Omamittauspalvelu ja -sovellus tukevat diabeteksen hoitoa

Fimlabin Diabetes Omamittauspalvelu on diabeteksen hoidon uusi tiedonhallintapalvelukokonaisuus, jota Fimlab tuottaa asiakasorganisaatioilleen. Palvelun myötä diabeteksen hoitoa tukevien laitteiden tuottamia omamittaustietoja on huomattavasti helpompaa hyödyntää potilaan hoidossa.

Omamittauspalvelussa Fimlab vastaa diabeteksen hoitoa tukevien laitteiden, tarvikkeiden ja pilvipalveluiden kilpailutuksesta ja sopimushallinnasta sekä kehittää yhteistyössä logistiikkatoimijoiden kanssa tarvikkeiden tilauskäytäntöjä yhtenäisemmiksi. Fimlab huolehtii myös pilvipalveluihin liittyvien tietosuojasopimusten koordinoinnista. Omamittauspalvelun keskiössä on asiakasorganisaatioiden käyttöön kehitetty Omamittaussovellus.

– Palvelun rakentaminen sekä Omamittaussovelluksen kehittäminen on ollut valtaisa ponnistus. Omamittaussovelluksesta on pyritty tekemään mahdollisimman helppokäyttöinen ja käyttäjäystävällinen. Kehitämme tätä palvelukokonaisuutta jatkuvasti, jotta sovellus palvelisi käytännön tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla, palvelujohtaja Anu Mustila sanoo.

Tällä hetkellä palvelun piirissä ovat Fimlabin asiakasorganisaatiot Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Keski-Suomessa.

Omamittaussovellus palvelee hyvinvointialueen laajuisesti potilastietojärjestelmästä riippumatta

Jokaisella terveydenhuollon toimintayksiköllä on velvollisuus ylläpitää laiterekisteriä potilaille luovuttamistaan lääkinnällisistä laitteista. WebFimlab-alustalla toimivaan Omamittaussovellukseen laitteiden rekisteröinti käy ketterästi. Kattavan ja yhtenäisen laiterekisterin myötä laitteiden hallinta ja jäljitys on jatkossa helppoa.

– Laadukkaan hoidon toteuttamiseksi ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi on tärkeää, että potilaita hoitavilla ammattilaisilla on tarkkaan tiedossa, mitä laitteita potilailla on käytössä, toteaa palvelukoordinaattori Kaisa Lehtonen.

Omamittauslaitteille ei ole aiemmin ollut laajasti tarjolla helppokäyttöistä laiterekisteriä. Omamittaussovelluksen käyttöönoton myötä laitteiden rekisteröinti on helpottunut.

– Laitteita onkin jo hyvin saatu rekisteriin. Omamittaussovellusta on hyödynnetty jo kahdessa laitteisiin liittyvässä takaisinvetotilanteessa. Viallisia laitteita käyttävät potilaat pystyttiin Omamittaussovelluksen avulla jäljittämään hyvin nopeasti, Lehtonen kertoo.

Ajantasainen tieto potilaan käytössä olevista laitteista on jatkossa Omamittaussovelluksessa kaikkien potilasta hoitavien ammattilaisten saatavilla – myös koko hyvinvointialueen laajuisesti potilastietojärjestelmästä riippumatta. Kattava tieto yksikön hankkimista ja potilailleen luovuttamista laitteista helpottaa myös eri hoitomuotojen kustannusten ja vaikuttavuuden arviointia.

Omamittausdata diabetesta hoitavien ammattilaisten saataville

Diabeteslaitteet ovat kehittyneet viime vuosina paljon. Kaikki valmistajat tarjoavat laitteiden käyttäjille laitekohtaisen pilvipalvelun omamittausdatan seurantaa varten. Potilaan itse mittaama tieto on tärkeä osa hoitoa ja sen optimointia. Jotta tämä tieto olisi mahdollisimman ketterästi myös hoitajien ja lääkäreiden saatavilla, on Fimlab kehittämässä yhdessä laitetoimittajien kanssa integraatioita laitekohtaisista pilvipalveluista Omamittaussovellukseen.

