Olof Palmen murhaan ratkaisun tarjonnut kirja on ilmestynyt suomeksi

Ruotsin pääministerin Olof Palmen murha helmikuussa 1986 uhkasi jäädä pimeäksi tapaukseksi. Sitten tutkiva toimittaja Thomas Pettersson alkoi selvittää arvoituksellisen ”Skandia-miehen” eli Stig Engströmin tekemisiä, yhteyksiä ja profiilia. Palaset alkoivat loksahdella paikoilleen, ja Petterssonilta ilmestyi ruotsiksi kirja Epätodennäköinen murhaaja (Den osannolika mördaren).

Otava julkaisee nyt suomeksi kirjan uuden ja täydennetyn version Epätodennäköinen murhaaja – Skandiamiehen tarina, Palmen murha ja tärvelty poliisitutkinta. Se ilmestyy samaan aikaan myös Ruotsissa. Kirjan uudessa laitoksessa lukija saa seurata poliiseja, jotka jahtaavat todisteita ”Skandia-miestä” vastaan. Lisäksi Thomas Pettersson esittää uusia tosiasioita murhasta ja palapelin paloja, jotka antavat tarkemman kuvan ihmisestä ja arvoituksesta nimeltä Stig Engström.

Pettersson kuvaa, kuinka Engström oli paikalla, kun Palme ammuttiin, ja hän sopi todistajien kuvaukseen murhaajasta. Lisäksi Engström liikkui Palmeen vihamielisesti suhtautuvissa piireissä, joissa pääsi käsiksi oikeanlaisiin aseisiin. Häntä ei kuitenkaan koskaan tutkittu tekijänä.

Johtamalla harhaan epäpäteviä poliiseja ja hyväuskoisia journalisteja Engström onnistui välttämään oikeutta yli 30 vuoden ajan, vaikka murhan ratkaisu oli koko ajan kirkkaassa päivänvalossa.

10. kesäkuuta 2020 myös Ruotsin valtion pääsyyttäjä Krister Petersson ilmoitti, että Stig ”Skandia-mies” Engströmiä oli syytä epäillä Olof Palmen murhasta.

Epätodennäköinen murhaaja on palkittu Kultalapiolla, Ruotsin arvokkaimmalla tutkivan journalismin palkinnolla.

Arvioita kirjasta:

”Suurin piirtein kuin Thomas Petterssonin kirjaa olisi luettu ääneen.”– Lars Olof Lampers, SVT:n Veckans Brott, arvioi pääsyyttäjä Krister Peterssonin etänä lähetettyä Palme-tutkinnan lehdistötapaamista.

”Thomas Petterssonin reportaasi Filterissä oli itse asiassa ensimmäinen kerta, kun me avasimme silmämme tälle asialle ja harkitsimme uudelleen asennettamme.” – Mårten Palme, murhan todistaja ja Olof Palmen poika, kertoo SVT:ssä kesäkuussa 2020, kuinka perhe on hyväksynyt Stig Engströmin tekijäksi.

”Sille, joka luulee tätä liioitteluksi, suosittelen luettavaksi Thomas Petterssonin ilmiömäistä kirjaa Epätodennäköinen murhaaja, joka kaikesta päätellen on ollut perustana, itse asiassa opastajana, Palme-tutkinnan loppuspurtille.” – Thomas Engström, Aftonbladet

Kirjan kirjoittaja:

Thomas Pettersson on journalisti, joka kiinnostui Palmen murhasta sattumalta meilailtuaan kriminologian professorin Leif G. W. Perssonin kanssa. GW kertoi Palmen nuoruusvuosista ja mainitsi, että Palmea oli suunniteltu CIA:n agentiksi. Petterssonin oma tutkimus johti Dagens Nyheterin artikkeliin, joka antoi osin uuden kuvan nuoresta Palmesta. Seuraavaksi haasteeksi tuli yrittää selvittää, mitä murhan takana oli – ja kuka oli pidellyt asetta.

Kahdentoista vuoden tutkimusten ja haastattelujen jälkeen palapelin palaset alkoivat loksahdella paikoilleen. Kaikki tosiasiat osoittivat kohti Stig Engströmiä: miestä, joka väitti, että rikospaikalla hänet oli sekoitettu murhaajaan. Pettersson kertoi löydöksistään Palme-ryhmälle ja kirjoitti kirjan Epätodennäköinen murhaaja.

Kesäkuussa 2020 pääsyyttäjä Krister Petersson ilmoitti, että Stig Engströmiä oli syytä epäillä Olof Palmen murhasta.

Kirja ilmestyy myös e-kirjana ja Jarkko Pajusen lukemana äänikirjana.

Pdf-vedokset ja Thomas Petterssonin haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Painetut ja sähköiset arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Tervetuloa Otavan ja Liken Jännäri-iltaan 24.4.!28.3.2024 11:14:09 EET | Tiedote

Vuoden jännittävimmässä kirjallisessa illassa Baba Lybeckin haastateltavina ovat kansainväliset jännäritähdet Jens Lapidus ja Chris Carter. Kotimaisista huippudekkaristeista mukana ovat Elina Backman, Tuomas Niskakangas, Jari Salonen ja Saila-Mari Kohtala. Otavalla järjestettävään iltaan on vapaa pääsy, tilaa on rajoitetusti. Varmista paikkasi kevään kovimpaan rikoskirjallisuuden tapahtumaan ilmoittautumalla tästä linkistä: https://forms.gle/UEjmtizJogu4Vt1T6.

Suomeen saapuvan Andrei Kurkovin Kuolleen miehen kaveri on tragikoominen tarina nuoren miehen elämäntuskasta neuvostoajan jälkeisessä Kiovassa27.3.2024 12:45:00 EET | Tiedote

Toukokuussa Helsinki Litiin saapuva Andrei Kurkov on palkittu ja arvostettu ukrainalainen kirjailija ja toimittaja. Yli 40 kielelle käännettyjen, mustanpuhuvan huumorin sävyttämien romaaniensa lisäksi hänet tunnetaan kansainvälisen median aktiivisena Ukraina-kommentaattorina. Kuolleen miehen kaveri on Kurkovin kolmas suomennettu romaani.

Anna-Sofia Bernerin uutuuskirja vie lukijan syvälle Yhdysvaltoihin ja valottaa, mitä maassa oikeasti tapahtuu22.3.2024 12:26:00 EET | Tiedote

Anna-Sofia Bernerin Kymmenen haavaa Amerikan sydämessä vie lukijan amerikkalaisten olohuoneisiin ja baaritiskeille, mielenosoituksiin ja kirkkoihin, Keskilännen ruostevyöhykkeelle ja Louisianan suistomaalle. Teos koostuu kymmenestä eri teemoihin keskittyvästä luvusta, joista kukin valaisee amerikkalaista kipukohtaa. Käsitellyiksi tulevat niin uskonto, rasismi, väestökehitys kuin puolueetkin.