Onnellisuus ei synny ongelmattomuudesta

Uutuuskirja osoittaa, että onnellisuus on sivutuote, jonka voi saavuttaa kokonaisvaltaisella ja tasapainoisella elämällä.

Johanna Huhtamäki: Pakkopositiivisuudesta tasapainoon
Julkaistaan 31.8.2021

Kannattaako onnellisuutta tavoitella? Voiko liika onnellisuus olla haitallista? Miksi negatiiviset tunteet ovat onnellisuuden kannalta olennaisia?

Epävarmuus värittää monen ihmisen elämää. Onnellisuutta tavoitellaan, mutta se tuntuu karkaavan yhä kauemmas. Onnellisuuden tavoittelu sen itsensä vuoksi saattaa jopa lisätä yksinäisyyden kokemusta, ja sitä kautta todennäköisyyttä olla onneton.

Epäonnistumisen tunteista huolimatta onnellisuus on kuitenkin mahdollista saavuttaa. Se ei löydy tekohymystä tai päälle liimatusta pakkopositiivisuudesta, vaan se rakennetaan hyvän ja tasapainoisen arjen palikoista. Kun emme jatkuvasti keskity ajattelemaan onnellisuutta, teemme itsellemme merkityksellisiä asioita ja meillä on mahdollisuus uppoutua onnistumisen kokemuksia tarjoaviin projekteihin, onni löytää meidät. Vaikka onni ei aina ole pysyvää, se voi silti olla kestävää.

Käytännönläheinen teos avaa onnellisuutta tutkitun tiedon näkökulmasta. Lisäksi se pureutuu sekä kirjailijan kokemuksiin että ajatuksia herättäviin tarinoihin. Teos käsittelee epätäydellisyyden ja epävarmuuden sietämistä, epäoikeudenmukaisuuden hyväksymistä sekä sitä, miten monipuoliset tunnekokemukset – myös negatiiviset – vahvistavat yksilön onnellisuuden kokemusta.

Johanna Huhtamäki (s. 1981) on diplomi-insinööri, valmentaja ja positiivisen psykologian asiantuntija. Hän tutkii menestystä ja valmistelee aiheesta väitöskirjaa. Huhtamäen suurena haaveena on todistaa tieteellisesti, että unelmista voidaan tehdä totta.

Haastattelupyynnöt, arvostelukappaleet, lisätiedot: hanna-leena.soisalo@otava.fi

Mauri Kunnas palaa Koirien Kalevalan maisemiin – Kuka kaappasi auringon? kertoo ahneudesta ja luonnonvoimien pysäyttämättömyydestä17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Väinölässä nautitaan kultaisen auringon loisteesta ja puhtaasta luonnosta. Mutta Pohjolan loputtoman ahne Louhi keksii: entäpä jos auringon takoisikin kultakolikoiksi? Kalevelasta tuttu tarina auringon ryöstöstä saa Mauri Kunnaksen käsittelyssä omat koiramaiset käänteensä, jotka kiehtovat ja ihastuttavat kaikenikäisiä. Tule mukaan Suomalaisen Kirjakahvilaan kuulemaan, kun Kunnas kertoo uutuuskirjastaan perjantaina 24.9. klo 14.

Täältä tulee Alfie, kissa, joka mullistaa koko naapuruston arjen – Rachel Wellsin hurmaava sarja ihmisten ongelmia ratkovasta kissasta alkaa16.9.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Alfie – kissa kynnyksellä on tarina kodittomaksi jääneestä kissasta, joka löytää uudeksi kodikseen kokonaisen naapuruston. Samalla herkuille ja hellinnälle perso kehrääjä auttaa kotikatunsa asukkaita löytämään seuraa toisistaan. Sunday Timesin bestselleriksi ja hyvän mielen hitiksi muodostunut Alfie-sarja valloittaa nyt suomalaiset kissafanit.

Guinnessin maailmanennätyskirjassa pohditaan ilmastonmuutoksen torjuntaa – suomalaissaavutuksissa maistuu laku ja koetellaan fyysisiä voimia15.9.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Huippusuosittu Guinness World Records 2022 -kirja on täynnä toinen toistaan uskomattomampia ennätyksiä meiltä ja maailmalta. 16.9. julkaistavaan teokseen lähetettiin 41 959 ennätysyritystä, mikä tarkoittaa yli 800 hakemusta viikossa. Suomalaisten ennätysten tekijöiden joukosta löytyy tänäkin vuonna tuttuja nimiä: mukana on muun muassa formulakuski Kimi Räikkönen.