Familia ry

Onko perhe-elämä seuraava trendi vai onko perheellisyys pelkkä kuluerä?

Syntyvyys laskee Suomessa seitsemättä vuotta. Puolison puute ja taloudelliset syyt lykkäävät lapsen hankintaa. Työelämän vaatimukset, puutteellinen tasa-arvo niin työelämässä kuin kotonakin sekä nuorten aikuisten mielikuvat lapsiperhearjesta heikentävät ihmisten halua perheellistyä. (Väestöliitto, Perhebarometri 2017.) Suomessa on myös yhä enemmän kahden kulttuurin perheitä, joiden tunnustaminen tulisi ottaa entistä paremmin huomioon palveluita suunniteltaessa. Tarvitaan yhteiskunnallisia muutoksia, jotta kaikki ne, jotka sitä toivovat, voisivat saada itselleen perheen.

Suomenmaa (pääkirjoitus 12.3.2018) epäili, ettei syntyvyys taida kohentua ennen kuin tavallisesta perhe-elämästä tulee yhtä ihailtua kuin sitoutumiskammoisesta biletysmuodistakin. Voisiko perheellisyys näkyä yhteiskunnallisessa keskustelussa muunkin tavoin kuin alituisena puheena päivähoidon hankaluuksista, elämän ruuhkavuosista, lasten kasvattamisen ongelmista tai vanhemmuuden vaikeuksista?

Monimuotoiset perheet -verkosto on SuomiAreenassa pitämässä ääntä perheiden puolesta! Käynnistämme tapahtumaviikon paneelikeskustelulla Perhe 2.0: Kuinka perheen brändi saadaan nousuun?, jossa Tom of Puukko haastaa perhe- ja peruspalveluministerin Annika Saarikon, kansanedustaja Ozan Yanarin ja Väestöliiton tutkijan Venla Bergin pohtimaan perheen brändiä ja sitä kuinka perheistä voitaisiin puhua positiivisempaan sävyyn. Koko viikon ajan Monimuotoisten perheiden teltalla (paikkanumero 54) teemana paitsi perheellistymisen esteet myös sen mahdollisuudet.

Monimuotoiset perheet -verkosto koostuu kymmenestä itsenäisestä perhejärjestöstä, joita yhdistää se, että kaikkien kohderyhmät poikkeavat jotenkin oletetusta perheestä. Simpukka ry on tahattomasti lapsettomien yhteisö, joka edistää lapsettomien asemaa tiedon, tuen ja vaikuttamisen keinoin. Familia ry on kaksisuuntaisen kotoutumisen ja kahden kulttuurin perheiden ja perheenjäsenten erityisasiantuntija ja edunvalvoja.

Monimuotoiset perheet SuomiAreenassa

Paneelikeskustelu Perhe 2.0: Kuinka perheen brändi saadaan nousuun?
Aika: maanantaina 16.7. klo 10.00–11.00
Paikka: Kaupungintalon piha, Hallituskatu 12, Pori

Simpukka ry:n teemailtapäivä: #yksiviidestä - noin joka viides suomalainen hedelmällisessä iässä oleva kohtaa tahattoman lapsettomuuden
Aika: tiistaina 17.7. klo 13.00-17.00
Paikka: Kansalaistori, telttapaikka 54

Familia ry:n teemailtapäivä: Äidinkielenä kaksikielisyys
Aika: keskiviikkona 18.7. klo 13.00-17.00
Paikka: Kansalaistori, telttapaikka 54

Suuri Sanaselitysturnaus 16.-20.7.
Monimuotoiset perheet -verkoston teltalla on käynnissä koko tapahtumaviikon ajan suuri sanaselitysturnaus! Kuinka hyvin sinä tunnet perheiden monimuotoisuuteen liittyvää sanastoa? Ja ennen kaikkea, osaatko selittää niitä? Haastamme leikkimieliseen kisaan kaikki SuomiAreena -kävijät. Palkitsemme jokaisena päivänä päivän voittajatiimin ja perjantaina klo 12 julkistetaan koko viikon voittaja.

Monimuotoiset perheet -verkosto

Projektipäällikkö Anna Moring

050 375 0832, anna.moring@monimuotoisetperheet.fi

Lapsettomien yhdistys Simpukka

Toiminnanjohtaja Johanna Repo

040 480 8676, johanna.repo@simpukka.info

Toiminnanjohtaja Melis Arı-Gürhanlı

050 433 5411, melis.ari@familiary.fi

Familia ry
Haapaniemenkatu 7-9 B (10. kerros)

044 7738628http://www.familiary.fi

Familia ry on Suomessa asuvien kahden kulttuurin perheiden asiantuntija, edunvalvoja sekä toiminnan järjestäjä. Familia on tukenut Suomessa syntyneiden ja maahan muuttaneiden suomalaisten kaksisuuntaista kotoutumista jo vuodesta 1988.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Familia ry