Onko metsänomistajille selvää, mitä he metsiltään haluavat?

Metsänhoidon suositukset tarjoavat perusteltuja vaihtoehtoja metsien käsittelyyn ja tukea metsänomistajan tavoitteiden yhteensovittamiseen. Tapion metsänhoitotiimin vetäjä ja metsänhoidon suositusten koordinaattori Kalle Vanhatalo sai vieraikseen Metsäntuntijat-podcastiin Metsän jatkuvan kasvatuksen yhdistys Silva ry:n toiminnanjohtaja Annukka Valkeapään ja Finsilva Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakkaraisen. Kolmikko pureutuu pohtimaan, miten metsänomistajan tahtotilan toteutumista olisi parasta tukea metsänhoidon toimenpiteissä.

Metsäntuntijat-podcastin 6. jaksossa keskustelevat Kalle Vanhatalo (Tapio), Annukka Valkeapää (Metsän jatkuvan kasvatuksen yhdistys Silva ry) ja Juha Hakkarainen (Finsilva Oy).

Suomalaisia metsänomistajia löytyy moneen lähtöön. Valtaosa metsänomistajista tietää, mitä metsiltään haluaa ja kuinka haluaa toimia, Hakkarainen sanoo. Kaikille omat tavoitteet ja parhaat metsänhoidon keinot niiden saavuttamiseksi eivät kuitenkaan ole selkeitä. Tietotaso, asenteet ja tavoitteet vaihtelevat valtavasti, Valkeapää kommentoi. Selkeät tavoitteet ovat kuitenkin keskeisiä oikeiden metsänhoidollisten toimenpiteiden valinnassa, Vanhatalo toteaa. Metsänhoidon suositusten suunnittelutyössä olennaista on löytää valikoiman runsaudesta ne keskeisimmät uusimpaan tutkittuun tietoon pohjautuvat avainvaihtoehdot, joista metsänomistaja voi valita metsälle ja itselle sopivat, Vanhatalo jatkaa.

Metsänomistajille on tarjolla runsaasti erilaisia työkaluja omien metsänhoidollisten tavoitteiden määrittelyyn. Metsänhoidon suositukset on julkaissut oman tahtotilan määrittelyn tueksi listan kysymyksiä, joiden avulla voi arvioida metsänomistuksen ja eri tavoitteiden merkitystä, kertoo Vanhatalo. Myös metsäammattilainen voi hyödyntää listaa metsänomistajan kanssa käytävissä keskusteluissa. Silva ry on puolestaan julkaissut tavallisille metsänomistajille suunnatun yksinkertaisen metsälaskurin, jolla voi vertailla jatkuvan ja jaksollisen kasvatuksen vesistö-, ilmasto- ja talousvaikutuksia tietyllä metsätilalla, kertoo Valkeapää.

Tänä päivänä metsänomistajilla on aikaisempaa enemmän valinnanvapautta metsänkäsittelytavoissa, sillä 2014 voimaan tullut metsälaki lisäsi metsänomistajien omaa päätäntävaltaa. Tämä on osaltaan nostanut pintaan keskustelun metsänomistajan tahtotilasta, huomauttaa Valkeapää. Valinnanvapaus on toisaalta myös lisännyt niin metsänomistajan kuin metsänomistajille neuvontaa ja palveluita tarjoavien ammattilaisten vastuuta, jatkaa Vanhatalo.

Millaista neuvontaa ja palveluita metsänomistajille tulisi tarjota? Metsäpalveluiden tarjoaminen on palveluammatti, kiteyttää Hakkarainen. Metsänomistajan toiveita on syytä kuunnella tarkalla korvalla. Ammattilaisen on tarvittaessa kyettävä tarjoamaan erilaisia vaihtoehtoja ja kuvaamaan myös toimenpiteiden seuraukset esimerkiksi kestävyys- ja talousnäkökulmat huomioiden. Vaihtoehtojen avaaminen antaa metsänomistajalle aidon valinnanmahdollisuuden, sekä voi tarvittaessa edesauttaa tavoitteiden selkeyttämistä.

Metsänhoidon suositukset esittelevät metsänomistajille ja alan ammattilaisille parhaita käytäntöjä ja vaihtoehtoja kestävään metsänhoitoon. Ne laaditaan Tapion koordinoimana yhdessä metsä-, luonto- ja ilmastoalan toimijoiden kanssa. Maa- ja metsätalousministeriön tarjoamalla palvelulla tavoitellaan kansallisen metsästrategian mukaisesti kokonaiskestävyyttä sekä kasvavaa hyvinvointia metsistä ja metsille. Suositukset perustuvat pitkäjänteiseen tutkimukseen ja käytännöstä saatuihin kokemuksiin.

Ajantasaiset metsänhoidon suositukset löytyvät verkosta osoitteessa www.metsanhoidonsuositukset.fi.