– Omamittaussovellus toimii ensisijaisesti laiterekisterinä, mutta sen kautta on mahdollista päästä kirjautumaan myös laitekohtaisiin pilvipalveluihin. Sovelluksen kautta voidaan siirtyä logistiikkatoimijoiden järjestelmiin tilaamaan laitteita sekä tarkastelemaanjatkossa myös potilaan omamittausdataa, tietohallinnon projektipäällikkö Markku Lipponen kuvailee.

Omamittaussovelluksen tavoitteena on koota omamittaustiedot laitekohtaisista pilvipalveluista mahdollisimman pitkälle Fimlabin Omamittaussovellukseen ammattilaisia varten. Tämän myötä ammattilaiset voivat katsoa potilaan omamittaustiedot Omamittaussovelluksesta yhtenäisellä tavalla riippumatta siitä, mitä laitemallia potilas käyttää. Diabeteksen omamittaustiedot voidaan tuoda jatkossa yhteen osaksi muita potilaan laboratoriotuloksia. Tällä tavoin saadaan kattava kokonaiskuva potilaan tilasta hoidon tueksi ja mahdollistetaan omamittaustietojen näkyvyys kaikille potilasta hoitaville ammattilaisille myös päivystyskäynneillä.

– Fimlab ei siis ainoastaan välitä diabeteksen seurannan ja hoidon laitteita ja tarvikkeita asiakkailleen, vaan kyseessä on diabeteksen hoitoa tukeva tiedonhallintapalvelukokonaisuus, summaa Lipponen.

– Omamittaussovellus on kehitetty helpottamaan terveydenhuollon ammattilaisia lukuisten pilvipalveluiden käytössä. Potilaat käyttävät jatkossakin laitetoimittajien omia pilvipalveluja, Lehtonen lisää.

Tätä on Diabeteksen Omamittauspalvelu

• Diabeteksen hoitoa tukevien laitteiden ja tarvikkeiden kilpailutus sekä sopimushallinta toimittajien kanssa.
  • Tietosuojasopimusten koordinointi.
  • Omamittaussovellus asiakasorganisaatioiden käyttöön.
  • Palvelukoordinaattori asiakasorganisaatioiden kanssa käytävään yhteydenpitoon.
  • Tuki ja koulutus Omamittaussovelluksen käyttöön ja pilvipalveluiden käyttöönottoon.

Diabetes Omamittauspalveluun kuuluvat laitteet, kattavat koulutusmateriaalit ja ajankohtaiset tiedotteet löytyvät fimlab.fi-verkkosivultamme: Diabetes Omamittauspalvelu, ammattilaispalvelut ja kuluttajapalvelut.

Palvelukoordinaattori Kaisa Lehtonen
diabetes@fimlab.fi, p. 050 471 7598

Palvelujohtaja Anu Mustila
anu.mustila@fimlab.fi, p. 044 271 4776

Fimlab Laboratoriot Oy tuottaa laboratoriopalveluita sekä laboratorioalan koulutusta ja tutkimusta. Fimlabin omistavat Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymät sekä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä ja Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymä. Fimlab on ensimmäinen julkisen terveydenhuollon puolelle perustettu laboratorioyhtiö. Fimlabilla on lähes 120 toimipistettä ja sen palveluksessa on noin 1 200 laboratorioalan ammattilaista.

