OmaSp ja Liedon Säästöpankki yhdistävät voimansa Turun talousalueella

Oma Säästöpankki ja Liedon Säästöpankki ovat käynnistäneet yhdistymisneuvottelut. Lopulliset päätökset yhdistymisestä tehdään Oma Säästöpankin hallituksessa sekä Liedon Säästöpankin isännistössä loppuvuodesta 2022. Yhdistyminen on suunniteltu toteutettavan seuraavan 12 kuukauden aikana. Molemmilla osapuolilla on vahva tahtotila hankkeen toteuttamiseksi.

Kuvassa vasemmalla Oma Säästöpankin toimitusjohtaja Pasi Sydänlammi ja oikealla Liedon Säästöpankin toimitusjohtaja Jouni Niuro. Valokuvaaja Esko Keski-oja.

Päädyimme yhdistymisneuvotteluihin, koska leveämmät hartiat takaavat entistä pysyvämmät ja jatkuvasti kehittyvät pankkipalvelut niin henkilö- kuin yritysasiakkaillemme. Yhdistymisellä pystymme säilyttämään vahvan paikallisuuden niin palveluissa kuin alueellisessa kehittämistyössä. Yhdistymisellä Oma Säästöpankkiin voidaan Liedon Säästöpankin toiminta nostaa seuraavalle tasolle.

– Tämä on todella positiivinen ja merkittävä asia Oma Säästöpankille. Liedon Säästöpankin yhdistäminen osaksi Oma Säästöpankkia vahvistaisi huomattavasti pankkimme markkina-asemaa ja liiketoimintavolyymejä tärkeällä Turun talousalueella ja täydentäisi palveluverkostoamme koko Varsinais-Suomessa. Toteutuessaan suunnitteilla oleva yhdistyminen on euromääräisesti Oma Säästöpankin historian suurin yritysjärjestely, kertoo Oma Säästöpankin toimitusjohtaja Pasi Sydänlammi.

– Tämä on todella merkittävä alueellinen uutinen. Vakavarainen ja menestyksellinen toimintamme on tarjonnut hyvät askelmerkit yhdistymisneuvotteluille. Yhdistymisellä Oma Säästöpankkiin pystymme takaamaan asiakkaillemme entistä pysyvämmät ja kehittyvät pankkipalvelut ja mikä tärkeintä, Oma Säästöpankin tehokas ja suoraviivainen toimintamalli takaa asiakkaillemme jatkossa muun muassa päivittäispalvelut ilman ajanvarausta sekä entistä laajemmat aukioloajat. Monipuoliset digitaaliset palvelukanavat yhdistettynä henkilökohtaiseen palveluun on se, mitä asiakkaat meiltä odottavat. Tutut asiantuntijamme ovat auttamassa asiakkaitamme myös jatkossa paikallisissa konttoreissamme yhdeksällä paikkakunnalla. Pankin henkilökunta siirtyy vanhoina työntekijöinä Oma Säästöpankkiin, kertoo Liedon Säästöpankin toimitusjohtaja Jouni Niuro.

– Haluamme Liedon Säästöpankissa varmistaa tulevaisuuden, jossa kehittyvää pankkiliiketoimintaa on mahdollista harjoittaa lähellä asiakasta. Olemme nyt liikkeellä asiakkaidemme ja Turun talousalueen parhaaksi. Haluamme pysyä ja kasvaa entistä merkittävämmäksi pankkitoimijaksi niin luototuksen kuin säästämisen ja sijoittamisen osalta. Liedon Säästöpankin jalansija alueellisessa yritysrahoituksessa on jo nyt merkittävä ja tulevaisuudessa pystymme vastaamaan entistä suurempiin rahoitustarpeisiin.Kaikki asiakkaiden pankkiasiat toimivat täysin normaalisti yhdistymisprosessin aikana sekä sen jälkeen. Pidämme asiakkaat ajan tasalla ja viestitämme yhdistymisen etenemisestä, Niuro tiivistää.

Pankkien yhteenlaskettu liikevoitto vuodelta 2021 oli noin 96 milj. euroa, josta OmaSp:n osuus on noin 83 milj. euroa. Vuoden 2022 ensimmäisen vuosineljänneksen yhteenlaskettu tase noin 7 miljardia euroa, josta OmaSp:n osuus on noin 5,5 milj. euroa. Henkilöstön yhteenlaskettu määrä on noin 450 ja henkilö- ja yritysasiakkaiden määrä yli 210 000.

Liedon Säästöpankista vahva Turun talousalueen tukija

Yhdistymisen yhteydessä muodostettava Liedon Säästöpankkisäätiö jatkaa itsenäisesti Liedon Säästöpankin pitkää alueellista pankkihistoriaa. Säätiöstä tulee jatkossa huomattavan varallisuuden myötä tärkeä vaikuttaja Turun talousalueella ja myöskin yksi suurimmista Oma Säästöpankin omistajista. Pankin nimi säilyy perustettavassa säätiössä. Säätiön tehtävänä on jatkossa toimia alueellisena vaikuttajana sekä muun muassa säästäväisyyden, taloudellisen kasvatuksen ja tutkimuksen edistäjänä. Säätiön varoja käytetään jatkossa Turun talousalueen hyödyksi.

Oma Säästöpankki
Pasi Sydänlammi, toimitusjohtaja, puh. 045 657 5506
Minna Sillanpää, viestintäjohtaja, puh. 050 665 92

Liedon Säästöpankki
Jouni Niuro, toimitusjohtaja, puh. 040 842 1801
Jaakko Ossa, hallituksen puheenjohtaja, puh. 0400 440 139
Paula Kumpula, markkinointipäällikkö, puh. 050 434 3478

Liedon Säästöpankki on vuonna 1895 perustettu Suomen kolmanneksi suurin Säästöpankki. Sen tehtävänä on auttaa suomalaisia vaurastumaan ja edistää toimialueen taloudellista hyvinvointia. Pankilla on toimipisteitä yhdeksällä paikkakunnalla: Turussa, Kaarinassa, Liedossa, Loimaalla, Naantalissa, Maskussa, Mynämäellä, Paimiossa ja Raisiossa. Se tarjoaa täydet pankkipalvelut kotitalouksille ja pk-yrityksille. Pankilla on 55 000 asiakasta ja 120 asiantuntijaa.

Oma Säästöpankki Oyj on suomalainen Suomen suurin säästöpankki. Palvelemme ympäri maan 35 konttorissa ja digitaalisten kanavien kautta yli 150 000 henkilö- ja yritysasiakasta noin 330 asiantuntijan voimin. Vakavaraisen pankin kannattavuus on koko toimialan parhaimmistoa. Taseemme on 5,5 miljardia euroa. Oma Säästöpankki on listattu Nasdaq Helsingissä. Merkittävä osa henkilöstöä omistaa yhtiön osakkeita. Lupaamme tarjota paikkakunnan parasta pankkipalvelua kaikissa arjen raha-asioissa sekä konttoreissa että digitaalisissa palvelukanavissa. Lähellä ja läsnä omasp.fi

OmaSp ja Mandatum arvopaperien kaupankäyntipalveluissa yhteistyöhön29.4.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

OmaSp ja Mandatum ovat sopineet arvopaperien kaupankäyntipalveluihin liittyvästä yhteistyöstä. OmaSp:n yhteistyö nykyisen arvo-osuustilien palveluntarjoajan Säästöpankkien Keskuspankki Suomi Oyj:n kanssa päättyy syksyn 2022 aikana, minkä jälkeen OmaSp luopuu arvo-osuustilien ja ulkomaisten osakkeiden säilytyksestä. Muutoksella ei ole vaikutusta OmaSp:n tarjoamiin rahasto- ja vakuutussijoituksiin, jotka jatkuvat ennallaan.

OmaSp ja Yrittäjät valtakunnalliseen yhteistyöhön11.4.2022 09:00:04 EEST | Tiedote

”Sekä Yrittäjät että Oma Säästöpankki ovat lähellä ja läsnä ympäri Suomen. Monelle yrittäjälle on tärkeää saada henkilökohtaista palvelua. Palvelu toteutuu yrittäjän toiveiden mukaisissa asiointikanavissa, mahdollistaen yrittäjän yrityksen ja henkilökohtaisten pankkitarpeiden sovittamisen. Oma Säästöpankin toiminnan kulmakivi on, että asiakasta ymmärtävää palvelua saa nopeasti ja juuri silloin kun sitä tarvitsee. Olemme iloisia, että saamme Oma Säästöpankin valtakunnalliseksi yhteistyökumppaniksemme”, Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo. Suomalainen Oma Säästöpankki Oyj on Suomen suurin säästöpankki. Se palvelee henkilö- ja yritysasiakkaitaan 35 konttorissa ja digitaalisten palvelukanavien kautta noin 330 asiantuntijan voimin. ”Tähtäämme pitkäaikaiseen ja tavoitteelliseen yhteistyöhön. Kummankin yhteinen päämäärä on taata suomalaisille pk-yrityksille mahdollisuuksia ja työkaluja taloudelliseen menestykseen ja turvata heidän sekä heidän perheidensä hyvinvointia. Yrittäjä

Vuosi 2021 oli OmaSp:lle ennätysvuosi kaikilla keskeisillä mittareilla7.2.2022 14:24:39 EET | Tiedote

OmaSp on tänään julkistanut tilinpäätöstiedotteensa ja järjestänyt tuloksestaan tiedotustilaisuuden. Vuosi 2021 oli kokonaisuudessaan OmaSp:lle vahvan kasvun vuosi ja kaikki keskeiset tunnusluvut nousivat uudelle ennätystasolle. Vuodesta toiseen jatkunut kannattava kasvu näkyy oman pääoman kertymänä, joka mahdollistaa investoinnit tulevaisuudessa ja entistä suuremman voitonjaon omistajille.