On aika juhlia: rakastettu Pupu Tupuna 50 vuotta!

Suomen suosituimman pupun juhlavuosi! Pirkko Koskimiehen ihana Pupu Tupuna esiintyi ensimmäistä kertaa 1970-luvulla, ja se jatkaa lukemaan opettelevien lasten hurmaamista edelleen.

Ensimmäinen Pupu Tupuna -kirja Mihin menet Pupu Tupuna? julkaistiin jo vuonna 1972. Juhlan kunniaksi 50-vuotiaan ikinuoren neljä aiemmin ilmestynyttä kuvakirjaa ovat nyt julkaistu uudelleen. Pupu Tupuna lomalla, Pupu Tupuna tavaratalossa, Pupu Tupuna leikkipuistossa ja Pupu Tupunan leikkimökki kertovat lasten arjessa tapahtuvista pienistä ja suurista käänteistä ja kokemuksista samaistuttavalla tavalla.

Kuvittaja ja lastenkirjailija Pirkko Koskimies (1925–2011) loi Pupu Tupuna -hahmon alun perin kuulovammaisia lapsia varten, mutta nopeasti kirjasarja nousi selkeytensä ja hurmaavuutensa vuoksi suursuosioon kaikkien lasten parissa.

Edelleen kirjat miellyttävät niin nykylapsia kuin heidän vanhempiaan, jotka ovat itse kasvaneet Pupu Tupunan tarinoiden parissa.

Vuodesta 2019 alkaen Kustannusosakeyhtiö Otava on julkaissut Pupu Tupuna -klassikoita myös äänikirjoina.

Lisätiedot: anni.gullichsen@otava.fi

Professori Hannu Salmen uutuuskirja Turun palosta nostaa ensimmäistä kertaa keskiöön aikalaisten tunteet ja kokemukset suuronnettomuudesta11.8.2022 12:56:14 EEST | Tiedote

Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmen uutuuskirja “Tunteiden palo. Turku liekeissä 1827” on elävästi kirjoitettu tosikertomus historiallisesta suuronnettomuudesta. Kirja on ensimmäinen kattava tietoteos Turun palosta liki sataan vuoteen, ja kaikkien aikojen ensimmäinen, joka keskittyy palon kokeneiden ihmisten kokemuksiin ja tunteisiin.