Oman osaamisen brändäys epäilyttää suomalaisia – asiantuntijat listaavat keskeiset hyödyt
YTK:n jäsenkyselyn yli 16 000 vastaajasta vain joka kymmenes (12 %) kertoi pitävänsä oman osaamisen brändäämisestä ja peräti kolmasosalle (31 %) se oli epämiellyttävää.
Kolmasosa vastaajista (32 %) ajatteli osaamisen brändäyksen olevan normaali osa nykypäivän työelämää, kun taas joka neljäs (25 %) uskoi, ettei ilmiö kosketa itseä.
Kysymys kysyttiin muodossa ”Miten suhtaudut oman osaamisen brändäämiseen työelämässä (esim. oman osaamisen esittely sosiaalisessa mediassa)?” Tulokset olivat samansuuntaisia kaikissa ikäryhmissä. Esimerkiksi alle 24-vuotiaista nuorista jopa kolmannes koki, ettei oman osaamisen brändäys kosketa itseä.
“Tulos ei yllättänyt, vaikka oman osaamisen markkinointi on keskeinen osa nykyistä työelämää. Onkin syytä pohtia, miten asiasta voitaisiin tehdä helpommin lähestyttävä niin nuorille kuin työelämän konkareillekin”, sanoo YTK:n toimitusjohtaja Auli Hänninen.
YTK:n haastattelemat asiantuntijat toteavat osaamisen brändäyksen kärsivän perusteettoman huonosta maineesta.
”Omasta osaamisesta kertominen on valtavan tärkeää. Luulen, että rajut tulokset liittyvät mielikuvaan keinotekoisesta kiiltokuvan luomisesta”, sanoo Sani Leino, sosiaalisen myynnin ammattilainen ja konsultti.
”Suomessa ajatellaan, että brändääminen tekee asioista epäaitoja. Markkinointi ja kaupallistaminen ovat meillä melkeinpä kirosanoja, mikä on harmi. Kyse on kuitenkin jokaisen omasta urapääomasta: siitä, että oma ura, verkostot ja osaaminen ovat omassa hallussa”, viestintäasiantuntija ja lehtori Kati Koivunen painottaa.
Kaikista ei tarvitse tulla somevaikuttajia
Työkulttuuri digitalisoituu ja sosiaalisen median käyttökin on suurelle osalle suomalaisista normaali osa arkea. Miksi siis oman osaamisen esittely tuntuu niin monista vieraalta?
Molemmat asiantuntijat uskovat, että asiaan vaikuttaa liian kapeat mielikuvat, jotka rakentuvat näkyvimpien vaikuttajien ja ajatusjohtajien perusteella: ajatellaan, että omallakin kohdalla asiantuntijabrändin rakentamisen pitäisi tarkoittaa tuhansien someseuraajien ja julkkiksen statuksen tavoittelua.
”Kaikkien ei todellakaan tarvitse olla tunnettuja valtakunnallisesti tai edes kovin laajasti. Olennaista on, että osaamisesi tunnetaan oikeissa piireissä. Tärkeintä on vaikuttaa itselle relevanttiin kohdeyleisöön”, Sani Leino sanoo.
Viisi syytä, miksi oman osaamisen esittelyä kannattaa opetella
Miksi oman osaamisen brändäyksestä kannattaisi innostua, vaikka ajatus epäilyttäisikin? Kati Koivunen listaa viisi konkreettista hyötyä:
- Saat helpommin töitä
”On useita tutkimuksia, jotka osoittavat, että oman osaamisen brändääminen vaikuttaa suoraan henkilön työllistettävyyteen eli siihen, millaista lisäarvoa työntekijän nähdään tarjoavan työnantajalle. Tämä taas on tietysti suoraan kytköksissä varsinaiseen työllistymiseen.”
