Omenakausi on alkanut – näin hankkiudut eroon ylimääräisistä omenoista

Lahjoita syötävät, huonot laita kompostoriin, pakkaa biojäteastiaan tai vie Sortti-asemalle.

Omenasato kypsyy parhaillaan puutarhoissa.

Pääkaupunkiseudulla on lukuisia asukkaita, jotka ottaisivat mielellään vastaan omenoita ja muita kotipuutarhan hedelmiä. Jos sinulla on ylimääräisiä hedelmiä pihapuissasi, laita ne jakoon ja tuota hyvää mieltä!

Helppo tapa on laittaa omenoita pihakatusi varteen tarjolle ohikulkijoita varten. Pääkaupunkiseudulla toimii ainakin kaksi ryhmää, joita voit hyödyntää. Facebookissa Stadin Omenapörssissä yksityiset ihmiset ilmoittavat ja kyselevät ylimääräisiä omenia. Omenasieppari on sosiaalinen elintarvikeyhtiö, joka tekee ylijäämäomenoista mehua. Myyntituloilla se työllistää tukea tarvitsevia tai muuten vaikeasti työllistyviä työntekijöitä.

Kompostointi on paras vaihtoehto syömäkelvottomille omenoille

Syömäkelvottomat omenat kannattaa laittaa oman pihan lämpöeristettyyn kompostoriin, jos sellaisen omistaa. Hyvin toimivassa kompostorissa nouseva lämpö tappaa myös muumiotaudin, jota hedelmissä saattaa esiintyä.

Myös Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY valmistaa omenoista kompostia. Arvokkaat ravinteet saadaan takaisin luonnon kiertokulkuun, kun komposti käytetään puutarhamullan tuotantoon. Biojätteen käsittelylaitoksessa syntyy samalla biokaasua, jota hyödynnetään sähkön ja lämmön tuotannossa.

Omenat voi viedä mille tahansa HSY:n viidestä Sortti-asemasta. Vastaanoton hinta on viisi euroa kuormalta, ja samassa kuormassa voi tuoda myös risuja ja pihan viherjätettä. Asemalla omenat pitää lajitella omiin keräysastioihinsa erilleen muusta puutarhajätteestä ja muovipussit pitää poistaa.

Ethän tee jäteastiasta liian painavaa kuljettajalle

Jos olet laittamassa omenasatoa jäteastiaan, laitathan niitä vain pienen erän kerrallaan. Jäteastian suosituspaino on enintään 60 kiloa, jotta jätekuljettaja saa sen siirrettyä käsivoimin. Ämpärillinen omenoita painaa noin viisi kiloa, joten runsas omenamäärä tekee jäteastiasta liian painavan. Painava kuorma voi myös rikkoa jäteastian.

Sortti-asemien aukioloajat ja sijainnit löytyvät osoitteesta hsy.fi/sorttiasemat. Huomaathan kuitenkin, että Kivikon Sortti-asemaa remontoidaan parhaillaan ja se saattaa hidastaa asiointia.

Yhteyshenkilöt

Sortti-asemista: toimintovastaava Eetu Keinänen, eetu.keinanen@hsy.fi, puh. 050 383 2646
Jätekuljetuksista: va. käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, juho.nuutinen@hsy.fi, puh. 045 657 9310

Omenasato kypsyy parhaillaan puutarhoissa.
Oman pihan ylimääräisiä omenoita voi laittaa tarjolle ohikulkijoille tai viedä vaikka työpaikalle.
Omenasato kypsyy parhaillaan puutarhoissa.

Muutoksia HSY:n vesihuoltomaksuihin ja kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vuonna 202011.10.2019 10:25:18 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kannustaa hinnoittelulla pääkaupunkiseudun asukkaita jätteiden lajitteluun. Hyötykäyttöön lajiteltu jäte on kiinteistöille entistä halvempaa. Vesihuollon maksukorotuksilla turvataan osaltaan tulevia investointeja. HSY:n hallitus päätti kokouksessaan 11.10. vesi- ja jätehuollon hinnastot, jotka tulevat voimaan tammikuun alusta 2020.

HSY:n hallituksen päätökset 11.10.201911.10.2019 10:23:35 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti esittää yhtymäkokoukselle hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston. Hallitus päätti lisäksi hyväksyä HSY:n digitalisaation johtamismallin. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajiksi valittiin E. M. Pekkinen Oy, Suomen Meriittirakennus Oy ja VM Suomalainen Oy - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1–7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelma hyväksyttiin ja kaavinlaitteiden toimittajaksi valittiin Econet Oy - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajaksi valittiin Onninen Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesi- ja jätehuollon maksuista ja hinnastoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 11.10.20198.10.2019 15:30:16 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 11.10.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää esityksestään yhtymäkokoukselle, esitys koskee HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksymistä vuosille 2020–2022. Hallitus päättää myös vesihuollon maksuista ja vesihuollon palvelumaksuhinnastosta sekä jätehuollon palveluhinnastosta. Hallitus päättää lisäksi HSY:n digitalisaation johtamismallin hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajien valinta - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1-7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelman hyväksyminen ja kaavinlaitteiden toimittajan valinta - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajan valinta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen