Omenakausi on alkanut – näin hankkiudut eroon ylimääräisistä omenoista

Lahjoita syötävät, huonot laita kompostoriin, pakkaa biojäteastiaan tai vie Sortti-asemalle.

Omenasato kypsyy parhaillaan puutarhoissa.

Pääkaupunkiseudulla on lukuisia asukkaita, jotka ottaisivat mielellään vastaan omenoita ja muita kotipuutarhan hedelmiä. Jos sinulla on ylimääräisiä hedelmiä pihapuissasi, laita ne jakoon ja tuota hyvää mieltä!

Helppo tapa on laittaa omenoita pihakatusi varteen tarjolle ohikulkijoita varten. Pääkaupunkiseudulla toimii ainakin kaksi ryhmää, joita voit hyödyntää. Facebookissa Stadin Omenapörssissä yksityiset ihmiset ilmoittavat ja kyselevät ylimääräisiä omenia. Omenasieppari on sosiaalinen elintarvikeyhtiö, joka tekee ylijäämäomenoista mehua. Myyntituloilla se työllistää tukea tarvitsevia tai muuten vaikeasti työllistyviä työntekijöitä.

Kompostointi on paras vaihtoehto syömäkelvottomille omenoille

Syömäkelvottomat omenat kannattaa laittaa oman pihan lämpöeristettyyn kompostoriin, jos sellaisen omistaa. Hyvin toimivassa kompostorissa nouseva lämpö tappaa myös muumiotaudin, jota hedelmissä saattaa esiintyä.

Myös Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY valmistaa omenoista kompostia. Arvokkaat ravinteet saadaan takaisin luonnon kiertokulkuun, kun komposti käytetään puutarhamullan tuotantoon. Biojätteen käsittelylaitoksessa syntyy samalla biokaasua, jota hyödynnetään sähkön ja lämmön tuotannossa.

Omenat voi viedä mille tahansa HSY:n viidestä Sortti-asemasta. Vastaanoton hinta on viisi euroa kuormalta, ja samassa kuormassa voi tuoda myös risuja ja pihan viherjätettä. Asemalla omenat pitää lajitella omiin keräysastioihinsa erilleen muusta puutarhajätteestä ja muovipussit pitää poistaa.

Ethän tee jäteastiasta liian painavaa kuljettajalle

Jos olet laittamassa omenasatoa jäteastiaan, laitathan niitä vain pienen erän kerrallaan. Jäteastian suosituspaino on enintään 60 kiloa, jotta jätekuljettaja saa sen siirrettyä käsivoimin. Ämpärillinen omenoita painaa noin viisi kiloa, joten runsas omenamäärä tekee jäteastiasta liian painavan. Painava kuorma voi myös rikkoa jäteastian.

Sortti-asemien aukioloajat ja sijainnit löytyvät osoitteesta hsy.fi/sorttiasemat. Huomaathan kuitenkin, että Kivikon Sortti-asemaa remontoidaan parhaillaan ja se saattaa hidastaa asiointia.

Yhteyshenkilöt

Sortti-asemista: toimintovastaava Eetu Keinänen, eetu.keinanen@hsy.fi, puh. 050 383 2646
Jätekuljetuksista: va. käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, juho.nuutinen@hsy.fi, puh. 045 657 9310

Omenasato kypsyy parhaillaan puutarhoissa.
Oman pihan ylimääräisiä omenoita voi laittaa tarjolle ohikulkijoille tai viedä vaikka työpaikalle.
Omenasato kypsyy parhaillaan puutarhoissa.

Typpikuorma ja ravinteiden hyödyntäminen puhuttavat jätevedenpuhdistuksessa28.5.2020 07:58:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n strategisena tavoitteena on jätteiden ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa niin sisäisesti kuin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ravinteiden talteenotossa ja nykyistä tehokkaammassa kierrätyksessä on potentiaalia. Jätevesilietteen sisältämä orgaaninen aines, ja mm. lietteeseen sitoutunut fosfori ja osa typestä siirtyy tällä hetkellä erilaisiin multatuotteisiin, joiden kautta ravinteet saadaan hyötykäyttöön ja takaisin kiertoon. Tulevaisuus voi kuitenkin olla ravinteiden erillisessä talteenotossa.

HSY:n hallituksen päätökset 15.5.202015.5.2020 12:15:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus hyväksyi seuraavat hankesuunnitelmat: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus hyväksyi seuraavat hankinnat: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Saint-Gobain Finland (PAM) Oy:ltä ja Ulefos Oy:ltä - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Onninen Oy:ltä - vesi- ja viemäriverkon asennus- ja huoltotöihin liittyvät kartoitus- ja mittauspalvelut vuosille 2020 - 2022