeyttämiselle28.12.2022 06:30:00 EET | Tiedote

82 prosenttia poliittisista päättäjistä on sitä mieltä, että palvelulupaus pitäisi määritellä tarkemmin. Asia selviää Finanssiala ry:n Aula Research Oy:llä teettämästä vaikuttajakyselystä. Palvelulupauksen määrittelyn suosio on kasvussa, sillä vuoden 2015 vastaavassa kyselyssä palvelulupauksen tarkempaa määrittelyä kannatti 63 prosenttia.

Tuomo Yli-Huttulan kolumni: Avoimuus – miten se toteutuu eläkejärjestelmässä ja eläkeuudistuksissa?27.12.2022 06:30:00 EET | Tiedote

Vannon avoimuuden ja vuorovaikutuksen nimiin. Kansalaisia palvelevaa laadukasta lainsäädäntöä syntyy parhaiten moniarvoisen ja -äänisen avoimen prosessin tuloksena. Taitavat ja osaavat päättäjät ja viranhaltijat käyvät säännöllistä vuoropuhelua laajalti kansalaisyhteiskunnan eri asiantuntija- ja intressitahojen sekä tutkijamaailman kanssa. He tarvitsevat tietoa päätösten pohjaksi valmisteltavien asioiden vaikutuksista eri näkökulmista.