Kuuntele Metsäntuntijat-podcastin 6. jakso:
Millainen metsänomistaja haluat olla?

Aikaisemmat Metsäntuntijat-jaksot:

1. jakso: Metsänjalostus apuna ilmastonmuutokseen sopeutumisessa
2. jakso: Monimuotoiset kuntametsät ja digitaalinen metsätieto
3. jakso: Kuinka toimia vastuullisesti metsänomistajana?
4. jakso: Mitä tulisi tietää EU:n vaikutuksista metsiemme käyttöön?
5. jakso: Metsätuhot yleistyvät – Miten varautua riskeihin sääolosuhteiden muuttuessa?

Tapion Metsäntuntijat-podcast pureutuu suomalaisten metsien käytön ajankohtaisiin keskusteluaiheisiin. Keskustelua luotsaavat Tapion asiantuntijat ja vieraina kuullaan monipuolisesti metsäalaa edustavia ja aiheita eri lähtökohdista tarkastelevia ammattilaisia, tutkijoita, vaikuttajia ja metsänomistajia.

Kalle Vanhatalo, palvelualueen päällikkö ja metsänhoidon suositusten koordinaattori, Tapio, kalle.vanhatalo@tapio.fi, p. +358 29 432 6067

Mitä merkitsee olla metsäntuntija? – Asiantuntijuus metsäalalla vaatii avoimuutta, uudistusmieltä ja yhteistyötä7.2.2023 07:30:00 EET | Tiedote

Tapion Metsäntuntijat-podcastin 8. jaksossa Tapion metsäntuntijat pohtivat, mitä heille merkitsee toimia asiantuntijana metsäalalla. Aiheeseen pureutuvat Tapion asiantuntijaliiketoiminnan johtaja Olli Äijälä, johtava luontoasiantuntija Lauri Saaristo, ennallistamistiimin vetäjä ja johtava asiantuntija Kati Kontinen sekä asiakkuusasiantuntija Sini Miettinen. Keskustelua käydään myös suomalaisen metsäosaamisen tasosta, metsien historiasta ja tulevaisuudesta, vallitsevasta metsäkeskustelusta, metsänomistajan roolista ja tavoitteista sekä ilmastonmuutoksen ja luontokadon vaikutuksesta metsiin ja metsäalan kehitykseen.

Komppasuon turvetuotantoalueelle rakennetaan kosteikkoja, palautetaan suokasvillisuutta ja metsitetään2.2.2023 10:29:29 EET | Tiedote

Komppasuon entisellä turvetuotantoalueella Pohjois-Pohjanmaalla aloitetaan kevään 2023 aikana ennallistamiseen ja jatkokäyttöön tähtäävät työt. Toimilla pyritään palauttamaan alueelle kasvillisuus ja eläinlajistoa sekä pienentämään vesistövaikutuksia ja ilmastopäästöjä. Työt ovat osa MERLIN-hanketta, jossa kehitetään ja testataan erilaisia makean veden ympäristöjen luonnonmukaisia ennallistamisratkaisuja ympäri Eurooppaa.

Uudet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia tekemään ilmastokestävämpiä ratkaisuja16.12.2022 07:09:02 EET | Tiedote

Ilmastokestävä metsänhoito on sekä ilmastonmuutoksen hillintää metsien avulla että sopeutumista muuttuviin ilmasto-olosuhteisiin. Tuoreet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia ja heitä palvelevia metsäammattilaisia tekemään päätöksiä uusimpaan tietoon pohjautuen. Suositukset esiteltiin 13.12. Tapion järjestämässä webinaarissa Ratkaisuja ilmastokestävään metsänhoitoon, jossa oli kuulolla yli 200 aiheesta kiinnostunutta.

Tuhka on erinomainen kiertotalouden materiaali metsien lannoitukseen ja metsätienrakennukseen13.12.2022 07:46:00 EET | Tiedote

"Vastuullista liiketoimintaa tuhkasta" -hanke on tuottanut lisää tietoa tuhkan ympäristövaikutuksista ja tuhkaan liittyvästä liiketoiminnasta. Hankkeessa on kartoitettu lähes 50 yrityksen tuhkaliiketoimintaa. Vastuullisesti käytettynä tuhkan ympäristövaikutukset ovat pieniä metsien tuhkalannoituksessa ja metsätien rakennusmateriaalina. Tuhka lisää myös metsäteiden kantavuutta. Hankkeessa on seurattu tuhkan ympäristövaikutuksia ja kehitetty tuhkan saatavuutta ja käyttöä edistäviä palveluita. Tapion, Suomen metsäkeskuksen ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kolmivuotinen yhteishanke on nyt saatu päätökseen. Hanketta rahoittivat EU:n maaseuturahasto ja maa- ja metsätalousministeriö.