Muutos Sairaala Novan laboratorion näytteenottopalvelussa 1.6.2022 alkaen: kiireetön verikoe- ja EKG-otto edellyttävät ajanvarausta18.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Fimlab yhtenäistää toimipisteidensä näytteenottopalveluja Keski-Suomen alueella. Keskiviikosta 1.6.2022 alkaen myös Sairaala Novan näytteenottotoimipisteessä normaali kiireetön verikoe- ja EKG-näytteenotto edellyttää aina ajanvarausta. Asiakas tekee ajanvarauksen verkkosivuilla www.fimlab.fi tai puhelimitse numerosta 010 808 515 (arkisin ma-pe klo 7-18). Vuoronumerolla asiointi Asiakas voi asioida vuoronumerolla Fimlabin näytteenottotoimipisteissä vain silloin, kun hoitoyksikkö on pyytänyt tutkimukset päivystyksenä tai haetaan tarvikkeita kotinäytteenottoa varten tai palautetaan näytteitä Nopsa-pikanäytteenottopisteessä asiointi Asiakas voi asioida Nopsa-pikanäytteenottopisteissä (Sairaala Novassa ja Jyväskylän Telefoonikujan näytteenottokeskuksessa) ilman ajanvarausta, ilmoittautumista tai vuoronumeroa, kun asiakas on nuori tai aikuinen ja tulee verinäytteenottoon ja on saanut julkisen terveydenhuollon lähetteen ja mukana on henkilökortti (esim. Kela- tai ajokortti) Toimipistekohtaise

Tampere: Fimlabin koronanäytteenotto Nekalassa siirtyy UpWeGo:lle 2.5.202229.4.2022 14:19:53 EEST | Tiedote

Fimlab on kilpailuttanut koronanäytteenoton Tampereella. Maanantaista 2.5.2022 alkaen Nekalan koronanäytteenottopisteessä näytteenottoa tekee UpWeGo. Ajanvarauskäytäntö koronanäytteenottoon ei muutu. Nekalan näytteenottopisteessä otetut näytteet analysoidaan edelleen Fimlabissa, ja vastaus tulee tekstiviestillä tuloksen valmistuttua. Nekalan koronanäytteenottopiste palvelee asiakkaita 2.5.2022 alkaen ma-pe 8-20 ja la-su 10-18 osoitteessa Viinikankatu 44 G. Koronanäytteenottoon tulo vaatii aina lähetteen ja ajanvarauksen. Saapumisohjeet Nekalan koronanäytteenottopisteeseen.

Vaasan keskussairaalan laboratorio muuttaa 29.4. / Vasa centralsjukhus laboratorium flyttar 29.4.26.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Vaasan keskussairaalan poliklinikkalaboratorio muuttaa perjantaina 29.4.2022 sairaalan sisällä Y1-lohkoon. Laboratorion toiminta uusissa tiloissa alkaa maanantaina 2.5.2022. Uudet tilat sijaitsevat röntgenin vieressä päivystysosastoa vastapäätä. Nykyiset laboratorion väistötilat sairaalan D1-lohkossa palvelevat asiakkaita 29.4.2022 klo 12.00 saakka. Vaasan keskussairaalan laboratorio palvelee asiakkaita ainoastaan ajanvarauksella arkisin klo 7–15. Vain päivystysasiakkaat palvellaan vuoronumerolla. // Vasa centralsjukhus polikliniska provtagning flyttar inom sjukhuset till Y1 på fredag den 29 april. Laboratoriets verksamhet i de nya utrymmena börjar måndagen den 2 maj. De nya utrymmena ligger bredvid röntgen mittemot jouravdelningen. I nuvarande evakueringsutrymmen i D1 betjänas klienterna fram till 29.4.2022 kl 12. Vasa centralsjukhus polikliniska provtagning betjänar klienter endast med tidsbokning vardagar må-fre kl 7-15. Endast dejourklienter betjänas med könummer.

Mustasaari, Närpiö, Vöyri ja Oravainen: Fimlabin näytteenottoon ilmoittaudutaan jatkossa itseilmoittautumisautomaatilla25.4.2022 09:57:28 EEST | Tiedote

Fimlabin näytteenottolaboratorioissa Mustasaaressa*, Närpiössä, Vöyrissä ja Oravaisissa otetaan käyttöön itseilmoittautumisautomaatit 2.5.2022 alkaen. Automaateilla ilmoittaudutaan kaikkiin näytteenottopalveluihin eli sekä ajanvarausajalle että vuoronumeropalveluihin (päivystysasiakkaat, näyteastioiden nouto kotona otettavia näytteitä varten ja otettujen näytteiden palautus). Muualla Fimlabin Pohjanmaan alueen laboratorioissa itseilmoittautuminen on jo käytössä.