- Tunnet paremmin itsesi ja osaamisesi
”Omaa asiantuntijabrändiä rakentaessa tulee mietittyä kunnolla myös omia vahvuuksiaan, arvojaan ja tavoitteitaan. Tällä taas on tutkitusti vaikutusta mm. työtyytyväisyyteen, motivaatioon sekä useisiin työelämätaitoihin, kuten ajan hallintaan, itsensä johtamiseen ja verkostoitumistaitoihin. Nämä kaikki taas osaltaan lisäävät merkittävästi työllistettävyyttä.” - Sosiaalinen pääoma lisää myös taloudellista pääomaa
”Kun saavutat näkyvyyttä ja ajatuksiasi arvostetaan alan sisällä, syntyy positiivinen kierre ja kanssasi halutaan tehdä yhteistyötä. Tästä taas seuraa useimmiten myös taloudellista hyötyä, sillä voit valita hommasi ja pyytää enemmän palkkaa tai palkkiota.” - Luottamus lisääntyy
”Nykyään työurat ovat pirstoutuneita ja töitä tehdään erilaisissa kokoonpanoissa. On hirveästi etua, jos osaamisesi tunnetaan. Luottamus uusien ihmisten kanssa syntyy nopeammin ja yhteistyö helpottuu.” -
Löydät piilotyöpaikkoja
"Työt kulkevat yhä enemmän verkostojen ja suorahakujen kautta alasta ja tasosta riippumatta. Moni työpaikka ei tule koskaan edes hakuun. Työntekijä voi myös tarjota osaamistaan, vaikkei paikka olisi edes avoinna. Tässä vahva oma asiantuntijabrändi on tietysti suuri etu.”
YTK:n Jäsenpulssi-jäsenkysely toteutettiin 1.–12.6.2022 välisenä aikana kaikille YTK:n jäsenille lähetettynä verkkokyselynä. Yhteensä vastaajia oli 16 324.
Yleinen työttömyyskassa YTK:n jäsenten on mahdollista kuulua myös työelämäpalveluihin keskittyvään YTK-Yhdistykseen. Yhdistys auttaa jäseniään onnistumaan työelämässä monien eri palveluiden avulla. Tervetuloa oppimaan tulevaisuuden työelämätaitoja kaikille avoimessa ja maksuttomassa 4T Summit –tapahtumassa 14.9.: https://ytk-yhdistys.fi/info/ajankohtaista/tulevaisuuden-tyoelaman-huipputapahtuma-4tsummit-14-9-
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ilona KangasAsiakkuus- ja viestintäjohtaja
Puh:050 590 7853ilona.kangas@ytk.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee yli 250 ansioturvan ammattilaista. www.ytk.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta YTK
Oma ikä koetaan suurimmaksi työllistymisen esteeksi17.4.2024 08:45:00 EEST | Tiedote
Iän merkitys työllistymisen esteenä kasvaa yli 45-vuotiailla. Yli 55-vuotiaista ylivoimainen enemmistö nimesi ikänsä työllistymisen esteeksi. Korkeakoulutetut kokevat ikänsä yhtä suureksi esteeksi työllistymiselle kuin toisen asteen tutkinnon suorittaneet.
Huoli työttömyyden kasvusta on noussut syksystä11.4.2024 08:40:00 EEST | Tiedote
43 % vastaajista on huolissaan työttömyyden kasvusta omalla alallaan kuluvan vuoden aikana. Eniten huolta on rakennusalalla, vähiten sosiaali- ja terveysalalla.
YTK:lle alkuvuonna yli 20 000 uutta jäsentä4.4.2024 08:35:00 EEST | Tiedote
Suomen suurimmalla työttömyyskassalla on nyt yhteensä 533 000 jäsentä.
Näistä syistä menetät ansiopäivärahan27.3.2024 08:35:00 EET | Tiedote
Ansiopäivärahan voi menettää monesta syystä, ja tuore lakimuutos toi yhden perusteen lisää. Suomen suurin ansioturvan maksaja YTK Työttömyyskassa selvitti, mistä syistä ansiopäivärahahakemus yleisimmin johtaa kielteiseen päätökseen.
Työttömyys pysynyt korkealla – miehet ja yliopistokoulutetut korostuvat26.3.2024 07:50:00 EET | Tiedote
Uusia työttömyysjaksoja ja lomautuksia alkoi helmikuussa tammikuuta vähemmän, mutta työttömyys ei juuri laskenut. Yliopistotutkinnon suorittaneiden työttömyys on YTK:n jäsenistössä korkeammalla kuin koronavuonna 2021.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme